ciekawostki

Toyota FCHV-adv – Wydajne ogniwa paliwowe

Toyota skonstruowała pojazd o nazwie FCHV-adv, wyposażony w nowy, wysokowydajny zespół ogniw paliwowych. Udoskonalona wersja FCHV uzyskała 3 czerwca certyfikat typu nadany przez japońskie Ministerstwo Ziemi, Infrastruktury i Transportu.

Podczas prac konstrukcyjnych specjaliści Toyota Motor Corporation (TMC) przeanalizowali wyniki badań prowadzonych w ramach japońskiego programu demonstracji wykorzystania wodoru i ogniw paliwowych, testów przeprowadzonych w USA przez California Fuel Cell Partnership i testów niskotemperaturowych wykonanych w Timmins w Kanadzie.

Wyniki tych badań doprowadziły inżynierów Toyoty do usprawnienia ogniw paliwowych, dzięki czemu powiększono zasięgu pojazdu i poprawiono łatwość uruchomienia przy niskich temperaturach, co do tej pory było głównym czynnikiem przeszkadzającym w upowszechnianiu pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi.

Podstawowym elementem systemu ogniw paliwowych Toyoty jest zespół elektrod membranowych (MEA – Membrane Electrode Assembly). Inżynierowie musieli rozwiązać problem wytwarzanej podczas działania ogniwa wody, która w niskich temperaturach przeszkadza w wytwarzaniu prądu przez MEA.

Szereg badań prowadzonych w tym zakresie (m.in. wewnętrzne testy wizualizacyjne) określiły zachowanie i ilość wytwarzanej w ogniwie wody. Dzięki temu możliwa była optymalizacja konstrukcji MEA pod względem uruchamiania pojazdu w niskich temperaturach – Toyota FCHV-adv (Fuel Cell Hybryd Vehicle-advanced) poprawnie pracuje w zimnym klimacie, nawet w temperaturze do -30 stopni Celsjusza.

Ponadto zwiększono wydajność zespołu ogniw paliwowych, usprawniono mechanizm hamowania regeneracyjnego i zmniejszono zużycie energii przez układy pomocnicze. Dzięki temu zmniejszono także zużycie paliwa o 25%.

Ogniwo paliwowe wyposażono w czujnik degradacji katalizatora elektrod i zwiększono jego trwałość. Ponadto pojazd wyposażono w opracowane przez TMC wysokociśnieniowe (70MPa) zbiorniki wodoru, co z kolei pozwoliło zwiększyć zasięg samochodu do około 830 km po jednym tankowaniu. To dwukrotnie więcej niż poprzednia konstrukcja Toyoty – FCHV.

TMC współpracuje m.in. z rządami, firmami sektora energetycznego w celu upowszechnienia pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi. Prowadzone są dalsze prace badawczo-rozwojowe – głównym celem jest rozwiązanie problemów z trwałością i kosztem zespołu ogniw paliwowych.

Toyota FCHV zostanie udostępniona jako samochód do jazd próbnych podczas imprezy Environmental Showcase w International Media Center w czasie szczytu Hokkaido Toyako Summit w dniach 7-9 lipca br.

Komentarze w temacie Toyota FCHV-adv na naszym forum.

Dyskusja

komentarzy