Długi dystans

Skoda Rapid 1.6 TDI Elegance

Porównanie śladami Amundsena

Zupełnie przypadkiem złożyło się tak, że akurat wtedy, kiedy byliśmy w Weronie z Rapidem Liftback, odbywała się prezentacja prasowa wersji Spaceback. Korzystając z tego wyjątkowego zbiegu okoliczności, postanowiliśmy postawić dwa auta obok siebie i trochę się nad nimi zastanowić.

fot. autor i Zuzanna Waluś

Nowa wariacja na temat Rapida jest krótsza, ale ma większy rozstaw osi, co przynajmniej teoretycznie oznacza większą ilość miejsca w kabinie. W praktyce, gdy siądziemy na tylnej kanapie obu aut, jedyną przewagą Spacebacka jest większa przestrzeń nad głową. Miejsca na nogi jest właściwie tyle samo. Więc jeśli uważasz, że właśnie kwestia uderzania Twoich przyjaciół głową o opadający w Rapidzie zwanym “sedan” dach byłaby problemem, nowa wersja nadwoziowa może mieć sens. Będziesz za to musiał zrezygnować z 550-litrowego bagażnika na rzecz kufra zdolnego pomieścić tylko 415 litrów. Szerokość i wysokość bez zmian. A wygląd?

Nie ulega chyba wątpliwości, że klasyczny, trójbryłowy Rapid wygląda zdecydowanie bardziej elegancko – tym bardziej, że nasz egzemplarz porusza się na 17-calowych felgach i został polakierowany dość efektownym lakierem Denim Blue. Spaceback to coś innego, jak starali się nam przekazać przedstawiciele Skody – “zabawne auto dla młodych”. O tym, ile to ma wspólnego z rzeczywistością, mówiliśmy w relacji z prezentacji. A o czym opowiemy teraz? O tym, że stawiając go przy starszej odmianie wygląda odrobinę pokracznie. Jest za długi w stosunku do szerokości i wysokości, czego nie było widać na pierwszy rzut oka, a co w pełni ujawniło bezpośrednie porównanie. Resztę widzicie sami. A czego możecie nie zauważyć?

Mam na myśli oczywiście prowadzenie. Spaceback zgodnie z myślą, o której pisałem wyżej, został zestrojony bardziej dynamicznie, a więc mniej komfortowo. Czy wpłynęło to pozytywnie na prędkość pokonywania zakrętów? Jak najbardziej tak, aczkolwiek nie spodziewałbym się, aby właśnie ta cecha była kluczową przy zakupie auta z Czech. Nam bardziej do gustu przypadło prowadzenie wersji Liftback, ponieważ pomimo nerwowości na nierównych zakrętach i zarzucania tyłem na większych dziurach, co w Spacebacku było znacznie mniej odczuwalne, była ona znacznie bardziej komfortowa w trasie, co przy planowanych 5 tysiącach kilometrów miało znaczenie nadrzędne. I teraz najważniejsza informacja: nowe, już produkowane Rapidy Liftback mają utwardzone zawieszenie. Szkoda.

Na koniec pora wytłumaczyć sens tytułu. Z Roaldem Amundsenem miałem tyle wspólnego, że przez 8 lat mieszkałem przy uczczonej jego imieniem ulicy w Gdańsku. To wystarczyło, abym zainteresował się trochę jego niemałymi osiągnięciami w eksplorowaniu bardzo zimnych zakątków naszej planety. A dlaczego nas to dzisiaj interesuje? Ponieważ jego nazwiskiem nazwano system nawigacji satelitarnej w Skodzie, który to znalazł się nie tylko na pokładzie naszego egzemplarza na długi dystans, ale również w luźno porównywanym z nim Rapidem Spaceback. A czy ktoś z Was wie, dlaczego tak się stało? Nie? To chętnie opowiem!

Otóż Pan Amundsen 14 grudnia 1911 roku został zdobywcą bieguna południowego, wyprzedzając tym samym ekspedycję porucznika Roberta Falcona Scotta. Jednak epizod, który zainspirował Skodę do nazwania po nim nawigacji, miał miejsce znacznie później, bo w 1928 roku. Właśnie wtedy, sławny już zdobywca postanowił ruszyć z misją ratunkową na pomoc Umberto Nobilemu, którego przelot sterowcem nad Arktyką skończył się zaginięciem bez śladu. Ostatecznie najgorzej wyszedł na tym Amundsen, ponieważ Nobilego znaleziono, a Roald najprawdopodobniej nigdy go nie spotkał – była to z pewnością jego ostatnia wyprawa, ponieważ zaginął w akcji. Właśnie taki los czeka tych z Was, którzy zawierzą nawigacji w Skodzie.

Nie dość, że trasę do Włoch liczy przynajmniej o 300 km dłuższą niż moja nawigacja w telefonie, to na dodatek nie można oddalić trasy na tyle, żeby sprawdzić, którędy będziemy jechać. Mapy nie można również w żaden sposób przesuwać podczas nawigowania. Jedynym wyjściem jest znalezienie opcji “mapa poglądowa” w menu nawigacji. Dopiero wtedy, po dłuższym czasie oczekiwania i klikania strzałek, można sprawdzić, co Amundsen+ wymyślił. A jeśli chcemy zmienić wyznaczoną trasę, to jedyną opcją jest dokładne wyznaczanie punktów pośrednich, a to bywa uciążliwe i czasochłonne, ponieważ system działa bardzo powoli. Ostatnią jego wadą, o której chciałbym wspomnieć, jest upór w trzymaniu się założonej (stanowczo zbyt długiej i bezsensownej) trasy. Oczywiście włączyłem funkcję nawigowania dynamicznego, jednak zanim elektroniczny Roald policzy inną trasę, każe kierowcy zawracać około tysiąca pięciuset razy. Może właśnie to wpędziło norweskiego badacza do lodowego grobu?

Podobne artykuły

Dane techniczne
Dane techniczne producentaSkoda Rapid 1.6 TDI Elegance
Silnikturbodiesel, R4, 16 zaw.
Typ zasilania paliwemwtrysk bezpośredni Common Rail
Pojemność1598 cm³
Moc maksymalna105 KM (77 kW) przy 4400 obr./min.
Maks. moment obrotowy250 Nm przy 1500-2500 obr./min.
Skrzynia biegówmanualna, 5-biegowa
Napędprzedni
Zawieszenie przódkolumny MacPhersona
Zawieszenie tyłbelka skrętna
Hamulcetarczowe went./tarczowe
Opony215/40 R17
Bagażnik / po złożeniu siedzeń550/1490 l
Zbiornik paliwa55 l
Typ nadwozialiftback
Liczba drzwi / miejsc5/5
Wymiary (dł./szer./wys.)4484/1706/1488 mm
Rozstaw osi2589 mm
Masa własna /ładowność1265/535 kg
Masa przyczepy / z hamulcem630/1200 kg
Spalanie: miasto/trasa/średnie5,6/3,7/4,4
Emisja CO2114 g/km
Prędkość maksymalna190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,4 s
Gwarancja mechaniczna2 lata
Gw. perforacyjna /na lakier12 lat/3 lata
Okresy międzyprzeglądoweco 30 tys. lub co dwa lata
Cena wersji podstawowej1.2 MPI Active: 47 950 zł
Cena wersji testowej72 450 zł
Cena egz. testowego82 600 zł
Koszty
Dystans Typ Paliwo Cena/litr Koszt Zużycie
869 kmtrasa/mieszany42,09 l5,73 zł241,18 zł4,84 l/100 km
541 kmautostrada39,15 l6,79 zł265,83 zł7,24 l/100 km
651 kmautostrada/miasto37,56 l7,13 zł267,80 zł5,77 l/100 km
256 kmmieszane13,22 l7,21 zł95,32 zł5,16 l/100 km
543 kmtrasa31,98 l7,02 zł224,50 zł5,89 l/100 km
612 kmtrasa/autostrada43,50 l7,11 zł309,29 zł7,11 l/100 km
520 kmautostrada42,10 l7,20 zł303,12 zł8,10 l/100 km
590 kmtrasa/autostrada39,00 l5,85 zł228,15 zł6,61 l/100 km
379 kmtrasa16,00 l5,65 zł90,40 zł4,22 l/100 km