ciekawostki

Opel Calibra – ikona motoryzacji, czy królowa obciachu

Marka Opel kojarzy się raczej z rodzinnymi samochodami osobowymi, które równie dobrze pełnią swoją rolę w mieście, jak i na trasie. Z niemieckich fabryk wyjechało jednak kilka sportowych modeli, jak choćby Manta, GT, Monza i… Calibra.

Historia Opla Calibry zaczęła się w 1989 roku, kiedy to niemieckie coupe miało swój debiut w trakcie Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Od tamtego czasu minęło już 25 lat, a samochód ten wciąż można spotkać na ulicach. Coupe spod znaku błyskawicy szybko zyskało rzeszę zwolenników, którzy oczarowani byli nowatorskim na tamten czas designem, niedoścignionym oporem powietrza (Cx=0.26, najniższy wśród wówczas produkowanych seryjnie samochodów), a także nowoczesnymi silnikami, które zapewniały dobre osiągi. To oczywiście nie koniec zalet Calibry, ponieważ należałoby jeszcze wspomnieć o niezależnym zawieszeniu kół, tylnej osi z wahaczami skośnymi oraz napędem na cztery koła, w który można było auto dodatkowo wyposażyć. Ćwierć wieku temu były to bardzo innowacyjne rozwiązania, które zdecydowanie wyróżniały Calibrę spośród całej rodziny Opla.

Podstawowa wersja Opla Calibry uzbrojona była w dwulitrowy silnik o mocy 115 koni mechanicznych. Nie jest to może wynik imponujący, ale dzięki niewielkiej masie własnej pojazdu i niskiemu współczynnikowi oporu powietrza samochód ten zdolny był (jest!) rozpędzić się do 203 km/h. Produkowana była jednak też mocniejsza odmiana, która dysponowała mocą 150 koni mechanicznych. Jednostka ta pozwalała osiągnąć 223 km/h, a jednocześnie cieszyła się relatywnie niskim apetytem na paliwo, gdyż w cyklu mieszanym zużywała około 8 litrów na każde sto przejechanych kilometrów. Zarówno możliwa do osiągnięcia wysoka prędkość, jak i spalanie na niskim poziomie, przy zachowaniu przystępnej ceny, były kluczowymi cechami tego modelu, dzięki którym niemieckie coupe zapisało się na kartach motoryzacyjnej historii.

Calibra to jednak nie tylko silnik. To także nowatorska, niespotykana wcześniej stylistyka, a także funkcjonalność, na którą wpływ miał chociażby sporych rozmiarów bagażnik o pojemności 980 litrów. Konstrukcja auta oparta była o długi rozstaw osi, co gwarantowało również sporo przestrzeni dla pasażerów.

Opel w podstawowej wersji wyposażył auto we wspomaganie kierownicy, przekładnię z krótkimi przełożeniami, system audio wraz z sześcioma głośnikami i przyciemniane szyby. Na dzisiejszy standard nie jest to może luksus, ale 25 lat temu można było się tym chwalić. Opcjonalnie można było jeszcze Calibrę wyposażyć w klimatyzację i elektryczny szyberdach, a także zamienić manualną skrzynię na czterobiegowy automat.

Dodatkowo samochód zaprojektowany był w zgodzie ze stale zmieniającymi się standardami bezpieczeństwa. Wyposażony był między innymi w ABS i przednie lampy w kształcie elipsy, które, dzięki większemu natężeniu i mniejszemu rozproszeniu światła, przyczyniały się do poprawy bezpieczeństwa czynnego. Ponadto zaokrąglone krawędzie pojazdu sprzyjały bezpieczeństwu pieszych, a specjalnie zaprojektowane zderzaki miały lepiej niż dotychczas tłumić siłę uderzenia.

Opel Calibra, podobnie jak wiele innych sportowych modeli, doczekał się także wersji specjalnych i edycji limitowanych. Rynkowy debiut samochodu miał miejsce w 1990 roku, kiedy to już był oferowany z napędem na dwa bądź cztery koła. Zainteresowanie klientów Calibrą 4×4 spowodowało wprowadzenie do sprzedaży wersji Turbo, która, oprócz momentu obrotowego rozłożonego między obie osie, posiadała sześciobiegową skrzynię biegów, 16″ felgi aluminiowe i to, co najważniejsze – nowy silnik. Jednostka napędowa Calibry Turbo generowała moc 204 koni mechanicznych, co zdecydowanie poprawiło jej dotychczasowe osiągi.

Kolejną wersją limitowaną była Calibra Keke Rosberg, która została wyposażona w silnik V6 o pojemności 2.5 litra i mocy 170 KM. Samochód miał premierę w 1993 roku, na chwilę przed rozpoczęciem serii wyścigowej Deutsche Tourenwagen Masters. Trzy lata później pojawiła się natomiast Calibra Cliff Motorsport Edition, która pomalowana była w barwy wyścigowe, posiadała sportowe podwozie 20 mm niższe od pierwowzoru, obręcze kół BBS i miała relatywnie niską cenę.

Ostatnia wersja Calibry nosiła znamienną nazwę Last Edition i produkowana była do końca kwietnia 1997 roku. Wyposażona była przede wszystkim w sportowe zawieszenie, felgi BBS, klimatyzację i skórzane wykończenie, co w stosunku do podstawowej wersji z początku produkcji stanowiło spory skok jakości. Do wyboru były dwa warianty silnikowe – wersja z 2.5-litrową widlastą szóstką, albo dwulitrowa rzędowa czwórka.

Przez siedem lat wyprodukowano łącznie 238 647 egzemplarzy Opla Calibry, który największą popularność zdobył między innymi w Niemczech, Hiszpanii, Francji i we Włoszech. Również w Polsce cieszył się niemałym uznaniem i po dziś dzień można znaleźć zadbane egzemplarze nie tylko na ulicach, ale i na aukcjach internetowych, gdzie niektóre osiągają wysokie ceny.

Z jednej strony Calibrę należy uznać za ikonę motoryzacji, ponieważ w swoim czasie była innowacyjnym samochodem, który łączył w sobie codzienną funkcjonalność ze sportowym zacięciem. Wszystko za sprawą nowoczesnych wówczas rozwiązań. Z drugiej jednak strony uważana jest przez wielu za królową obciachu, gdyż bardzo często można ją było zaobserwować w wariantach dotkniętych domowym tuningiem, podczas gdy z jej głośników leciało disco polo. Który tytuł bardziej jej pasuje?

Dyskusja

komentarzy