motorsport

FIA ujawnia szczegóły nowej klasy hipersamochodów

Klasa LMP1 może i jest efektowna, ale należy tez do piekielnie drogich. Nikogo nie dziwi więc fakt, iż jej miejsce zajmie niebawem nowa kategoria hipersamochodów.

Roczne koszty startów w LMP1 przekraczały nawet 200 milionów euro. To zdecydowanie zbyt dużo, nawet dla tak potężnych firm jak Audi czy Porsche. FIA wyszła więc z inicjatywą stworzenia tańszej, acz równie ciekawej kategorii, która będzie bazowała na hipersamochodach. Mowa tutaj o takich modelach jak LaFerrari, Koenigsegg Agera RS czy Porsche 918 Spyder. Budżet dla tej kategorii ustawiono na poziomie 16 milionów euro rocznie, co pozwoli na start także wielu prywatnym zespołom. Modyfikacje samochodów zostaną nieco ograniczone, tak aby rywalizacja była bardziej zacięta.

Kategoria hipersamochodów będzie oczywiście nieco wolniejsza od LMP1. Według wstępnych estymacji różnice w czasach mają wynosić około 10 sekund. Z tego powodu kategoria LMP2 zostanie nieco „spowolniona”, tak aby na torze stworzyć odpowiedni bufor. Startem w nowej kategorii zainteresowane są takie marki jak Koenigsegg, Toyota, Aston Martin i McLaren. Ford i Ferrari, pomimo udziału w rozmowach wstępnych, zrezygnowały z dalszych działań mających na celu start w tej grupie.

Pierwszy raz nową kategorię zobaczymy „na torze” już w 2020 roku.