Hyundai Enduro Concept - Crossover jutra

Salon Samochodowy w Seulu odkrył przed nami kolejny, obok Kii Novo, samochód koncepcyjny. Jest to propozycja Hyundaia na nowoczesnego crossovera. Jak prezentuje się Enduro Concept?

Nazwa Enduro pochodzi od słowa "endurance", co w wolnym tłumaczeniu oznacza wytrzymałość. Sam koncept ma być natomiast samochodem typu CUV, czyli crossover utility vehilcle. W praktyce oznacza to, że ma on łączyć cechy znane z SUV-ów z innymi segmentami.

Auto otrzymało od projektantów atletyczną sylwetkę oraz ostro cięte linie nadwozia. Co ciekawe, sam producent określa stylistykę auta jako wymieszaną (w końcu crossover) z... wyścigowymi motocyklami! Trzeba mieć nie lada wyobraźnię, by wpaść na taką mieszankę.

Założenie przyświecające powstaniu tego auta to z kolei skonstruowanie pojazdu dla energicznych osób, które żyją w nowoczesnych miastach, i które muszą czasem uciec od codziennego zgiełku i ciągłego wyścigu szczurów.

Enduro Concept otrzymał z przodu nowy pomysł stylistyczny Hyundaia, którym jest zmodyfikowany, heksagonalny grill. Niespotykany dotychczas jest też projekt przedniego zderzaka, co w połączeniu ma dawać nie tylko poczucie stabilności pojazdu, ale także pokazywać jego "pewność siebie" - tak przynajmniej określa to producent. Z profilu samochód ma natomiast nie wyróżniać się w żaden szczególny sposób. Ma mieć bowiem sylwetkę typowego crossovera, a więc nieco większy prześwit połączony z dynamicznymi liniami, znanymi z mniejszych samochodów.

Wnętrze nowego konceptu Hyundaia zostało zaprojektowane przez specjalny zespół Hyundai Advanced Design Team. Zadaniem tej jednostki było stworzenia takiego projektu, który budziłby jednocześnie silne emocje i swego rodzaju delikatność. Celem było więc stworzenie czegoś twardego i surowego (w nawiązaniu do nazwy), a przy tym delikatnego i lekkiego.

Deska rozdzielcza została zaprojektowana tak, by oddawać sportowego ducha pojazdu. Znalazły się tutaj elementy umieszczone zarówno poziomo, jak i pionowo - co przyciągać ma wzrok kierowcy i pasażerów, oczywiście tylko podczas oglądania samochodu, nie zaś w czasie jazdy. Kabina ma stwarzać poczucie solidności wykonania i dawać poczucie bezpieczeństwa.

Hyundai Enduro Concept ma być jednak nie tylko kolejnym crossoverem, który czerpie jedynie z innych segmentów. Ma on bowiem wnieść pewne innowacje do tej grupy pojazdów.

Klasyczne lusterka chociażby - zastąpione zostały tutaj systemem kamer, które przekazują obraz do wnętrza pojazdu, tak by kierowca mógł widzieć co się dzieje wokół niego. Kamery te mają przy tym dawać szersze pole widzenia, dzięki czemu wzrosnąć ma także poziom bezpieczeństwa.

Innym rozwiązaniem jest poprawa ergonomii obsługi standardowych funkcji pojazdu. System oferować będzie bowiem dwa ustawienia. Przełączenie na górny oferować ma obsługę informacji o stanie pojazdu, a także służyć ma do operowania systemem multimedialnym. Dolne położenie natomiast odpowiadać ma za komfort termiczny, a więc klimatyzację, ogrzewanie i nawiewy. Dzięki temu obsługa ma być bardziej intuicyjna.

Trzydrzwiowy CUV otrzymał silnik benzynowy 2.0 T-GDI i 7-biegową przekładnię automatyczną DCT. Nie są jednak znane parametry jednostki napędowej. Podobnie nie wiadomo, czy Enduro Concept doczeka się wersji produkcyjnej, czy też stanowi jedynie pewien obraz przyszłości, z którego czerpać będą kolejne modele marki.