nowości i premiery

audi_q7_2010_01.jpg

2010 Audi Q7 – Zmiany techniczne

Audi postanowiło odmłodzić nieco swojego dużego SUV-a, Q7. Próżno szukać jednak zmian zewnętrznych. Niemcy skupili się bowiem na modyfikacjach w zakresie jednostek napędowych i skrzyni biegów, a także na obniżeniu zużycia paliwa.

Paleta silników zaczynać będzie się od doładowanego 3.0 TFSI w dwóch wersjach. Słabsza, zastępująca motor 3.6 FSI, osiąga 272 KM, 400 Nm i pozwala rozpędzić auto od 0 do 100 km/h w 7,9 s. Prędkość maksymalna to 222 km/h lub 225 km/h z adaptacyjnym zawieszeniem. Mocniejsza odmiana 3-litrowego, doładowanego V6 zastępuje wersję 4.2 FSI i może pochwalić się 333 KM oraz 440 Nm momentu obrotowego. Sprint do setki trwać ma 6,9 s, a wskazówka prędkościomierza zatrzyma się na 243 km/h (lub 245 z adaptacyjnym zawieszeniem). Silniki 3.0 TFSI mają być również oszczędne – średnie spalanie wynosić ma 10,7 l/100 km.

Zmiany dotknęły również jednostki dieslowskie. Dane techniczne silnika 3.0 TDI pozostają bez zmian. Legitymuje się mocą 240 KM i maksymalnym momentem obrotowym na poziomie 550 Nm. Q7 z tym silnikiem 100 km/h osiągnie w 7,9 s, a prędkość maksymalna wynosić będzie 215 km/h (218 z adaptacyjnym zawieszeniem). Średnie spalanie, jakim chwali się Audi, to 7,4 l/100 km. W porównaniu do poprzedniej wersji tego silnika, nowy 3.0 TDI waży o 20 kg mniej, czyli 198 kg. Jednostka ta oferowana będzie również w wersji Clean Diesel, która spełniać ma normy emisji spalin Euro 6. Silnik 4.2 TDI może pochwalić się teraz o 0,7 l niższym spalaniem (9,2 l/100 km), niezmienioną mocą 340 KM oraz większym momentem obrotowym, który wynosi teraz 800 Nm. Zapewnia to przyspieszenie do 100 km/h na poziomie 6,4 s oraz prędkość maksymalną wynoszącą 242 km/h.

Standardem we wszystkich 8- i 6-cylindrowych wersjach Q7 będzie nowa, 8-biegowa, automatyczna skrzynia biegów, dzięki której spalanie zmniejsza się o ok. 5 proc. Konstrukcja bazuje na znanym 6-biegowym automacie Tiptronic. Przekładnia przenosi moc na 4 koła w proporcjach 40:60, ale możliwe jest również przekazanie 65 proc. na przednią oś lub 85 proc. mocy na tył.