prezentacje

Prezentacja: Jeep Renegade – Crossover po amerykańsku

Jeep jako amerykańska marka zawsze słynął z produkcji samochodów terenowych. Historyczny Willis, Wrangler czy Grand Cherokee są klasycznymi przedstawicielami amerykańskiej myśli technicznej. Teraz do walki o klienta staje najmniejszy Renegade, amerykański crossover.

Amerykańskie samochody nigdy wyglądem nie grzeszyły. Dużo większy nacisk był kładziony na właściwości terenowe. Rynek szybko jednak zweryfikował tę politykę. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, Amerykanie postanowili stworzyć konkurenta dla takich aut jak Opel Mokka, Skoda Yeti, Mini Countryman czy Suzuki SX4. Po pierwszym spotkaniu z Jeepem Renegade trudno powiedzieć, czy odniesie on sukces.

Wygląd samochodu jest typowo amerykański. Pudełkowata karoseria i proste kształty nie spowodują, że mały Jeep wygra konkurs piękności. Z przodu widzimy charakterystyczny dla marki grill, przedzielający dwa wielkie okrągłe reflektory. Duża przednia szyba pod niewielkim kątem zgrabnie łączy maskę z pudełkowatym środkiem auta. Ostro ścięty tył zakończony dwoma niewielkimi reflektorami został zaprojektowany ciekawie. Cała dolna krawędź Renegade’a obudowana jest plastykami chroniącymi lakier przed zarysowaniami.

Wewnątrz małego Jeepa Renegade znajdziemy materiały niezłej jakości. Widać wzory z większych modeli (choćby ekran systemu multimedialnego z większego GrandCherokee), ale nie czuć większych różnic w porównaniu do europejskiej konkurencji. Warto zaznaczyć, że Jeep konstruując ofertę Renegade’a postawił na bogate wyposażenie. Na liście wyposażenia znajdziemy takie rzeczy, jak 6 poduszek powietrznych ABS, ASR, ESP, skórzaną tapicerkę, asystenta parkowania, elektroniczne systemy ostrzegające przed kolizją, monitorujące martwe pole, jak i pomagające poruszać się w terenie.

Jeep Renegade będzie oferowany w Polsce w czterech wersjach wyposażeniowych: Sport, Longitude, Limited i Trailhawk. Dodając jeszcze do tego jedenaście kolorów karoserii, dziewięć wzorów tapicerki i gruby katalog dodatków typu felgi aluminiowe, zindywidualizowane obudowy lusterek czy futurystyczne naklejki na nadwozie, można powiedzieć, że każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie.

Skoro już wspomniałem o jeździe poza utwardzonymi szlakami, to nie można zapomnieć o dużych możliwościach terenowych amerykańskiego crossovera. 30,5 stopnia kąta zjazdu, 34,3 stopnia zejścia i 25,7 stopnia kąta rampowego to wartości, którymi może pochwalić się Jeep Renegade w wersji Trailhawk. W porównaniu do wspomnianej konkurencji czynią z niego mocnego zawodnika w terenie.

Nie można też zapominać o bogatej palecie jednostek napędowych. Tutaj szczególnie mocno daje się we znaki współpraca z Fiatem, ponieważ pod maską Renegade’a pracują silniki zapożyczone od włoskiego właściciela Jeepa. Do wyboru mamy 3 motory benzynowe i 3 wysokoprężne. Podstawowym silnikiem napędzanym bezołowiową 95-tką jest 1.6 o mocy 110 KM. Dodatkowo możemy wybrać 1.4 140 KM i 1.4 170 KM.

Fanom jednostek wysokoprężnych Jeep oferuje 3 możliwości: 1.6 120 KM, 2.0 140 KM i 2.0 170 KM. Warto zaznaczyć, że napęd 4×4 dostępny jest tylko z najmocniejszym benzyniakiem i 2-litrowymi dieslami. W pozostałych odmianach napędzana jest tylko przednia oś. Za przeniesienie napędu odpowiadać może 5- lub 6-biegowa skrzynia manualna lub 9-biegowy automat firmy ZF. Wszystkie silniki spełniają wyśrubowane normy emisji spalin i są wyposażone m.in. w system start&stop.

Ceny Jeepa Renegade rozpoczynają się od 69 900 zł za auto z benzynowym silnikiem 1.6 110 KM, 5-biegową skrzynią manualną, napędem na przód i podstawowym pakietem wyposażenia Sport. Najdroższego Renegade’a Trailhawk z 2-litrowym motorem wysokoprężnym, napędem na cztery koła i 9-biegową skrzynią automatyczną wyceniono na 123 900 zł. Widać przez to, że rozstrzał cenowy jest spory.

Jeep planuje sprzedać w przyszłym roku około 1000 egzemplarzy małego Crossovera. Czy to się uda? Trudno powiedzieć. Zwłaszcza mając na uwadze fakt, że w marcu 2015 roku wchodzi do sprzedaży bezpośredni konkurent w koncernie, czyli Fiat 500X. Niewątpliwym plusem małego Jeepa są właściwości terenowe. Moim zdaniem głównymi odbiorcami będą indywidualiści potrzebujący niewielkiego auta z dużymi możliwościami terenowymi, którzy chcą zwracać na siebie uwagę.

Podobne artykuły