nowości i premiery

2017 Volvo XC60

Oto nowe Volvo XC60 – zdjęcia, dane techniczne

Volvo zaprezentowało światu jedno z najbardziej wyczekiwanych aut tego roku. Druga generacja SUV-a XC60 zrzuciła kamuflaż w Szwajcarii. Czym różni się od pierwszego wcielenia skandynawskiego auta sportowo-użytkowego?

Najłatwiej powiedzieć, że wszystkim, choć w stylistyce modelu widać nawiązania do poprzednika. Kiedy patrzy się na nowe szwedzkie dziecko łatwo poznać, że to nowe Volvo XC60. Najnowszy produkt marki z Północy jest oczywiście tak nowoczesny, jak to tylko możliwe, ale przy „ładowaniu” do XC60 wszystkich nowinek technologicznych i stylistycznych projektantom Volvo udało się zachować charakterystycznego ducha modelu.

Drugie wcielenie Volvo XC60 czerpie pełnymi garściami z obecnych trendów stylistycznych marki. Czy to źle? Niekoniecznie, wszak mimo rodzinnego podobieństwa każdy ze szwedzkich produktów zachowuje swój rozpoznawalny styl. Reflektory i tylne, umieszczone wertykalnie, światła najnowszego, szwedzkiego SUV-a bardziej przypominają te z modeli S90 i V90, niż ze sporo większego XC90. Nam akurat nie przeszkadza to podobieństwo, a reflektory z zarezerwowanym dla szwedzkiej marki motywem „Młota Thora” i masywna, niemal idealnie prostokątna na wzór historycznych modeli Volvo, osłona chłodnicy nie zdążyły się jeszcze opatrzyć. Z kolei linia boczna to już raczej pomniejszone XC90. Niemniej, sylwetka XC60 wygląda dużo lżej, a przy tym dynamicznej od sylwetki większego brata. I choć nowe Volvo XC60 jest samochodem zaprojektowanym od czystej kartki, widać w nim nawiązania do poprzednika.

2017 Volvo XC60

Konstrukcja drugiego wcielenia szwedziego SUV-a opiera się na tej samej, lecz nieco skróconej płycie podłogowej, co najnowsza rodzina „Szwedów” z liczbą 90 w nazwie. Volvo XC60 zostało więc zbudowane z wykorzystaniem architektury SPA znanej z modeli S90, V90 i XC90.

W nowym XC60 Volvo zastosuje tę samą technikę, co w większych modelach – paleta silników nowego auta zostanie ograniczona do 4-cylindrowych jednostek 2.0 w różnych wariantach mocy. Początkowo pod maskę trafią dwie jednostki wysokoprężne: 190-konna odmiana D4 i 235-konna odmiana D5. Dla fanów silników benzynowych przygotowano wariant T5 i T6, o mocach odpowiednio 248 KM i 320 KM. W późniejszym czasie do oferty dołączy także hybryda plug-in T8, zbliżająca się osiągami do hybrydowego XC90. Ma zapewniać SUV-owi przyspieszenie do 100 km/h w zaledwie 5,3 sekundy.

2017 Volvo XC60

Volvo XC60 będzie też pierwszym modelem marki oferującym coś na wzór autonomicznego trybu jazdy. Nowy tryb został opracowany na istniejącym już systemie City Safety System, do którego wprowadzono funkcję przejęcia kierownicy, jeśli awaryjne hamowanie miałoby okazać się niewystarczająco skuteczne. Oznacza to, że Volvo XC60 będzie potrafiło samo ominąć przeszkodę. Jednakże system ten będzie działać wyłącznie w przy prędkościach od 50 do 100 km/h. „Od lat pracowaliśmy nad systemami unikającymi kolizji i wiemy, jak są one skuteczne. Dzięki funkcji automatycznego hamowania, w samej Szwecji udało nam się zmniejszyć o 45% poziom wypadków związanych z najechaniem na tył pojazdu. Nowe XC60, dzięki nowej funkcji samoczynnego omijania przeszkody ma jeszcze bardziej zredukować liczbę kolizji możliwych do uniknięcia – mówi Malin Ekholm, Dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa w Volvo.

W drugiej połowie tego roku ma zadebiutować także produkcyjna wersja najmniejszego SUV-a marki – Volvo XC40. Wówczas szwedzki producent będzie oferował w tym segmencie aż trzy, zróżnicowane pod względem wielkościowym pojazdy.