Frankfurt 2017

IAA Frankfurt 2017 – przegląd premier od A do Z

Już od 12 września, a więc za kilka dni, rozpocznie się jedna z najważniejszych imprez motoryzacyjnych tego roku – Targi we Frankfurcie nad Menem. Przygotowaliśmy dla Was spis premier i tego, czego możecie spodziewać się na stoiskach producentów.

Tradycyjnie już Frankfurt jest bardzo ważny dla niemieckich producentów, stąd wysyp premier właśnie wśród nich. Niestety w tym roku zabraknie również kilku ważnych graczy rynkowych. Nie zobaczymy stoisk Alfy Romeo, DS, Fiata, Infiniti, Jeepa, Mitsubishi, Nissana, Peugeota i Volvo. Trochę szkoda, bo europejska publiczność na pewno chętnie zobaczyłaby nowego Compassa z bliska, podobnie jak Nissana Leaf, czy Mitsubishi Eclipse Cross.

Zacznijmy jednak od początku.

Alpina

Niemiecki tuner BMW na Frankfurt przygotował premierę modelu D5 S Diesel. To oczywiście nowa „piątka”, z trzylitrowym dieslem pod maską. W wersji z kierownicą po lewej stronie, dysponować będzie mocą 387 KM i „setkę” robić w 4,4 sekundy. Wersja RHD, dostępna tylko jako sedan, będzie miała wyłącznie wariant o mocy 325 KM.

Audi

Ingolstadt premierami stoi. Najważniejszą oczywiście jest nowy flagowiec – A8. Możliwe, że poznamy też drugą generację modelu A7 (choć bardziej prawdopodobne jest, że zobaczymy go dopiero w Los Angeles). Na pewno za to będzie można bliżej poznać A4 i A5 zasilane gazem. Nie jest potwierdzone, ale chodzą słuchy, że pokazane zostanie nowe RS4 Avant, RS5 Cabrio, RS5 Sportback oraz tylnonapędowe R8 V10 GT.

Bentley

W Bentleyu obejrzymy Mulsanne Limited Edition. Ale tłumy za pewnie przyciągnie jedna z najważniejszych premier brytyjskiej manufaktury – nowa generacja modelu Continental GT. Mocniejszy, lżejszy, ładniejszy i jeszcze bardziej luksusowy. To musi się udać.

BMW

Liftingi, premiery, modernizacje. Czego tu nie będzie. BMW postanowiło zapakować całe swoje stoisko nowościami. Seria 2 przejdzie facelifting – zarówno modele coupe, jak i Active Tourery. Znajdziemy także zmodyfikowane i3 (wraz z wersją S). Premierę będą miały modele X3, X4 i prawdopodobnie X2. Model i8 pojawi się w wersji Roadster, a za emocje odpowiadać będzie oficjalna premiera M5 oraz M550d. Dla osób myślących o rodzinie, Bawarczycy premierowo zaprezentują serię 6 GT. Do kompletu pojawi się seria 7 w limitowanej edycji na 40-lecie modelu. Jest też duża szansa, że zobaczymy koncept zapowiadający BMW X7. A także i5 oraz Z4.

Brabus

Firma z Bottrop postanowiła pójść w niemalże ekstrema. Pojawią się dwa modele. Brabus 700 AMG E63 S, będący przebudowaną klasą E AMG oraz 900 Rocket Cabrio. Ten ostatni to (jak można się domyśleć) 900-konna interpretacja klasy S Coupe.

Citroen

To jedyna marka koncernu PSA, która pojawi się nad Menem. Za to z premierą nowego C3 Picasso Aircross. Następca małego Picasso jest już „normalnym” crossoverem i znamy już nawet polski cennik, ale to będzie pierwsza okazaja, żeby poznać go na żywo. Ponadto Francuzi przygotowali niskoseryjne E-Mehari By Courreges – elektryczną interpretację kultowego Mehari, wspartą przed dom mody Courreges. Powstanie 61 sztuk.

Dacia

Bardzo ważna premiera. Nowy Duster. Nowa płyta podłogowa, nowa wielkość, więcej stylu i lepsze wykończenie. Poza kilkoma fotkami z zewnątrz niewiele jednak wiadomo. Nawet wnętrze znamy tylko z przecieków i wygląda dość ciekawie. Jeśli Rumuni z Renault nie poszaleją z ceną, i nie wsadzą tam bazowo 0,9 tce, będzie jeszcze większy hit niż pierwsza generacja.

Ferrari

Kolejny ważny model i zmiana klimatu w jednym. Słoneczną Californię Włosi zamienili na równie słoneczne Portofino. Najmniejszy model w gamie zadebiutuje właśnie w Niemczech. Logiczne, prawda?

Ford

Tu też będzie się działo. Nie tylko spotkacie Forda GT w limitowanej edycji „’67 Heritage Edition”, ale przede wszystkim, sporo modeli europejskich po modernizacjach. Z nowości, publiczność będzie mogła obejrzeć najnowszą Fiestę (myśmy już nią jeździli). W stolicy Hesji będziecie mogli też zajrzeć do zmodernizowanego Tourneo, ale także do Ecosporta oraz Mustanga po faceliftingu.

Honda

Japończycy zapewne pokażą całą gamę Civica, łącznie z najnowszym Type R. Na nowego Accorda nie ma co liczyć. Z całkowitych nowości, jedyne co będziemy mogli obejrzeć, to Jazza po modernizacji. Do gamy istniejących modeli ma ponoć dołączyć CR-V Hybrid oraz silnik diesla w Civicu.

Hyundai

Dla Koreańczyków tegoroczne targi we Frankfurcie będą ważne. Do ciepło przyjętego hatchbacka i30 trzeciej generacji dołączy hothatch N oraz oryginalny Fastback. W segmencie miejskich crossoverów ma zawalczyć premierowa Kona.

Jaguar

„-Pace”. Motyw przewodni frankfurckich premier Jaguara. Na 100% zobaczymy małego SUV-a E-Pace. Duża szansa, że obejrzymy elektrycznego I-Pace oraz wersję SVR modelu F-Pace. Ale to nie wszystko. XF dostanie wersję kombi, a XJ – facelifting i wzmocnienie modelu XJR, który teraz będzie miał 575 KM (i będzie sprzedawany pod oznaczeniem… XJR575).

Kia

Jedyne co pewne, to Sorento po faceliftingu oraz fascynujący koncept Proceed, zawiastujący nowego Cee’da. Poza tym jest raczej pewne, że publiczność obejrzy bliźniaka Hyundaia Kona, czyli model Stonic. A, no i Picanto X-Line, czyli inspirowane crossoverami wydanie najmniejszego modelu KIA.

Lamborghini

Piękno, moc, wiatr we włosach. Po premierze odświeżonego Aventadora przyszedł czas na model Roadster. I właśnie we Frankfurcie pojawi się Aventador S Roadster. 740 KM, 3 sekundy do setki i zaledwie 50 kg więcej niż wersja coupe. 6,5-litrowego V12 znów będzie można posłuchać „na świeżym powietrzu”.

Lexus

Zobaczymy na pewno LS i LC, ale to nie będą główne premiery Japończyków w Niemczech. Choć na pewno bardziej ekscytujące, bo drugi facelifting modelu CT oraz modernizację przebojowego NX ciężko uznać za gorące premiery.

Maserati

U Włochów tylko niewielkie zmiany. O dziwo nie ma informacji o tym, żebyśmy mogli obejrzeć przypudrowane GranTurismo, ale na pewno zadebiutuje Ghibli po fl. Dostanie ono dwie linie stylistyczne, GranSport i GranLusso, które będą znacznie się od siebie różnic. Ponadto Ghibli zostanie doposażone o LED-owe lampy przednie (adaptacyjne) i nowe, elektryczne, wspomaganie kierownicy. Trzylitrowe V6 TwinTurbo dostanie za to dodatkowe 20 KM (w sumie 436 KM).

Mercedes

Co będzie najważniejsze u marki ze Stuttgartu? Nie wiadomo. Emocje budzi Mercedes-AMG Project One. Hipercar od AMG, napędzany silnikiem wziętym wprost z F1. Poza tym klasa S Coupe i Cabrio zaprezentują się w wersjach poliftingowych. Na stoisku powinniśmy spotkać też napędzanego ogniwami paliwowymi GLC F-Cell oraz pickupa klasy X. Z niepotwierdzonych informacji, możliwe że nastąpi debiut trzeciej generacji modelu CLS oraz czwartej klasy A.

Mini

W Mini głównie koncepty – John Cooper Works GP Concept, czyli wyczynowa wersja „miniaka” oraz, z drugiej strony „barykady” – Mini Electric Concept. Jak możecie się domyślić – futurystyczna zabawka do miasta, napędzana z gniazdka.

Opel

Opla przejął Peugeot, ale kilka premier się znajdzie. Przede wszystkim, nowe wersje Insignii – Country Tourer i 260-konną, usportowioną GSi. Po drugie, oficjalnie zadebiutuje dział personalizacji Opel Exclusive. Po trzecie, w końcu z bliska będzie można zajrzeć do modelu Grandland X. Na dodatek będzie można obejrzeć Vivaro Life, czyli campera na bazie osobowej wersji popularnego dostawczaka.

Porsche

Klonowania modeli ciąg dalszy. Z rzeczy pewnych, na IAA  zobaczymy przepotężne 911 GT2 RS. Z rzeczy mniej pewnych – 718 Boxster GTS, 911 GT3 z pakietem Touring oraz oczekiwane 911 Speedster. W kategoriach mniej sportowych, zadebiutuje trzecia generacja Porsche Cayenne. Nieco nowocześniejsza z wyglądu, trochę bardziej przypominająca Macana, z nowoczesnymi silnikami i poprawionym wnętrzem. Na pewno jeszcze lepsza niż do tej pory. I z punktu widzenia sprzedaży, to pewnie jedna z najważniejszych premier marki. Na początku dostępne będą dwie wersje silnikowe. Cayenne – z trzylitrowym V6 turbo o mocy 340 KM. Cayenne S – silnik „z Audi RS5” – 2,9 V6 biturbo, o mocy 440 KM. W przyszłym roku dołączy Cayenne Turbo, a także zapewne bardzo mocne wersje hybrydowe. O dieslu ani słowa.

Renault

Epopeja z pokazywaniem tego modelu w różnych odsłonach trwa już bez mała pół roku. A wciąż nie zostało potwierdzone, czy w przyszłym tygodniu zobaczymy Megane RS. Mamy nadzieję, że w końcu tak i że w końcu rozwieją się wszystkie wątpliwości co do osiągów i wyposażenia.

Rolls Royce

Phantom VIII. Czy trzeba mówić coś jeszcze? Majestatyczny, największy, najbardziej luksusowy i najcichszy samochód na świecie.

Seat

Dwie ważne premiery w Seacie. Pierwsza, to najmocniejszy seryjny Seat w historii – Leon Cupra R. Miedziane wstawki to nie jedyne co go wyróżnia. Dostał silnik z Golfa R bez obniżonej mocy – całe 310 KM, tylko przeniesione na przednią oś (w wersji z przekładnią ręczną. DSG będzie dysponować 300-konnym silnikiem). Poza tym poprawiono zawieszenie, zmieniono wydech i dołożono hamulce Brembo. Cupra R ma być jednak limitowana, do 799 sztuk.

Nielimitowana i zapewne popularna będzie Arona, czyli mały SUV na bazie Ibizy – druga premiera Seata we Frankfurcie.

Skoda

Również w Skodzie crossover będzie głównym „daniem”. Szerszej publiczności zaprezentowany zostanie Karoq. To mniejszy SUV na platformie MQB, bliźniaczy z Tiguanem, a mniejszy nieco od Kodiaka.

Smart

W segmencie wózków na zakupy jak zwykle pierwszeństwo dzierżyć będzie koncept – tym razem Vision EQ concept Fortwo, czyli mocno futurystyczna wizja elektrycznego Smarta Fortwo o urodzie skrzyżowania armatury łazienkowej z iPhone’m.

Ssangyong

Koreańczycy przywiozą z kolei najnowszego Rextona. Warto mu się przyjrzeć, bo wygląda na to, że nie będzie odstawał od konkurencji z segmentu „nie-premium”.

Subaru

Subaru poza pełną gamą modelową i zapewne jakimś konceptem, zaprezentuje premierowe wcielenie europejskiej wersji Subaru Imprezy.

Suzuki

U Japończyków – „na ostro”. Premierą będzie nowy Swift Sport. Tym razem jako 140-konne 1.4 BoosterJet. Będzie lekki, więc czekamy na wrażenia z jazd.

Toyota

Niby nic, a może jednak? Chodzą słuchy, że poznamy Toyotę Land Cruiser po zmianach. Nowa generacja ma jednak wciąż być pełnoprawną terenówką opartą na ramie. Nie wiadomo jednak na jej temat zbyt dużo. Wg przecieków ma wyglądać nieco podobnie do „dwusetki” po modernizacji. Poza tym Toyota pokaże Yarisa GRMN oraz C-HR Hy-Power Concept.

Volkswagen

W zasadzie główne premiery są dwie, acz ważne z punktu widzenia producenta. W segmencie aut miejskich ma powalczyć nowe Polo. Nieco nowocześniejsze, bardziej designerskie i większe. No i dostępne jako GTI z 2.0 TSI 200 KM. Druga premiera, to T-Roc, czyli Polo na sterydach, czyli bliźniak Seata Arona, czyli miejski crossover. Co poza tym? VW Golf Sportsvan po modernizacji oraz nowe wersjie VW Amaroka – Dark Label i Aventura

Dyskusja

komentarzy