wydarzenia

50 lat Berlinette Alpine A110

‚Modele Berlinette Alpine zadziwią świat’. Te słowa Amédée Gordiniego w pewien sposób okazały się prorocze. W swoich czasach modele francuskiego producenta zdobywały duże uznanie i były obiektem marzeń wielu fanów motoryzacji. Chyba najsłynniejszy z nich, A110, obchodzi właśnie 50-te urodziny.

Historia pojazdu rozpoczyna się w 1962 r. na Salonie Paryskim, podczas którego Jean Rédélé przedstawił model Berlinette A110. Auto było następcą modelu Alpine A108, a od swego poprzednika różnił się spłaszczoną maską silnika, większą powierzchnią szyb, a także tylnymi światłami od Renault 8.

Nowy blok silnika wymusił odmienne zaprojektowanie wlotów powietrza. Ponieważ chłodnica nowego bloku została umieszczona z tyłu, wloty powietrza, przesłonięte czterema chromowanymi listwami, umieszczono w tylnych błotnikach z żywicy. W modelu Berlinette wykorzystywano silniki z innych modeli Renault, które poddawane były modyfikacjom przez inżynierów.

Najsłynniejszy spośród nich – Marc Mignotet – zmodyfikował różne wersje silnika Renault 8 i stworzył jednostki o pojemności: 956 cm3, 1108 cm3, 1255 cm3 oraz 1296 cm3. Blok 1,1-litrowego motoru stuningowany przez Amédée Gordiniego, zyskał moc 95 KM dzięki zastosowaniu podwójnego gaźnika. W dalszej kolejności pod maskę trafiły silniki o pojemności: 1289 cm3 (Renault 12TS), 1470 cm3, 1565 cm3 oraz 1647 cm3 (Renault 16) i 1605 cm3 (Renault 17).

O nadwoziu już pisaliśmy, czas zatem zajrzeć do wnętrza. Widoczna pod kierownicą obszytą skórą deska rozdzielcza jest bogato wyposażona. Umieszczono na niej prędkościomierz i obrotomierz. W zależności od wersji może znajdować się na niej wskaźnik ciśnienia oleju, amperomierz, wskaźnik temperatury płynu chłodzącego, zegar. Reszta jest dość uboga, żeby nie powiedzieć spartańska. Siedzenia są pokryte czarnym skajem, można je przesuwać do przodu i do tyłu oraz regulować kąt nachylenia oparcia. W opcji można było sobie zamówić: światła przeciwmgielne, większy zbiornik paliwa, obręcze kół z metali lekkich oraz siedzenia kubełkowe.

Berlinette Alpine A110 może się również pochwalić wieloma sukcesami rajdowymi. W 1963 r. José Rosinski odnosi pierwsze zwycięstwo za kierownicą modelu A110 podczas Rajdu Lwów (Rallye des Lions). W 1967 r. Alpine zmienia nazwę na Alpine Renault, a rok później pojazd zdobywa pierwszy tytuł mistrza Francji. W 1970 r. Berlinette 1600 S otrzymuje homologację w Grupie 4, a kierowca Jean-Claude Andruet za jej kierownicą zdobywa tytuł Mistrza Francji i Mistrza Europy.

W 1971 r. model A110 zdobywa pierwsze trzy miejsca w Rajdzie Monte Carlo, a wygrywa go Ove Andersson. Kierowca ten triumfuje również we Włoszech, w austriackim Rajdzie Alp i Rajdzie Akropolu i zdobywa dla Alpine międzynarodowy tytuł mistrzowski. Rok później Blok silnika o pojemności 1800 cm3 i większej mocy zastępuje jednostkę o pojemności 1600 cm3.

Rok 1973 rozpoczyna się zwycięstwem Jean-Claude’a Andrueta w Rajdzie Monte Carlo, a kolejne cztery miejsca zajmują inne Berlinette. Później pojazd zwycięża m.in. w Rajdzie Porutgalii i Maroka. Na koniec sezonu Alpine Renault zdobywa tytuł Mistrza Świata. Koniec kariery sportowej modelu A110 przypada na lata 1974-1975, a ostatnie zwycięstwo tym modelem odnosi odnosi Henry podczas Critérium des Cévennes.

W lipcu 1977 r. ostatni seryjnie wyprodukowany we Francji model Berlinette, o numerze produkcyjnym 6 892, zjechał z linii montażowej fabryki Alpine w Dieppe. Co dziwne, nie był on w kolorze niebieskim – podstawowym kolorze modelu A110 – ale metalizowanym zielonym. Model ten był również produkowany na większą lub mniejszą skalę w Brazylii, Meksyku (około 300 sztuk), Bułgarii (około 200 sztuk) i w Hiszpanii w zakładzie FASA (około 1 500 sztuk). W sumie uszczęśliwił prawie 7 500 właścicieli – pasjonatów.