8. DIABEL TKWI W SZCZEGÓŁACH
O szczegółach Mercedesa SLR można pisać godzinami – o nosie z Formuły 1, o podnoszonych drzwiach, o fantastycznie zaprojektowanym oświetleniu czy 19-calowych felgach stylizowanych na łopatkach z turbiny… Jednak po co pisać i czytać – po prostu popatrzcie…
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
9. SAMOCHÓD OBOK NAS
Jak na nieco ponad 1000 sztuk wypuszczonych na razie na drogi, zadziwiająco dużo zdjęć można znaleźć w Internecie. W różnych kolorach, specyfikacjach, z różnych krajów z różnymi właścicielami – łączy ich jedno – zamiłowanie do Mercedesa SLR. Oto tylko niektóre z mojej ogromnej galerii...
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
10. BRABUS INSIDE
Jeden z najbardziej znanych tunerów (a mój ulubiony!) Mercedesa – firma Brabus – w swojej ofercie posiada także specjalny zestaw dla posiadaczy SLR-a. W celu poprawy osiągów i trakcji zastosowano dyferencjał o ograniczonym uślizgu, specjalny system chłodzenia paliwa oraz zmienione wałki rozrządu oraz wolny układ wydechowy. Moc maksymalna wzrosła do 660 KM, jednak jest ona osiągana dopiero przy 6500 obrotach na minutę. W porównaniu z seryjnym SLR-em przyspieszenie do 100 km/h ucięto o 0,2 sekundy (3,6 s), a prędkość maksymalna wzrosła o 6 km/h (340 km/h). Brabus według swojego stylu zmodyfikował SLR-a na zewnątrz – przemodelowano zderzaki oraz karbonowe dyfuzory, a na koła zamontowano wieloczęściowe felgi Monoblok VI występują w rozmiarze 9,5x20 cali z przodu oraz 11,5x20 cali z tyłu (opony odpowiednio mają rozmiar 255x30/20 oraz 305x25/20. Wnętrze natomiast zostało wzbogacone dodatkową kombinacją skóry oraz elementami z włókna węglowego.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
11. JAK W POLSCE POWSTAŁ PIERWSZY SLR
Ta historia wydaje się być nieprawdopodobna, niczym sen nastoletniego chłopca marzącego o samochodzie. Jednak okazuje się, że wydarzyło się to naprawdę, co ciekawsze w moim rodzinnym Krakowie… Jednak po kolei.
Zaprezentowany w 1999 roku Mercedes SLR wzbudził u wielu ludzi mnóstwo emocji. Był piękny i agresywny, czerpał tradycje z historii Mercedesa. Niestety nie było jeszcze wówczas mowy o produkcji, a nawet gdyby, to koszt zakupu załamałby niejednego miłośnika. Znalazł się jednak jeden człowiek, który stwierdził – zbuduję sobie ten samochód. Pan Robert Furtak z Krakowa, członek Automobilklubu i osoba mocno związana z odrestaurowywaniem starych pojazdów, podjął tę szaloną decyzję z modelem Vision SLR w skali 1/18 w jednej ręce i z suwmiarką w drugiej. Co prawda miał stół kreślarski, skromny garaż oraz znajomego blacharza – jednak najważniejsze były upór i talent.
Najważniejszym elementem samochodu oczywiście zawsze było i jest podwozie – nie inaczej było w tym przypadku. Pewne było od początku, że będzie to Mercedes – zdecydowano się na podobny wymiarowo model 500 SEC z silnikiem V8 – 5 litrów pojemności i 265 KM może nie dorównują oryginałowi, jednak potrafią skutecznie pogonić niejednego użytkownika dróg. Skonstruowanie kopii samochodu istniejącego praktycznie w jednym egzemplarzu graniczyło z cudem – od nowa na zamówienie trzeba było wykonać całe nadwozie z blachy, reflektory przemodelowano z modelu CLK, a tylne diodowe to typowy majstersztyk. Dużo problemu przysporzyły oczywiście uchylane drzwi, które musiałby jak najbardziej być podobne do oryginału, a przy okazji nie stwarzać problemów przy ich otwieraniu. Na wykonanie szyb zdecydowała się dopiero firma w Zielonej Górze. Z wnętrzem również było dużo problemu – zaprojektowanie i wykonanie całej konstrukcji deski rozdzielczej, światłowodowego podświetlenia wskaźników czy wmontowanie nawigacji GPS zajęły mnóstwo czasu, o sprowadzeniu srebrnej skóry z Wielkiej Brytanii nawet nie wspomnę. Gotowy samochód stanął na 20-calowych felgach AMG - może nie o tak dynamicznym rysunku, jak te oryginalne, ale przynajmniej we właściwym rozmiarze. Mercedes Vision SLR Pana Furtaka wzbudził oczywiście ogromną sensację, nie tylko w kraju, ale przede wszystkim za granicą. Zaraz po prezentacji na Poznańskich Targach Motoryzacyjnych (1999 r.) w Krakowie zjawili się dziennikarze Auto Bildu, aby sprawdzić, czy taki samochód istnieje. Powstał wówczas artykuł „Furtak SLR – Heiligs Blechle”, który to natomiast zainteresował koncern DaimlerChrysler do tego stopnia, że wszczęto śledztwo dotyczące przecieków konstrukcyjnych związanych z Vision SLR – padły nawet zarzuty pod adresem jednego z dealerów Mercedesa, który rzekomo udostępnił Panu Robertowi Furtakowi dokumentację techniczną. W rzeczywistości tak naprawdę pojazd krakowskiego konstruktora z wiadomych względu mocno odbiegał od konceptu Vison SLR, o produkcyjnej wersji nawet nie wspominam…
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Poniżej na zakończenie chciałbym Wam zaprezentować rozmowę dziennikarza serwisu interia.pl z właścicielem pierwszego SLR-a na świecie – Panem Robertem Furtakiem.
INTERIA.PL: Z motoryzacją związany jest Pan od wielu lat. Skąd ta pasja u człowieka z wykształceniem humanistycznym?
ROBERT FURTAK: Od zawsze interesowały mnie samochody. Jak byłem dzieckiem mój ojciec kupił mercedesa "Kubusia" z 1960 roku. Było to auto nieco sfatygowane. Gdy podrosłem postanowiłem sam sobie je naprawić. Byłem jeszcze w klasie maturalnej kiedy "mój" Mercedes wyglądał jak nowy. Trafił do salonu pana Zasady.
INT: I tak zaczęła się Pana pasja odbudowywania starych samochodów?
R. F.: Tak. Już podczas studiów przywracałem blask kolejnym autom - weteranom. I tak jest do dziś. Do tej pory udało mi się zrobić około 15 samochodów. Niezbyt dużo, ale w związku z tym, że praktycznie pracuję sam proces przywracania świetności staremu pojazdowi trwa cały rok!
INT: Przejdźmy do "bohatera" naszej rozmowy - Mercedesa SLR! To raczej nie weteran, a wprost przeciwnie.
R.F.: Tak. Pojazd ten pokazany został po raz pierwszy jako prototyp w 1999 roku w Detroit i we Frankfurcie nad Menem. Spodobał mi się na tyle, że postanowiłem sobie zbudować takiego
INT: Pytał Pan o pozwolenie Mercedesa?
R.F.: Nie, nie pytałem, bo jeden egzemplarz, w celach hobbistycznych można zrobić. Co innego gdybym postanowił "wyprodukować" więcej takich aut. Ale póki co nie zamierzam!
INT: Po co więc Pan go zrobił? Poświęcił Pan ponad dwa lata ciężkiej pracy i wiele pieniędzy bo ma takie hobby?
R.F.: Tak. Cieszę się, że jako jedyny na świecie mam taki pojazd. Jestem z niego bardzo dumny. I nie mam zamiaru na razie go sprzedawać, choć potencjalni kupcy już się zgłaszają.
INT: W Internecie pojawiają się oferty sprzedaży Pana auta. Cena to 385 tys. euro.
R.F.: Nie. To nieporozumienie. Oferty o których Pan mówi dotyczą aut, które ma zamiar produkować od 2004 roku Mercedes. Model SLR będzie wytwarzany od przyszłego roku przez McLarena choć ze znaczkiem Mercedesa w ilości 200 sztuk rocznie. I takie auta można już zamawiać.
INT: Ale Pana auto także znalazło się w ofercie sprzedaży...
R.F: Fakt. Ale to kawał mojego mieszkającego w Austrii kolegi. Bez mojej wiedzy zamieścił w internecie zdjęcia auta. Na szczęście telefon podał swój...
INT: Do Pana drzwi pukają dziennikarze aby zobaczyć to cudo, które Pan zrobił.
R.F.: Oj tak. Ostatnio byli np. ludzie z niemieckiego Auto Bildu. Przylecieli do Krakowa specjalnie po to aby zrobić reportaż o moim aucie. Ma ukazać się w czerwcu.
INT: Na koniec proszę powiedzieć co było najtrudniejsze przy budowaniu Pana SLR?
R.F.: Dużo było niezwykle ciężkich problemów do przezwyciężenia. Przez długi czas nie mogłem znaleźć huty szkła , która chciałby zrobić mi na wymiar szyby. To znaczy chcieli zrobić, ale minimum 1000 kompletów. A ja potrzebowałem jeden. Trudności były także z niektórymi fragmentami tapicerki, z nawigacją GPS i systemem COMAND, 20-calowymi felgami, tylnymi lampami diodowymi czy biksenonami w przednich reflektorach. Ale największe problemy przysporzyła mi konstrukcja specjalnych hydrauliczno-gazowych zawiasów drzwi.
INT: Jakie będzie kolejne Pana auto? Może Lamborghini Gallardo?
R.F.: Chodzi mi po głowie pomysł zbudowania auta według własnego projektu. Nie będzie więc to raczej Gallardo
INT: Dziękuję za rozmowę.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
12. KOLEKCJONER
Na rynku modeli kolekcjonerskich można spotkać kilka replik Mercedesa SLR w różnych skalach – od tych najmniejszych 1/87, poprzez 1/43 aż do tych największych 1/18 czy 1/12. Producentów tylu samo, co i skali – możemy kupić model za kilkadziesiąt złotych lub za ponad 6 tysięcy. Na samym końcu listy firm modelarskich stoi na najwyższej półce niemiecka firma CMC produkująca limitowane serie modeli – oczywiste jest, że właśnie SLR z jej oferty robi najlepsze wrażenie.
Moim łupem padł czarny SLR w skali 1/18 – ręcznie wykonany model z prawie 1000 części zdobył nagrody za najlepszy model w 2005 roku oraz za najlepszy ekskluzywny model w 2005 roku. O szczegółach szkoda pisać – warto wspomnieć tylko o pięknie odwzorowanej V-ósemce z maską z niesamowitymi zawiasami, wnętrzem wykonanym z prawdziwej skóry w różnej fakturze czy chociażby o mini słowniczkach podtrzymującymi drzwi oraz o otwieranej klapce wlewu paliwa…
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
13. POŻEGANIE Z LEGENDĄ…
Dobiegł końca czas spędzony wspólnie ze Srebrną Strzałą. Mercedes z McLarenem stworzyli niepowtarzalny samochód, który w momencie wprowadzenia do produkcji stał się legendą i synonimem piękna i siły. Z jednej strony kosmiczne technologie i wyczynowe osiągi, z drugiej komfort i luksus. Mercedesowi udało się stworzyć genialnego przedstawiciela klasy Gran Turismo, który jeszcze długo nas będzie zachwycał…
KONKURS
Pytanie jest proste, mam nadzieję, że poprawne odpowiedzi dotrą do mnie bardzo szybko - PROSZĘ PODAĆ DOKŁADNY ADRES SIEDZIBY MCLARENA. Wysyłacie do mnie PW z poprawną odpowiedzią - osoby nr TRZY, SZEŚĆ, DZIEWIĘĆ dostaną nagrody niespodzianki!! Powodzenia!!!
DANE TECHNICZNE:
Silnik: benzynowy, umieszczony wzdłużnie z przodu
Budowa i liczba cylindrów: V8
Pojemność: 5439 ccm
Moc: 626 KM (460 kW)
Maksymalny moment obrotowy: 780 Nm
Długość: 4656 mm
Szerokość: 1908 mm
Wysokość: 1261 mm
Rozstaw osi: 2700 mm
Masa własna: 1693 kg
Ogumienie: 255x25/19 przód, 295x30/19 tył
Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,8s
Przyspieszenie 0-200 km/h: 10,6 s
Przyspieszenie 0-300 km/h: 28,8 s
Prędkość maksymalna: 334 km/h
EDIT: Liczba posiadanych zdjęć została mocno ograniczona - myślę, że zamieszczone 598 spokojnie Wam wystarczy...
Tekst został napisany własnoręcznie (C) Dj Brabus z wykorzystaniem informacji i danych technicznych z licznych materiałów prasowych "papierowych" oraz poniższych stron:
(C) ampkwa.com
(C) cmc-modelcars.de
(C) mas.auto.pl
(C) mb.org.pl
(C) mercedes-benz.pl
(C) moto.wp.pl
(C) motoforum.pl
Serdeczne podziękowania dla wszystkich osób, które pomogły mi w powstaniu tego kompendium oraz w poszukiwaniu zdjęć!
Szczególnie pragnąłbym podziękować niżej wymienionym:
- Debosy
- DK_WRC
- el_payaco
- Fester
- fischer777
- Golden Boy
- ilovebmw
- kok
- kuules
- Mercedesw123
- mustangshelby
- renówa
- Robak
- Wielbłąd
- wojtekwielkew
- ZlewiK
extra za czujność!
- LiveLetDie
- motorhead