nowości i premiery

Bella Bambina – Fiat 500

Noc z 4 na 5 lipca przeszła do historii Turynu. Pokaz światła i dźwięku stał się wspaniałym spektaklem, który bynajmniej nie był związany ze świętem niepodległości. Po 50 latach od premiery Fiata 500 przyszła kolej na nowe wcielenie włoskiej legendy.

Dante Giacosa (1905-1996), ojciec pierwszego Fiata 500 byłby dumny. Nie tyle może, co z pięknego przedstawienia prezentującego Włochom i całemu światu najnowszą maskotkę kraju znanego ze spaghetti i Ferrari, ale właśnie z nowej „pięćsetki”. Wygląda niemal identycznie, jak w 1957 roku, ludzie na jej widok szaleją i stanie się prawdopodobnie największym hitem zmotoryzowanych Włoch. To już niemal symbol tego kraju. Nikt nie zwraca uwagi na to, że wszystkie te śliczne autka przyjeżdżają z Polski – to właśnie w Tychach odbywa się produkcja Fiata 500, a w przyszłym roku ruszy bliźniaczego konstrukcyjnie Forda Ka.

O popularności wskrzeszonej legendy nie mamy co dyskutować. Fiat 500 zmiażdży wszystko, z czym może konkurować. Ludzie zamiast większych, bardziej rodzinnych bezpłciowych wozidełek będą kupowali „pięćsetki” jak szaleni. Dowód? Proszę bardzo – ze 120-tysięcznej produkcji na ten rok, 50 000 Fiatów 500 jest już sprzedanych. To, że bazuje na Pandzie nikogo nie obchodzi. Liczy się linia i legenda. Podobnie udało się BMW z najnowszym Mini. Volkswagen też chciał wskrzesić Chrabąszcza, ale w efekcie wyszło mu auto dla rozdartych nastolatek podjeżdżających żółtymi kabrioletami pod amerykańskie uczelnie. „Pięćsetce” nie grozi skończenie kariery jako autko dla rozwozicieli pizzy, choćby ze względu na dość ekskluzywną cenę wynoszącą w podstawowej wersji ok. 10 500 euro (ok. 40 000 złotych).

Co nam zaoferuje jeszcze Fiat, o czym nie wspominałem w publikacji pt. Urocze maleństwo – Fiat 500? Do jednego z trzech silników (1.2 16v 69 KM, 1.4 16v 100 KM oraz 1.3 16v Multijet 75 KM) możemy wybrać jedną z 4 wersji wyposażenia, jeden z 12 kolorów nadwozia, 6 zestawów wykończenia chromem, 15 typów tapicerki, jeden z 9 rodzajów felg aluminiowych oraz wybierać spośród 19 typów naklejek. W sumie daje to ok. 500 000 kombinacji (dokładnie 549 936), a każdy może spróbować swoich sił w wybraniu swojego wymarzonego Fiata 500 na stronie internetowej fiat500.com. Z ciekawostek warto jeszcze dodać, że „pięćsetka” jest w pełni przygotowanym samochodem do zdobycia 5 gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP (a ponoć nawet 6, jeśli tyle zostanie wprowadzonych), jako pierwsze auto w klasie ma dysponować w standardzie 7 poduszkami powietrznymi (włącznie z kolanową) oraz systemem ESP (ten w serii tylko z silnikiem 1.4 16v 100 KM). Dla fanów szybkiej jazdy jest przygotowywana 150-konna wersja Abarth. Czyż życie nie jest piękne?

Komentarze w temacie pt. Fiat 500 na naszym forum.