Długi dystans

Skoda Rapid 1.6 TDI Elegance

Elegance

Włoska winnica, położona wśród gór sięgających ku ciężkim, białym obłokom. Bardzo tu dziś mokro, ale również pięknie. To dziwne, że gdy wyjeżdżając w poszukiwaniu słońca, zastawszy na miejscu deszcz wyjeżdżam bardzo zadowolony. A jeszcze dziwniejsze jest zauroczenie niebieskim Rapidem.

Gdybyście zapytali mnie jeszcze przed długim dystansem, co myślę o wyglądzie tego auta, bez wahania odpowiedziałbym, że Skoda Rapid to propozycja wyłącznie dla pozbawionych wspaniałego daru widzenia. Teraz patrzę na sprawę inaczej – Rapida można bez problemu skonfigurować tak, żeby bardzo dobrze wyglądał. A może nawet elegancko – takiemu wrażeniu sprzyjają proste, zdecydowane linie oraz klasyczna sylwetka. Ponadto jest to model, który nie powinien zbyt szybko się zestarzeć – na potwierdzenie tych przypuszczeń będziemy jednak musieli poczekać. Ale jest dobrze, mam rację? To w końcu Elegance

W ostatnim odcinku należałoby też podsumować, jak w warunkach testu długodystansowego spisał się Rapid. Tak więc od początku – w Polsce dużą zaletą liftbacka było miękko zestrojone zawieszenie (co w obecnie sprzedawanych egzemplarzach jest już historią), co ograniczało szkody wyrządzane mojemu kręgosłupowi przez „polską tradycję budowlaną”, pomimo faktu poruszania się na 17-calowych felgach CAMELOT (dopłata 800 zł). Mamy również autostrady, na których w drodze do Niemiec Rapid po raz pierwszy zaprezentował uniwersalność rewelacyjnego diesla 1.6 TDI – pomimo tylko 105 KM i niewielkiej pojemności, bez trudu utrzymywał spalanie w okolicach 6 l/100 km przy prędkościach 140-160 km/h. A gdy przekroczyliśmy granicę i zobaczyliśmy ulubiony znak drogowy wszystkich kierowców, rozpędził się do 180 km/h i potrafił tą prędkość utrzymać bez śladu zmęczenia, a spalanie nadal nie straszyło. I tak błyskawicznie przemknęliśmy przez Niemcy.

We Włoszech kluczowa była oszczędność paliwa w miejskich korkach, o której pisaliśmy w poprzednim odcinku, jak również niewielkie gabaryty, które nierzadko pozwalały wcisnąć się w niewielką przestrzeń pośród Fiatów Panda, 500 oraz trójkołowych dostawczaków Piaggio. Co do oszczędności paliwa – TDI ponownie zachwyciło, często spalając ok. czterech litrów na sto kilometrów. Ale Włochy to nie tylko zatłoczone miasta – sporo jeździliśmy również po górach, a drogi nie zawsze były idealne – braki w nawierzchni na zakręcie były przyczyną kilku nerwowych kontr trójramienną kierownicą. To oczywiście wina prostego zawieszenia tylnej osi, którą nastawiono na komfort. Braki stabilności w takich sytuacjach to nie wada w takim aucie, ale trzeba to wziąć pod uwagę i po prostu nieco zwolnić. To samo tyczy się hamulców – hamując z dużej prędkości podczas zjazdu z góry, musimy być przygotowani na możliwość ich przegrzania. Ale które miejskie auto zachowałoby się inaczej?

Na koniec kwestia przestrzeni, praktyczności i ceny. Rapid pod względem przestrzeni jest komfortowym, funkcjonalnym samochodem, z dużym bagażnikiem, do którego dostęp jest wprost rewelacyjny, a wewnątrz znajdziemy bardzo dużo mocowań, siatek i wieszaków, dzięki którym nic nie ulegnie zniszczeniu w transporcie. To wizytówka Skody i Rapid nie mógł sobie pozwolić na jakiekolwiek uchybienia w tej kwestii, a za jedyny minus można tu wskazać małą przestrzeń nad głowami pasażerów zajmujących tylną kanapę. Więcej wad można zauważyć, jeśli weźmiemy pod uwagę jakość wykończenia wnętrza… Wykorzystany do tego plastik jest całkowicie twardy, a uderzenie w jeden z elementów może skończyć się kontuzją. Wizualnie nie jest źle, ponieważ jasna kolorystyka w połączeniu z ciekawą fakturą sprawiają, że materiały wyglądają na lepsze niż są w rzeczywistości. Do tego zupełnie wygodne fotele, wydajna klimatyzacja, czytelne zegary… i nawigacja, którą lepiej sobie darować, zostawiając 2 tys. zł w kieszeni. Rapid to mimo kilku wad udany samochód, dobrze spełniający swoją funkcję. Za 10 tysięcy mniej byłby naprawdę świetną propozycją. A do czasu obniżki cen… tylko dobrą.

Dane techniczne
Dane techniczne producentaSkoda Rapid 1.6 TDI Elegance
Silnikturbodiesel, R4, 16 zaw.
Typ zasilania paliwemwtrysk bezpośredni Common Rail
Pojemność1598 cm³
Moc maksymalna105 KM (77 kW) przy 4400 obr./min.
Maks. moment obrotowy250 Nm przy 1500-2500 obr./min.
Skrzynia biegówmanualna, 5-biegowa
Napędprzedni
Zawieszenie przódkolumny MacPhersona
Zawieszenie tyłbelka skrętna
Hamulcetarczowe went./tarczowe
Opony215/40 R17
Bagażnik / po złożeniu siedzeń550/1490 l
Zbiornik paliwa55 l
Typ nadwozialiftback
Liczba drzwi / miejsc5/5
Wymiary (dł./szer./wys.)4484/1706/1488 mm
Rozstaw osi2589 mm
Masa własna /ładowność1265/535 kg
Masa przyczepy / z hamulcem630/1200 kg
Spalanie: miasto/trasa/średnie5,6/3,7/4,4
Emisja CO2114 g/km
Prędkość maksymalna190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,4 s
Gwarancja mechaniczna2 lata
Gw. perforacyjna /na lakier12 lat/3 lata
Okresy międzyprzeglądoweco 30 tys. lub co dwa lata
Cena wersji podstawowej1.2 MPI Active: 47 950 zł
Cena wersji testowej72 450 zł
Cena egz. testowego82 600 zł
Koszty
Dystans Typ Paliwo Cena/litr Koszt Zużycie
869 kmtrasa/mieszany42,09 l5,73 zł241,18 zł4,84 l/100 km
541 kmautostrada39,15 l6,79 zł265,83 zł7,24 l/100 km
651 kmautostrada/miasto37,56 l7,13 zł267,80 zł5,77 l/100 km
256 kmmieszane13,22 l7,21 zł95,32 zł5,16 l/100 km
543 kmtrasa31,98 l7,02 zł224,50 zł5,89 l/100 km
612 kmtrasa/autostrada43,50 l7,11 zł309,29 zł7,11 l/100 km
520 kmautostrada42,10 l7,20 zł303,12 zł8,10 l/100 km
590 kmtrasa/autostrada39,00 l5,85 zł228,15 zł6,61 l/100 km
379 kmtrasa16,00 l5,65 zł90,40 zł4,22 l/100 km