Długi dystans

Skoda Octavia RS 2.0 TSI

Czeskie Ferrari

Po raz kolejny zabraliśmy samochód w długodystansową podróż. Rok temu był to przestronny Superb Combi Platinum. Teraz porzucamy komfort na rzecz sportu i ruszamy w podróż najszybszą Skodą RS w historii. Do tego czerwoną. Zapnijcie pasy i załóżcie okulary przeciwsłoneczne…

Ferrari na włoskich ulicach to rzadki widok. Podczas tysiąckilometrowej podróży po Italii spotkaliśmy jedno. Była to czarna 458 Italia zarejestrowana w Niemczech. Może po prostu mieliśmy pecha, ale jednak – na nadmiar Ferrari, jak również szybkich i drogich samochodów w ogóle – nie można tutaj narzekać. A Skód mamy wszędzie pod dostatkiem. W większości to poobijane Citigo, Fabie i Octavie. Zaś pod maską… Najsłabsze diesle, a jak benzyna to 1.0 MPI albo 1.2 TSI. Ale, ale… Zdarzają się również “Octy” w wersji RS. Czasami. Na przykład nasza. No dobrze, innej nie spotkaliśmy…

Rozpoczynamy kolejną długodystansową wyprawę. Tym razem naszym wiernym towarzyszem podróży będzie klasyk polskich dróg w wersji, która rozpala wyobraźnię wszystkich „Skodziarzy” – i chyba nie tylko ich. Sprawdzimy, czy faktycznie mają do czego wzdychać. Ale jedno już na wstępie trzeba przyznać, że tak skonfigurowana RS-ka wygląda niesamowicie. Podoba mi się.

To najszybszy samochód Skody ze znaczkiem RS, który trafił do produkcji seryjnej. Do zyskania takiego miana wystarczył koncernowy 2.0 TSI o mocy 220 KM, dzięki któremu Octavia RS rozpędza się do 248 km/h. Wystarczył również do całkowitej zmiany charakteru tego pojazdu. Octavia RS ma w sobie znacznie więcej sportu, niż się spodziewałem. Ale będzie jeszcze czas, żeby Wam o tym opowiedzieć…

Aby dotrzeć aż do Włoch, musieliśmy przemierzyć kawałek świata. Przez pierwsze kilkaset kilometrów przejechaliśmy raczej powoli (zgadnijcie, jaki kraj na “P” mam tu na myśli?), a im byliśmy bliżej ojczyzny koncernu-właściciela marki Skoda, tym dalej sięgała wskazówka prędkościomierza na wyskalowanym do 280 km/h cyferblacie. Wnioski? Jeśli jeździsz nie szybciej niż 140 km/h – uznasz, że to dobrze wyciszony samochód, bo RS oferuje najwyższy z możliwych w gamie Octavii poziom wyciszenia (jak w elegance).

Będzie również oszczędny – spalanie najczęściej mieściło się w granicach 7-8 litrów. A później przekraczasz magiczną barierę 140 km/h i przypominasz sobie, że to przecież kompakt. Oczekując komfortowego podróżowania z prędkościami, jakie RS-ka jest w stanie rozwijać, należy sięgnąć segment lub dwa wyżej.

Ale kompaktowa Octavia ma inne zalety. Rozmiar okazał się dokładnie tym, czego dwie osoby potrzebują na dłuższy wyjazd. Jest ciaśniej, ale zapakowaliśmy wszystko, co chcieliśmy. Tylko bez powietrza. A zwinność oraz poręczność jest zupełnie inna.

Bogate wyposażenie Skody Octavii, na którą 100 tysięcy Wam nie wystarczy, potrafi umilić wyjazd. Bo gdy ja jem lody pistacjowe, Park Assistant 2.0 wciska się w równoległą do drogi przestrzeń bez najmniejszego problemu.

Włochy to piękny, ale dziwny kraj. Mają cudowną pogodę przez większą część roku, piękne morze i góry, kusząco wijące się drogi… Czego chcieć więcej? Może… zniknięcia zaprojektowanych w piekielnej otchłani skuterów, które w liczbie sześciuset sześćdziesięciu sześciu podążały za mną, gdziekolwiek bym się nie udał. A padło na nadmorskie miasteczko Varezze na zachód od Genui, z mariną jachtową, która posłużyła nam za plener do sesji zdjęciowej. Nawet przygotowali napis “EMERGENZA” na naszą czerwoną strzałę…

Po zdjęciach kawka zagryzana przepyszną, dopiero wypieczoną foccacią z piekarni obok i można jechać w dalszą drogę. Na mapie Columbusa widzę kumulację zakrętów. Nie protestuję…

 

Podobne artykuły

Dane techniczne
Dane techniczne producentaSkoda Octavia RS 2.0 TSI
Silnikbenzynowy, turbo, R4, 16 zaw.
Typ zasilania paliwemwtrysk pośredni/bezpośredni
Pojemność1984 cm³
Moc maksymalna220 KM (162 KW) przy 4500-6200 obr./min.
Maks. moment obrotowy350 Nm przy 1500-4400 obr./min.
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowa
Napędprzedni
Zawieszenie przódkolumny MacPhersona
Zawieszenie tyłwielowahaczowe
Hamulcetarczowe went./tarczowe
Opony225/35 ZR19
Bagażnik / po złożeniu siedzeń590/1580 l
Zbiornik paliwa50 l
Typ nadwozialiftback
Liczba drzwi / miejsc5/5
Wymiary (dł./szer./wys.)4659/1814/1461 mm
Rozstaw osi2686 mm
Masa własna /ładowność1350/542 kg
Masa przyczepy / z hamulcem710/1600 kg
Spalanie: miasto/trasa/średnie7,7/5,3/6,2
Emisja CO2142 g/km
Prędkość maksymalna248 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h6,8 s
Gwarancja mechaniczna2 lata
Gw. perforacyjna /na lakier12 lat/3 lata
Okresy międzyprzeglądoweco 30 tys. km lub co 2 lata
Cena wersji podstawowej1.2 TSI 85 KM Active: 59 500 zł
Cena wersji testowej112 200 zł
Cena egz. testowego132 600 zł