Długi dystans

Skoda Octavia RS 2.0 TSI | fot. Zuzanna Waluś

Skoda Octavia RS 2.0 TSI

Nie zginąć w Monako

Da się to zrobić w Skodzie, choć nie tak, jak nam się wydaje. Z moich obserwacji wynika, że z im lepszego samochodu pod hotelem de Paris wysiada kobieta, tym bardziej wystające ma usta, biust i pupę…

Octavia doskonale tu pasuje – siedząc w kabinie i jadąc w trybie sport za Porsche 911 Turbo S Cabriolet miałem wrażenie, że brzmię prawie identycznie, a na pewno równie donośnie. Prawda jest jednak okrutna, ponieważ Octa kobietą jest, jak tamte, i również lubi udawać. Głośnikiem w desce rozdzielczej…

Problem z tym głośnikiem jest jednak taki, że sama deska – która jest poskładana bardzo dobrze i nie można mieć do niej zbyt wielu zarzutów – pod wpływem donośnych dźwięków emitowanych przez głośnik na niskich i średnich obrotach po prostu trzeszczy, co w zwykłej Octavii oraz w RS w innych trybach jazdy po prostu się nie zdarza.

I to jest przykre – podobnie, jak widok głupkowato wydętych warg bogatych kobiet, które gdzieś zatraciły umiar w modyfikacjach ciała. Ale jeśli o tym nie wiesz – będziesz myślał, że ten głośny dźwięk jednostki napędowej gromadzi wokół RS-ki sporą widownię, bo ludzie się tym samochodem po prostu interesują.

A, że – w przeciwieństwie do nowego Mercedesa klasy S, który robi w Monako za podstawowej klasy taksówkę, czy wręcz pospolitego tutaj Bentleya Continentala – Skoda nie jest tak częstym widokiem, za odjazdową wersją RS w czerwonym lakierze i na 20-calowych felgach o trudnym do przeoczenia wzorze najbogatsi tego świata przemieszani z chcącymi poczuć klimat życia w luksusie turystami będą wykręcać szyje. Całe szczęście, że to liftback, a nie kombi – takich nadwozi nie uznaje się tutaj za właściwe.

Jak tam można, to w Polsce też. Octavia RS jest dobra do szpanu, chociaż to Skoda. Potwierdziwszy tezę, z którą tu przyjechałem, mogliśmy wracać do naszego miejsca pobytu we Francji. Z tego całego gazowania na dwójce i ganiania za supersamochodami zupełnie zapomniałem jednak o tankowaniu. I wtedy prognozowany zasięg wskazał zero…

No to szukamy stacji – Columbus (topowa nawigacja) sam proponuje wyszukanie najbliższej stacji benzynowej, więc grzecznie zgadzam się i podążam za wskazówkami. Najbliższy Total – nie istnieje. Shell – nieczynny przynajmniej od kilku miesięcy. Następny w kolejce był Agip. Wszystko fajnie, tylko że to była stacja dla jachtów… A stres, że zatrzymamy się na drodze, był coraz większy.

Wreszcie zadecydowałem o powrocie do francusko-włoskiej granicy, oddalonej o 13 kilometrów, gdzie tankowaliśmy po raz ostatni – stacja była pewna, bo całodobowa. Wykorzystałem wszystkie patenty na jazdę o kropelce, jakie znam, no i udało się. Octavia ma bardzo dużą rezerwę paliwa, a zerowy zasięg pozwala przy delikatnym traktowaniu gazu na przejechanie przynajmniej 20 kilometrów. Jakby ktoś pytał…

Samo księstwo Monako to marzenie. Cudowne miejsce przesiąknięte miłością do motorsportu, w którym po wielu tysiącach wirtualnych kilometrów na torze legendarnego GP Monako, mogłem wreszcie spełnić swoje wielkie marzenie i przejechać się tam w rzeczywistości. Jestem teraz szczęśliwszym człowiekiem, a Was namawiam na wycieczkę – warto! Widzieliście nasze zdjęcia supersamochodów?

Przed naszą długodystansową Octavią jeszcze kilka przystanków. Będzie… Bardzo gorąco!

Dane techniczne
Dane techniczne producentaSkoda Octavia RS 2.0 TSI
Silnikbenzynowy, turbo, R4, 16 zaw.
Typ zasilania paliwemwtrysk pośredni/bezpośredni
Pojemność1984 cm³
Moc maksymalna220 KM (162 KW) przy 4500-6200 obr./min.
Maks. moment obrotowy350 Nm przy 1500-4400 obr./min.
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowa
Napędprzedni
Zawieszenie przódkolumny MacPhersona
Zawieszenie tyłwielowahaczowe
Hamulcetarczowe went./tarczowe
Opony225/35 ZR19
Bagażnik / po złożeniu siedzeń590/1580 l
Zbiornik paliwa50 l
Typ nadwozialiftback
Liczba drzwi / miejsc5/5
Wymiary (dł./szer./wys.)4659/1814/1461 mm
Rozstaw osi2686 mm
Masa własna /ładowność1350/542 kg
Masa przyczepy / z hamulcem710/1600 kg
Spalanie: miasto/trasa/średnie7,7/5,3/6,2
Emisja CO2142 g/km
Prędkość maksymalna248 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h6,8 s
Gwarancja mechaniczna2 lata
Gw. perforacyjna /na lakier12 lat/3 lata
Okresy międzyprzeglądoweco 30 tys. km lub co 2 lata
Cena wersji podstawowej1.2 TSI 85 KM Active: 59 500 zł
Cena wersji testowej112 200 zł
Cena egz. testowego132 600 zł


Podobne artykuły

Podobne testy