prezentacje

Volkswagen Phaeton – Wyższy poziom zaawansowania

Odświeżone wnętrze, nowe audio o mocy 1000 W, ulepszone silniki i wiele innych zmian funduje Volkswagen swojej flagowej limuzynie. Wszystko po to, by podciągnąć daleką od założeń sprzedaż i wzmocnić prestiż marki.

W 2007 roku Phaeton przeszedł szeroki lifting. Teraz nadchodzi czas na kolejne modyfikacje. Luksusowe auto „dla ludu” doczekało się wielu zmian technicznych. Czy ulepszenia wpłyną na zwiększenie sprzedaży? O tym zdecydują klienci. Volkswagen chce ich przyciągnąć nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi.

Rozrywkowe wnętrze
Pierwsze zmiany dostrzeżemy we wnętrzu. Przywita nas nowy system informacyjno-rozrywkowy (RCD 810 and RNS 810). Jego wizytówką jest 8-calowy dotykowy ekran w formacie 16:9, oferujący wiele nowych funkcjonalności. Za jego pomocą obsłużymy m.in. odtwarzacz plików mp3, DVD, hybrydowy tuner TV (odbierający sygnał analogowy i cyfrowy), telefon poprzez łącze Bluetooth oraz system nawigacji. Na mapy systemu oraz pliki muzyczne przewidziany został dysk twardy o pojemności 30 GB. Jeśli dla kogoś to za mało, jest również gniazdo kart SD. Wyświetlacz pokaże nam również obraz z tylnej kamery wspomagającej nas podczas cofania. To jednak nie wszystkie jego funkcje, ale o tym trochę później.

Przeprojektowany został również panel sterowania czterostrefową klimatyzacją. Tworzy on z opisywanym ekranem wspólny moduł zmienionej konsoli centralnej. Bardziej rozbudowany system radia i nawigacji RNS 810 może być dodatkowo rozszerzony o opcję systemu audio renomowanej duńskiej firmy Dynaudio, oferujący „high-endowy” dźwięk płynący poprzez cyfrowy procesor dźwięku (DSP) z 12 głośników o łącznej mocy 1000 W. Sterowanie opisywanymi elementami możne odbywać się również z poziomu wielofunkcyjnej kierownicy. Najważniejsze funkcje są dodatkowo wyświetlane na poprawionym centralnym wyświetlaczu między zegarami.

Co nowego pod maską?
Przede wszystkim ekologia. Otóż na półkę odstawiony został motor 3,2 V6 o mocy 241 KM. Jego miejsce zajęła jednostka FSI o pojemności 3,6 l i mocy 280 KM. Dostarcza ona 360 Nm w zakresie 2500-5000 obr./min. Napędzany nim Phaeton posiada 6-biegową automatyczną przekładnię, napęd na wszystkie koła 4Motion i elektronicznie sterowane zawieszenie powietrzne. Rozpędzenie się do 100 km/h zajmuje mu 8,6 sek. Prędkość maksymalną ustalono elektroniczną blokadą na poziomie 250 km/h. Jeżdżąc tą wersją silnikową, do baku wlejemy średnio 11,7 l na każde przejechane 100 km. Poprawimy także nieco nastroje ekologom, bowiem poziom emisji dwutlenku węgla spadł z 288 do 273 g/km.

Nawet większe i mocniejsze jednostki V8 (335 KM) i W12 (450 KM) spełniają surową normę Euro5, która wjedzie w życie jesienią przyszłego roku. W ofercie jest jeszcze 3-litrowy TDI common rail o mocy 233 KM – jeden z pierwszych na świecie silników, który już na początku ubiegłego roku spełniał Euro5. Osiągający 239 km/h diesel potrzebuje na każde 100 km średnio 9 litrów oleju napędowego.

Jazda w asyście
Wiele nowości pojawi się również w odniesieniu do układu jezdnego. Jedną z nich jest układ Front Assist będący częścią adaptacyjnego tempomatu (ACC). Zapewnia on samoczynne hamowanie i przyspieszanie. Układ stale mierzy dystans od poprzedzającego pojazdu i utrzymuje ustaloną bezpieczną odległość. Front Assist idzie krok naprzód. Ma zapobiegać kolizjom w wyniku najechania na tył auta przed nami. Za pomocą radaru o zasięgu 200 m stale monitoruje dystans dzielący pojazdy. Jeśli będzie on zbyt mały, kierowca dostanie informację dwutorowo. Jednocześnie samochód przygotuje się na awaryjne hamowanie. Hamulce „zostaną postawione” w stan gotowości i będą oczekiwać na sygnał przekazany naciśnięciem pedału przez kierowcę. W razie potrzeby system sam wyhamuje aż do zatrzymania. ACC może być aktywowany w przedziale prędkości od 30 do 200 km/h. Sterowanie ustawieniami systemu odbywa się za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy. Wszystkie systemy wspomagania jazdy można włączyć lub wyłączyć jednocześnie poprzez przytrzymanie specjalnego przycisku na dźwigni kierunkowskazów przez dłużej niż jedną sekundę.

Podstawowe informacje systemu obejmujące ustawienia prędkości i dystansu (5 stopni regulacji) wyświetlane są na głównym ekranie. W pewnych sytuacjach niezbędne jest przyhamowanie przez kierowcę w celu ustalenia bezpiecznego dystansu od poprzedzającego pojazdu lub w celu uniknięcia kolizji w sytuacjach ekstremalnych. Jeśli ACC wykryje, że określony dystans nie może być zachowany ze względu na zbyt niskie opóźnienie (poniżej 0,4 g) system zwróci uwagę kierowcy za pomocą sygnałów dźwiękowych i optycznych na konieczność przejęcia przez niego kontroli nad hamowaniem.

Kolejnym systemem zwiększający bezpieczeństwo jazdy jest Side Assist – asystent zmiany pasa ruchu. Swoje działanie rozpoczyna on przy prędkości 60 km/h. Monitoruje przestrzeń za pojazdem oraz po jego bokach poprzez czujniki umieszczone w tylnym zderzaku. Kierowca otrzymuje sygnał o zagrożeniu za pomocą migającej lampki w obudowie bocznego lusterka. Czujniki monitorują dystans do 50 m za pojazdem i do 3,6 m po bokach Phaetona. Jeśli system wykryje zagrożenie, a kierowca nie zasygnalizuje manewru kierunkowskazem, ostrzegawcza lampka w obudowie zaświeci się. Jeśli zaś zagrożenie kolizją pojawi się w przypadku uruchomienia kierunkowskazu, lampka poinformuje nas czterema szybkimi mignięciami. Moc świecenia lampki możemy regulować w pięciu poziomach na głównym ekranie.

Najwyższy komfort
Opisane wyżej systemy są uzupełnieniem montowanego w standardzie układu napędu na cztery koła, zwanego w nomenklaturze VW 4Motion oraz zaawansowanego zawieszenia powietrznego. 4Motion zapewnia bezpieczne prowadzenie i sprawne przenoszenie mocy na koła, szczególnie w ciężkich warunkach drogowych. Zawieszenie powietrzne oparte jest o układ stałej regulowanej kontroli tłumienia (CDC). Zdaniem jego twórców, zapewnia idealny komfort na każdej nawierzchni. Przy prędkości powyżej 140 km/h nadwozie obniża się, poprawiając prowadzenie i zimniejsza opór powietrza, co skutkuje również redukcją spalania.

Przyjemność podróżowania zapewnią także elektrycznie ustawiane – w zależności od wersji – na 12 lub 18 sposobów fotele. Dzięki nim pasażerowie mogą liczyć na sporą dozę komfortu i relaksu podczas długich podróży lub przemieszczania się między biznesowymi spotkaniami. Wnętrze może być skonfigurowane do przyjęcia 4 lub 5 pasażerów. Jako opcja figuruje możliwość zamówienia Phaetona w wersji z dłuższym rozstawem osi.

Ponadto specjaliści Volkswagena pomogą je zindywidualizować wg specjalnych wymagań kupującego, włączając w to m.in. klasyczną, delikatną skórzaną tapicerkę w wybranych kombinacjach kolorystycznych, pakiet Alcantara czy szereg różnych dodatków. Pokładowy system rozrywki i informacji można rozszerzyć o ekrany LCD, z których skorzystają pasażerowie zasiadający z tyłu. Zrelaksować będzie można się również przy lampce szampana schłodzonego w pokładowej lodówce. Z zewnątrz możemy ozdobić Phaetona nowymi 19-calowymi felgami „Omanyt”.

Prestiż i niezawodność
Czy te wszystkie nowości zwiększą zainteresowanie luksusowym Volkswagenem? Czas pokaże. Pierwsze egzemplarze trafią do sprzedaży jeszcze w tym roku. Wiemy jednak, że koncern z Wolfsburga robi wszystko by budować prestiż marki. Wg Niemieckiego Stowarzyszenia Kontroli Technicznej (GTU) luksusowy VW jest najbardziej niezawodnym pojazdem w klasie high-end w kategorii aut 3, 4 i 5-letnich.

Komentarze w temacie Volkswagen Phaeton 2009 na naszym forum.