GTA Spano - Nieustraszony

Hiszpański producent Spania GTA Motor zaprezentował w Genewie najnowsze wydanie Spano - supersamochodu, który będzie w stanie zaskoczyć niejednego konkurenta. Wrażenie robi nie tylko zastosowany silnik, ale także technologia, w której wykonano nadwozie.

Spania GTA powstała z inicjatywy Domingo Ochoa w 1994 roku. Początkowo marka ta zajmowała się głównie motorsportem, gdzie z roku na rok odnosiła coraz większe sukcesy. W międzyczasie rozpoczęto prace nad projektem samochodu, który nie tylko wykorzysta doświadczenia zdobyte na torach wyścigowych, ale także zagrozi najbliższej konkurencji.

Zaprezentowane w Genewie GTA Spano to tak naprawdę nowa konstrukcja, wykorzystująca jedynie pojedyncze elementy z poprzednika. Fanów nowych technologii zaciekawić może nadwozie - monocoque wykonano korzystając z włókna węglowego, tytanu, kevlaru oraz grafenu. Dzięki takiej mieszance materiałów Spano może pochwalić się niezwykłą wytrzymałością, zachowując jednocześnie bardzo niską masę.

Stylizacja hiszpańskiego supersamochodu to typowa mieszanka elementów, które znamy z aut konkurencji. Charakterystyczna sylwetka pojazdu z centralnie umiejscowionym silnikiem została przybrana w szereg aerodynamicznych dodatków, które poprawiają prowadzenie oraz docisk pojazdu do nawierzchni. Jednym z najważniejszych wyróżników, który pozwala odróżnić nowe GTA Spano od poprzednika, są tylne lampy wykonane w technologii LED.

Przy wyborze jednostki napędowej Hiszpanie postawili na amerykańską, ośmiolitrową "V10-tkę", wywodzącą się z Dodge'a Vipera. Fabryczne możliwości silnika nie spełniały jednak oczekiwań producenta, dlatego zastosowano podwójne doładowanie oraz szereg innych modyfikacji poprawiających pracę motoru. Efekty? Dokładnie 925 koni mechanicznych osiąganych przy 6,300 obr./min oraz moment obrotowy wynoszący aż 1220 Nm nie pozostawiają złudzeń - GTA Spano celuje w konkurentów z najwyższej półki. Osiągi są adekwatne do możliwości pojazdu - pierwsza setka pojawia się na zegarach po 2,9 sekundy, prędkościomierz zaś zatrzymuje się na wartości 370 km/h. Aby przenieść taką moc na koła zastosowano specjalnie przygotowaną, 7-biegową przekładnię sekwencyjną. Bezpieczeństwo przy zatrzymywaniu pojazdu zapewniają ceramiczne tarcze hamulcowe współpracujące z 6-tłoczkowymi zaciskami produkcji AP Racing. Skryto je za 19-calowymi felgami z przodu i 20-calowymi z tyłu.

GTA planuje wyprodukować 99 egzemplarzy Spano. Cena oraz termin rozpoczęcia sprzedaży nie zostały jeszcze ustalone.