ciekawostki

Mazda SKYACTIV – Technologiczna przyszłość

Mazda opublikowała szczegóły dotyczące najnowszej generacji układów napędowych pod nazwą SKYACTIV. Nowe rozwiązania obejmują silniki, skrzynie biegów, nadwozia oraz podwozia, które będą wprowadzane do gamy od 2011 r. Celem jest obniżenie zużycia paliwa o 30 proc. przed rokiem 2015.

Japończycy postanowili stworzyć technologię, która pozwoli na radykalne obniżenie zużycia paliwa bez stosowania wymyślnych konstrukcji. Dzięki temu cena samochodów w nią wyposażonych nie będzie wygórowana, co z kolei zadowoli wszystkich klientów. W czym więc Japończycy widzą szansę na swój sukces?

Zacznijmy od jednostki benzynowej nazwanej SKYACTIV-G. Ma ona osiągnąć bez zastosowania elektrycznych elementów napędu poziom zużycia paliwa, który do tej pory był zarezerwowany dla rozwiązań hybrydowych. Motor może się także pochwalić najwyższym na świecie współczynnikiem sprężania wynoszącym 14,0:1. Silnik ma zużywać o 15 proc. mniej paliwa, przy jednoczesnym zwiększeniu momentu obrotowego także o 15 proc.

Nie zapomniano także o motorze wysokoprężnym, który nosi miano SKYACTIV-D. Silnik ma zużywać 20 proc. mniej paliwa i spełniać normę Euro 6 bez konieczności zastosowania kosztownych rozwiązań zmniejszających zawartość tlenków azotu w spalinach. Dwustopniowa sprężarka ma zapewnić równomierną i płynną reakcję zarówno przy niskich, jak i wysokich prędkościach obrotowych oraz zwiększyć zakres przedziału prędkości obrotowych do 5200 obr./min, przy których moment obrotowy ma osiągać maksymalne wartości.

Jeśli chodzi o skrzynie biegów, to inżynierowie stworzyli zarówno odmianę manualną, jak i automatyczną. Ta ostatnia, SKYACTIV-Drive ma łączyć w sobie zalety standardowej automatycznej skrzyni biegów, skrzyni bezstopniowej i dwusprzęgłowej. Manualna wersja, SKYACTIV-MT, ma obniżony współczynnik tarcia wewnętrznego, a jej kompaktowy rozmiar pozwala na lepsze planowanie jej rozmieszczenia w aucie.

Wiele zaoszczędzono także przy nadwoziu i ramie pojazdu. SKYACTIV-Body ma mieć dużą wytrzymałość i jest o 8 proc. lżejsze oraz o 30 proc. sztywniejsze w porównaniu do obecnych konstrukcji. Rama, SKYACTIV-Chassis, wyposażona jest w nowoczesne zawieszenie, które jest o 14 proc. lżejsze niż obecnie stosowane.

Dyskusja

komentarzy