nowości i premiery

Alfa 159 o trzy numery lepsza?

Alfa Romeo Brera to nie jedyna nowość na stoisku włoskiej marki w Genewie. Fanów 4-drzwiowych limuzyn ze sportową nutą w dobry nastrój wprawi zapewne premiera Alfy 159, która zastąpi model klasy średniej 156.

W przypadku literowego nazewnictwa logika nakazuje, aby nowy model był „o numer większy” niż jego poprzednik. Jeśli jednak producent chce podkreślić nowatorstwo i nowoczesność następcy, przeskakuje o kilka numerów do przodu. Tak więc czy Alfa 159 jest aż o trzy oczka lepsza niż 156-tka?

W przypadku samochodów włoskiej marki wygląd zewnętrzny jest sprawą bardzo istotną. Dlatego poświecę mu kilka słów. Alfę 156 zaprojektował Walter de Silva i to było dzieło jego życia. Absolutnie. Subtelna, nowoczesna, ponętna i jakże pociągająca sylwetka tej limuzyny zachwyciła miliony fanów czterech kółek. Takie auta nie często pojawiają się na naszych drogach.

Alfę 159 zaprojektował Giugiaro, który mimo nazwiska i licznych sukcesów z tym modelem sobie nie poradził. 159-tka ma przód od Brery, charakterystyczne tylne światła i doskonale wyważone proporcje, ale i tak wygląda gorzej niż 156-tka. Nowy model jest zbyt męski, brutalny, nachalny, groźny. Sylwetce brakuje finezji, elegancji i delikatności. Szkoda. Jest jednak postęp. Alfa klasy średniej dostała wreszcie klamkę tylnych drzwi…

Przeskok o trzy numery nie dokonał się w kwestii techniki. Poprawione zawieszenie o udoskonalonej charakterystyce, poduszka chroniąca kolana kierowcy, biksenonowe reflektory, większa sztywność nadwozia i trochę elektronicznych gadżetów wiosny nie czyni. Nie ma żadnego fajnego, nigdzie niespotykanego wcześnie rozwiązania.

Pod maską jeden z sześciu silników. Diesle osiągają moc od 120 do 200 KM, wspomagane są przez turbosprężarkę i system common-rail oraz spełniają normę Euro IV lub Euro V (z opcjonalnym filtrem cząstek stałych). Jednostki benzynowe wyposażone są w bezpośredni wtrysk i legitymują się mocą od 160 do 260 KM. Do wyboru będą dwa rodzaje skrzyni biegów – manualna i automatyczna Selespeed. Obie potrafią liczyć do sześciu (biegów).

Alfa 159 wejdzie do sprzedaży latem br. W późniejszym terminie producent zaoferuje także odmianę kombi (Sportwagon) i Crosswagon Q4 z napędem na cztery koła.

Zabierz głos w dyskusji nt. Alfy 159.