bezpieczeństwo aut

Prestiżowe pięć gwiazdek dla Volkswagena Golfa Sportsvan

Znamy najnowsze wyniki testów zderzeniowych. European New Car Assessment Programme podało wyniki testów sześciu samochodów. Tylko jeden z nich uzyskał pięć gwiazdek. Próby obejmowały zderzenia czołowe, boczne i uderzenie w słup. Który z nowych samochodów jest najbezpieczniejszy?

Najwyższą ocenę bezpieczeństwa uzyskał Volkswagen Golf Sportsvan. Niemiecki minivan dostał wysokie noty w kategoriach: “bezpieczeństwo dorosłych pasażerów” i “bezpieczeństwo dziecka”, odpowiednio 87 i 85 procent punktów. W przeciwieństwie od pozostałych pięciu samochodów, Volkswagen zdobył wysoką notę w kategorii oceniającej zastosowanie technologi wspomagających bezpieczeństwo.

Drugi najwyższy wynik należy do Forda Tourneo Courier. Kombivan uzyskał porównywalne wyniki z Volkswagenem w kategoriach bezpieczeństwa dorosłych pasażerów i dzieci. Zdobył też maksymalną ilość punktów w teście na zderzenie boczne. Na tle pozostałych testowanych samochodów, minivan od Forda wyróżnia się wysokim wynikiem bezpieczeństwa pieszych. Ford gorzej plasuje się w rankingu zastosowanych technologi zwiększających bezpieczeństwo, Tourneo Courier uzyskał w tej kategorii połowę możliwych punktów.

Po trzy gwiazdki uzyskały marki francuskie. Ze względu na identyczną konstrukcję: Peugeot 301i Citroen C-Elysee, otrzymały takie same wyniki. Przyzwoicie wypadły w kategoriach bezpieczeństwa dorosłych pasażerów, uzyskując ponad 70 procent punktów. Niższe noty Citroen i Peugeot dostały za bezpieczeństwo pieszych i zastosowane technologie bezpieczeństwa. Najlepiej spośród samochodów francuskich prezentuje się Renault Megane. Euro NCAP oceniła bezpieczeństwo pasażerów i kierowcy w Renault na 83 procent punktów.

MG3, miejskie auto produkowane przez koncern SAIC, dostał trzy gwiazdki. MG uzyskał wyniki porównywalne z autami francuskimi, wyróżniając się na tle pozostałych pięciu samochodów otrzymaniem najniższej ilości punktów za bezpieczeństwo dorosłych pasażerów.

Testy zderzeniowe przeprowadzane były przez European New Car Assessment Programme z siedzibą w Brukseli. Powstała w 1997 r. organizacja finansowana jest przez prywatne firmy, rządy państw i budżet Unii Europejskiej. Próby odwzorowują zderzenia z samochodami o podobnej masie. Oznacza to że, lekkie samochody mogą uzyskać w teście pięć gwiazdek, ale najwyższa ocena bezpieczeństwa nie uwzględnia skutków zderzeń ze znacznie cięższymi pojazdami.

Wyniki testów zderzeniowych, mają duże przełożenie na wysokość sprzedaży. Marki chętnie eksponują pięć gwiazdek uzyskane w testach. Zdarzało się, że uzyskanie złych wyników prób bezpieczeństwa wiązało się z wycofaniem samochodu ze sprzedaży, jak w przypadku Rovera 100 w 1997 r. Dzięki bezpośredniemu wpływowi na wysokość sprzedaży, organizacja Euro NCAP przyczyniła się na przestrzeni ostatnich 27 lat do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa. Należy jednak pamiętać, że żaden test nie jest w stanie odwzorować wszystkich możliwych sytuacji na drodze.