ciekawostki

Honda łączy aluminium i stal w panelu drzwiowym

Honda anonsuje kolejny sukces. Tym razem nie chodzi jednak o sprzedaż któregoś z modelu, czy jakieś sportowe zwycięstwo. Japończykom udała się rzecz inna. Opracowali technologię produkcji zewnętrznego panelu drzwi z połączenia stali i aluminium i jako pierwsi na świecie będą je produkować na masową skalę.

Ekologia wymusza na producentach coraz nowsze, a zarazem ciekawe rozwiązania, które pozwolą na ich spełnienie. Jakiś czas temu prezentowaliśmy Wam Forda, który przygotował maskę wykonaną z włókna węglowego i stworzył technologię, która pozwoli w tani sposób ją produkować. Teraz Honda chwali się kolejną nowością. Japończykom udało się połączyć stal i aluminium w zewnętrznym panelu drzwi.

Wydawałoby się, że chyba nie ma nic trudnego w połączeniu obu metali. A jednak. Cała operacja wymagała współgrania ze sobą kilku technologii zapobiegających elektrycznej korozji, a także termicznej deformacji spowodowanej przez różne parametry rozszerzalności stali i aluminium. Honda opracowała trzy technologie, które pozwoliły na skuteczne połączenie obu metali.

Pierwsza polega na przyjęciu specjalnej struktury, którą nazwano „3D Lock Seam”, gdzie panel aluminiowy i stalowy łączone są razem i dwukrotnie scalane. Druga ma zapobiegać korozji elektrycznej, co gwarantuje wykonane ze stali wysoce antykorozyjnej wewnętrznego panelu, a także ścisłe połączenie obu paneli. Ostatnia to technologia kontroli deformacji termicznej. Tutaj stosowany jest klej o niskiej elastyczności, a także odpowiednie położenie panelu.

Korzyści płynące z tych technologi to np. eliminacja procesu zgrzewania punktowego wymaganego przy połączeniu konwencjonalnych, stalowych paneli. Ponadto nowa technologia nie wymaga żadnych zmian na linii produkcyjnej, co jest ważnym argumentem w dobie ciągłych oszczędności. Nie trzeba też nikomu tłumaczyć, że nowe drzwi są lżejsze o 17 proc., a także umożliwiają przesunięcie środka ciężkości w stronę środka pojazdu.

Nowa technologia najpierw stosowana będzie przy produkcji najnowszej Acury RLX. W późniejszym czasie sukcesywnie będzie również trafiać do kolejnych modeli marki.

Dyskusja

komentarzy