Długi dystans

skoda_rapid_1.6_tdi_elegance_2013_01.jpg

Skoda Rapid 1.6 TDI Elegance

Prawie skromne wakacje

Skoda Rapid to propozycja Skody dla szukających auta małego, lecz pojemnego i praktycznego, który wciąż będzie niewiele kosztował. Niestety najbogatsza wersja to wydatek przeszło 80 tysięcy złotych. To coś jak nasz wyjazd – samochodem, z namiotem… do Verony, gdzie kryzys nie ma czego szukać…

fot. autor i Zuzanna Waluś

Wąskie i zachwycająco piękne uliczki miasta będącego niegdyś jednym z najważniejszych włoskich ośrodków handlu to bogate doświadczenie kulturalne podczas każdej z wizyt w Weronie. Fantastyczne jedzenie, piękne krajobrazy, niegdyś niszczycielska, ale i dochodowa rzeka Adyga oraz starannie wypolerowana przez tysiące turystów pierś Julii, tytułowej bohaterki dramatu Williama Shakespeare’a, którego akcja rozgrywa się właśnie tutaj. No i ludzie – wszyscy elegancko ubrani, kulturalni i uśmiechnięci. Szczerze mówiąc, zdecydowana większość przechodniów wygląda tak, jakby codziennie w 100 proc. zmieniali swoją garderobę. Wszyscy chodzą też w fabrycznie nowych butach. Nie żebym na co dzień hasał w gumofilcach z dużym przebiegiem, ale przyznacie, że jest to pewna osobliwość. Inne rzucające się w oczy zwyczaje są już bardziej „typowo włoskie”, jak na przykład swobodne poruszanie się Mercedesem GL w uliczkach nadających się tylko dla pieszych, kotów oraz skuterów. Jak z takim szykiem zestawić Skodę Rapid?

Odpowiedzi trzeba szukać na obrzeżach miasta, gdzie obuwia używa się nieco dłużej niż jeden dzień. W miejsce Lexusów LS600h, Mercedesów klasy S i BMW serii 7 na benzynę na ulicach można zobaczyć samochody napędzane wszystkim innym, tylko nie bezołowiową. Prym wiodą Pandy i Punto na gaz ziemny, które razem z małolitrażowymi dieslami przypominają, ile tutaj kosztuje paliwo. Dlatego pasuje tu 1.6 TDI z naszego Rapida, który jest jego najmocniejszym atutem. Jest to niestety najdroższy wariant silnikowy, a zestawiony dodatkowo z wersją Elegance kosztuje minimum 72 450 złotych. Wyposażenie to sprawa indywidualna, ponieważ nie po to kupuje się zrobioną z kiepskich materiałów Skodę Rapid żeby opływać w luksusy, ale dopłata do diesla jest tutaj niemal konieczna.

Wyjazd z ulokowanego na terenie ruin i winnic zamku Św. Piotra kempingu i jazda wokół miasta w poszukiwaniu najlepszego smaku lodów i najlepiej przygotowanej pizzy pokazała, dlaczego tak jest – spalanie przy prędkościach miejskich w godzinach luzu na drogach wynosi zwykle nie więcej niż 4 litry na sto kilometrów, a gdy sytuacja mocno się zagęści, wartość ta wzrasta do 5-6 litrów. To przecież rewelacja! Nie ośmielę się napisać, że jest to lepszy diesel od 1.6 HDi koncernu PSA, którego ekonomiczne możliwości miałem okazję sprawdzać przy okazji testu C-Elysee, ale jest co najmniej tak dobry. Wynik 3,5 litra podczas do bólu ekonomicznej jazdy w trasie jest jak najbardziej osiągalny. Nawet niemiecka autostrada mu niestraszna – na odcinkach bez ograniczenia prędkości gnaliśmy zwykle ok. 180 km/h, a spalanie oscylowało w okolicach 7-8 litrów, a więc również świetnie – to zasługa dość długich przełożeń świetnie pracującej skrzyni, których jest co prawda 5, ale obroty na najwyższym biegu są niższe niż w konkurencyjnych „szóstkach”.

Wnętrze to bardzo twarde plastiki, poskładane w bardzo staranny sposób. Nie wiem jak będą się zachowywać po kilku latach, ale na razie nie trzeszczą i nie stukają, a ich atrakcyjna faktura skutecznie oszukuje, że są dobrej jakości. Ogólnie jasny wariant wnętrza spełnia swoje zadanie i w Rapidzie siedzi się dobrze, co dotyczy też oczywiście foteli z miłego w dotyku materiału. Nie mogę powiedzieć, że ponad 1600 kilometrów podróży mnie nie zmęczyło, ale działy się ze mną gorsze rzeczy w samochodach. Witaj, Werono!

Jazda w mieście nie stanowi problemu dla wyciszenia budżetowej Skody, które radzi sobie z kołami wpadającymi w dziury i krzykami potrącanych we włoskim kotle rowerzystów. Problem pojawia się właściwie tylko na kostce brukowej, która męczy uszy pasażerów denerwującym basem. Zawieszenie spełnia pokładane w nim oczekiwania, stawiając bardziej na komfort. Problemy zaczynają się przy wspomnianych wcześniej 180 km/h, kiedy nie słyszysz nic poza huraganem wokół auta. Próbowałem podgłośnić audio, ale generujące mało przyjemny dźwięk głośniki denerwowały mnie niemal równie mocno. W chwilach takich jak ta rzeczywiście czuć, że autobahn nie był głównym celem przy produkcji Rapida. Sprawdzi się za to podczas bezpiecznej i przepisowej jazdy drogami w Polsce i we Włoszech. Wtedy dźwięki nie dokuczają, a prowadzenie w większości przypadków jest dość pewne. W następnym odcinku dowiecie się, jak bardzo. A może jednak nie jest tak dobrze?

Dane techniczne
Dane techniczne producentaSkoda Rapid 1.6 TDI Elegance
Silnikturbodiesel, R4, 16 zaw.
Typ zasilania paliwemwtrysk bezpośredni Common Rail
Pojemność1598 cm³
Moc maksymalna105 KM (77 kW) przy 4400 obr./min.
Maks. moment obrotowy250 Nm przy 1500-2500 obr./min.
Skrzynia biegówmanualna, 5-biegowa
Napędprzedni
Zawieszenie przódkolumny MacPhersona
Zawieszenie tyłbelka skrętna
Hamulcetarczowe went./tarczowe
Opony215/40 R17
Bagażnik / po złożeniu siedzeń550/1490 l
Zbiornik paliwa55 l
Typ nadwozialiftback
Liczba drzwi / miejsc5/5
Wymiary (dł./szer./wys.)4484/1706/1488 mm
Rozstaw osi2589 mm
Masa własna /ładowność1265/535 kg
Masa przyczepy / z hamulcem630/1200 kg
Spalanie: miasto/trasa/średnie5,6/3,7/4,4
Emisja CO2114 g/km
Prędkość maksymalna190 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,4 s
Gwarancja mechaniczna2 lata
Gw. perforacyjna /na lakier12 lat/3 lata
Okresy międzyprzeglądoweco 30 tys. lub co dwa lata
Cena wersji podstawowej1.2 MPI Active: 47 950 zł
Cena wersji testowej72 450 zł
Cena egz. testowego82 600 zł
Koszty
Dystans Typ Paliwo Cena/litr Koszt Zużycie
869 kmtrasa/mieszany42,09 l5,73 zł241,18 zł4,84 l/100 km
541 kmautostrada39,15 l6,79 zł265,83 zł7,24 l/100 km
651 kmautostrada/miasto37,56 l7,13 zł267,80 zł5,77 l/100 km
256 kmmieszane13,22 l7,21 zł95,32 zł5,16 l/100 km
543 kmtrasa31,98 l7,02 zł224,50 zł5,89 l/100 km
612 kmtrasa/autostrada43,50 l7,11 zł309,29 zł7,11 l/100 km
520 kmautostrada42,10 l7,20 zł303,12 zł8,10 l/100 km
590 kmtrasa/autostrada39,00 l5,85 zł228,15 zł6,61 l/100 km
379 kmtrasa16,00 l5,65 zł90,40 zł4,22 l/100 km