Frankfurt 2007

Focus nowej ery – Ford Focus 2008

Ford zaprezentował na Salonie Samochodowym we Frankfurcie odmienionego Focusa. Zgodnie z założeniem firmy przeszedł na nową erę stylizacji nazwaną Kinetic Design. Taką operację czeka jeszcze Fiestę, jednak ta debiutuje w formie konceptu Verve.

Produkowany od 2004 roku Ford Focus II stał się łagodny niczym baranek. Niby odziedziczył wiele elementów po pierwszej generacji, jednak to właśnie Focus I stał się kamieniem milowym w historii Forda. Zapoczątkował styl projektowania nadwozia nazwany New Edge Design polegający na ostrych i dynamicznych liniach. Nikt wówczas nie przypuszczał, że tak nowatorsko zaprojektowany kompakt trafi do produkcji seryjnej. Wbrew wszystkiemu Ford Focus trafił na taśmy i zyskał ogromne rzesze zwolenników.

Focus drugiej generacji już tak nie szokuje. Jest poprawnym samochodem i praktycznie niczym poza tym. Może i cieszy się zainteresowaniem ze strony klientów, ale pojawienie się takich hitów jak Honda Civic czy Kia cee’d wymagało zdecydowanego ruchu ze strony Forda. I tak właśnie we Frankfurcie debiutuje Focus II po liftingu. Zmiany kosmetyczne są jednak zdecydowane i widać je przede wszystkim z przodu samochodu. Trapezowa krata wlotu powietrza w zderzaku w zależności od wersji będzie otoczona chromowaną ramką (Ghia i Titanium), powyżej jej znajduje się wąska atrapa również wykończona chromowaną listwą, a szersze i zachodzące na błotniki reflektory, opcjonalnie biksenonowe z funkcją doświetlania zakrętów (AFS), przywodzą na myśl nowe Mondeo.

Najmniej zmian znajdziemy z boku nadwozia nowego Focusa. Wprawne oko dostrzeże jednak zamontowane w lusterkach kierunkowskazy boczne. Z tyłu również tylko detale odróżniają model sprzed liftingu z tym A.D. 2008. Delikatne przeprofilowanie w górnej części klapy, lakierowany spoiler nad szybą (w wersjach Ghia i Titanium) i zmienione światła, które opcjonalnie mogą być wyposażone w diody (te wersje z reflektorami biksenonowymi) to wszystkie zmiany.

We wnętrzu Focusa II po lifcie odnajdziemy przede wszystkim nowe wskaźniki, które teraz są podświetlane na czerwono oraz środkową konsolę, którą wzorem z Mondeo pokryto metalizowanym plastikiem. Znajdziemy w niej zarówno nowy system audio (opcjonalnie nawigację) jak i panel sterowania klimatyzacją. Nowością od przyszłego roku będzie przycisk uruchamiający silnik Ford Power. Oczywiście poprawiono jakość materiałów i ich spasowanie, a do ciekawostek wnętrza z pewnością zaliczymy złącza Audio USB oraz przetwornik napięcia 230 V (pozwalający na podłączenia każdego urządzenia elektrycznego o mocy maksymalnie 150 W).

Nie zabraknie nowinek technicznych. Największą z nich jest oczywiście automatyczna skrzynia biegów Ford PowerShift, która oferując dwa wałki (dla biegów parzystych i nieparzystych) i dwa sprzęgła zapewni niespotykaną dotąd precyzję i szybkość zmiany przełożeń. Jeśli Ci się jednak wydaje, że gdzieś już o takiej skrzyni słyszałeś, to spieszę zawiadomić, że dokładnie taką skrzynię opatentował koncern VW pod nazwą DSG i z powodzeniem stosuje w różnych modelach zarówno Volkswagena, Audi, Seata jak i Skody. Cieszy jednak fakt, że również pozostali producenci podejmują się konstruowania takich skrzyń i VW przestanie być monopolistą. Przekładnia Ford PowerShift trafi od przyszłego roku zarówno do Focusa jak i C-MAX-a i będzie oferowana razem z wysokoprężnym silnikiem 2.0 TDCi 136 KM.

Nowatorstwo techniczne to również zaprezentowanie ekologicznej i ekonomicznej odmiany Focus – ECOnetic. Bazująca na odmianie z silnikiem Diesla 1.6 TDCi o mocy 109 KM spala średnio 4,3 litra na 100 km i wydala do atmosfery 115 g dwutlenku węgla na kilometr. Co ciekawe seryjne odmiany 1.6 TDCI mają szczycić się emisją wynoszącą mniej niż 120 g/km, a Ford pracuje nad jeszcze czystszą wersją. Z zewnątrz ECOnetic’a rozróżnimy po dodatkowym pakiecie aerodynamicznym, obniżonym zawieszeniu (przód o 10 mm i tył o 8 mm) i 15-calowych felgach z oponami o niskim oporze toczenia. Jeśli tego będzie mało, Ford może zainteresować klientów odmianami zasilanymi bioetanolem (Flexifuel z benzynowym silnikiem 1.8 Duratec), sprężonym gazem ziemnym (CNG) oraz ciekłym (LPG) współpracującymi z 2-litrowym benzynowcem.

Zmodernizowany Ford Focus trafi do sprzedaży już pod koniec roku. Do salonów zawitają na razie hatchbacki (3- i 5-drzwiowy) oraz kombi. Na początku 2008 roku do oferty dołączą sedan, Focus CC oraz sportowa odmiana ST.

Komentarze w temacie pt. Ford Focus II FL na naszym forum.