bezpieczeństwo aut

Euro NCAP sprawdziło bezpieczeństwo 11 modeli

Już od 1997 roku Euro NCAP przeprowadza testy zderzeniowe samochodów. W ostatnim czasie, aby sprawdzić poziom bezpieczeństwa, rozbito 11 nowych modeli aut. Jednym z ciekawszych aut poddanym próbie przez europejską organizację było Maserati Ghibli.

Zacznijmy od popularnych kompaktów biorących udział w testach, czyli Peugeota 308 i Mazdy 3. Oba modele otrzymały najwyższą ocenę ogólną, czyli 5 gwiazdek. Innymi samochodami z równie pozytywnymi wynikami były Ford Tourneo, Mitsubishi Outlander PHEV, czy luksusowe limuzyny – Maserati Ghibli i Infiniti Q50.

O jedną gwiazdkę niżej uplasowały się wyniki crash-testów Forda EcoSport, Nissana Note, czy Volkswagena T5. Również cztery gwiazdki dostał Mercedes Citan, poprawiając tym samym swój niechlubny wynik trzech gwiazdek z początku tego roku. Wszystkie z wymienionych tu pojazdów uzyskały niższy wynik z powodu słabej ochrony pieszych w trakcie zderzenia. Szczególnie niebezpieczny dla przechodniów okazał się Volkswagen, uzyskując wynik jedynie 32 proc. W Citanie i Note bardzo przeciętnie wypadła ochrona odcinka szyjnego w trakcie kolizji.

Małym zaskoczeniem okazała się ocena 4 gwiazdek dla BMW i3, wobec którego oczekiwania były zapewne nieco większe. Tak jak w przypadku pozostałych samochodów z podobnym wynikiem, słabo wypadło przygotowanie pasa przedniego pod kątem kontaktu z pieszymi. Zakładając jednak poważne podejście niemieckiego producenta w sprawie rezultatu crash-testu, spodziewać się możemy, że po odpowiednich modyfikacjach w zakresie bezpieczeństwa wynik ten zostanie za jakiś czas poprawiony.