nowości i premiery

Nowa Kia Sorento – Poważny gracz w segmencie SUV

Dzięki modelowi Sorento, który miał swoją premierę w 2002 roku, KIA weszła na nowy dla siebie rynek SUV-ów. Był to duży krok dla marki, która przestała być już tylko kojarzona z małymi autami. Na salonie samochodowym w Seulu Kia zaprezentowała II. gen. czteronapędowego Koreańczyka.

Za powstanie auta odpowiedzialny jest twórca znakomitego dla marki modelu cee’d, czyli Peter Schreyer. Z przodu uwagę zwraca duży grill z logo marki, wkomponowany pomiędzy przednie reflektory. Ogólnie rzecz biorąc stylistyka auta jest dużo bardziej dynamiczna niż dotychczas.

Dłuższe nadwozie (4,7 m), z przesuniętymi do przodu słupkami A oraz deską rozdzielczą, zapewnia znacznie więcej miejsca wewnątrz, niż obecne Sorento. Przybyły 64 mm miejsca na głowę (w sumie 906 mm) i 102 mm przestrzeni na nogi (795 mm). Na pokład zmieści się maksymalnie siedem osób. Powiększono także o 15 proc. przedział ładunkowy, dzięki przesunięciu do tyłu klapy bagażnika. Przy rozłożonych trzech rzędach siedzeń pojemność kufra wynosi 258 l, przy dwóch pokaźne 1047 l. Gdy złożymy wszystkie tylne fotele powierzchnia ta wzrasta do 2052 litrów.

Kabina ma zadowolić przyszłych użytkowników dobrymi materiałami oraz bogatym wyposażeniem i dodatkami. Na pokładzie nowego Koreańczyka może się znaleźć m.in.: bezkluczykowy system otwierania i zamykania pojazdu, tylna kamera cofania, nawigacja satelitarna z 6,5-calowym ekranem, system audio z 10 głośnikami oraz szklany dach.

Według obecnych informacji, w Europie nowe Sorento będzie dostępne z dwoma silnikami. Pierwszy to benzynowy, czterocylindrowy motor CVVT o pojemności 2.4 litra. Wytwarza on 174 KM mocy oraz 225 Nm maksymalnego momentu obrotowego, osiąganego od 3750 obr./min. Druga jednostka to 2,2-litrowy Diesel VGT, generujący 197 KM i 435 Nm, które są dostępne od 1800 obr./min. Do wyboru będą, w zależności od rynku, dwie manualne skrzynie biegów (pięciobiegowa i sześciobiegowa) oraz sześciostopniowy automat.

Wybierać będzie można także w rodzajach napędu. Osoby jeżdżące głównie po utwardzonych drogach będą mogli zamówić Sorento z napędem tylko na przednią oś (2WD). Ofertę dla amatorów off-roadu ma stanowić opcja 4WD, która, gdy istnieje taka konieczność, automatycznie zapewnia napęd na cztery koła. Możliwe jest także ręczne ustawienie trakcji na obie osie w stosunku 50/50 podczas trudnych warunków na drodze (do 40 km/h).

Jazdę w terenie mają ułatwiać systemy elektroniczne, takie jak: HAC (Hill-start Assist Control) i DBC (Down-hill Brake control). Pierwszy zapobiega staczaniu się pojazdu ze wzniesienia, drugi jest pomocny podczas stromych zjazdów, ograniczając prędkość auta do ok. 8 km/h.

Zawieszenie samochodu, tak samo jak obecny model, składa się z kolumn MacPhersona z przodu i systemu wielowahaczowego z tyłu. Zostało jednak obniżone o 10 mm, środek ciężkości natomiast o 54 mm.

Nowe Sorento ma być pojazdem bardzo bezpiecznym. Długo można by wymieniać wszystkie dostępne systemy bezpieczeństwa. KIA spodziewa się, że auto otrzyma 5 gwiazdek w testach zderzeniowych EuroNCAP.

Nowa KIA Sorento ma trafić do sprzedaży w 2010 roku.