nowości i premiery

2019 Kia ProCeed – Nowa forma

Już nie hatchback, a shooting brake – nowa Kia Proceed to propozycja dla tych, którzy szukają łącznika pomiędzy stylem a praktycznością.

W przypadku większości aut kompaktowych do wyboru są dwie lub trzy standardowe wersje nadwoziowe – hatchback, kombi i niekiedy także sedan. Kia wychodzi przed szereg, prezentując nowego ProCeeda, czyli odmianę shooting brake. Z poprzednikiem może i łączy go nazwa oraz ciekawsza stylistyka, ale nowy ProCeed był dla projektantów sporym wyzwaniem.

Duża zmiana

Przede wszystkim Kia zrezygnowała z trzydrzwiowego nadwozia. Dlaczego? Odpowiedź jest banalna i regularnie powtarzana przez wielu producentów – nikt już nie decyduje się na hatchbacki z mniejszą liczbą drzwi. Stąd też decyzja o zmianie profilu tego auta. Jak podkreśla Gregory Guillaume oraz Peter Schreyer, czyli odpowiednio główny stylistya oraz szef działu stylistów, pojawiła się konieczność „wymyślenia ProCeeda” na nowo. Zdecydowano, że samochód ten będzie stał na szczycie oferty tego producenta, dlatego też wybrano formę łączącą styl oraz praktyczność.

Kia ProCeed, choć podobna w wielu miejscach do standardowych wersji, dzieli z nimi tylko maskę i przednie błotniki. Pozostałe elementy zostały zaprojektowane od podstaw specjalnie dla tego samochodu. Front wyróżnia się charakterystycznym grillem (tzw. tygrysim nosem), któremu akompaniuje duży wlot w przednim zderzaku. W linii bocznej widoczne jest wyraziste przetłoczenie oraz ciekawy element stylistyczny w postaci „fali” na szybie przed słupkiem C. Tył z kolei zyskał smukłe, połączone lampy, pod którymi umieszczono napis PROCEED. W efekcie ProCeed zdaje się być szerszy niż jest w rzeczywistości (mierzy dokładnie tyle, ile standardowy Ceed).

Kia ProCeed mierzy 4605 mm długości (o 5 milimetrów więcej od Ceeda kombi), 1422 mm wysokości (o 43 mm mniej niż Ceed kombi), zaś prześwit został zmniejszony o 5 mm (135 mm). Rozstaw osi jest identyczny i wynosi 2650 mm. Kolejną różnicą względem Ceeda kombi jest nachylenie tylnej szyby – w ProCeedzie wynosi ono 64,2 stopnia względem pionu, zaś w kombi 50,4 stopnia. Co ciekawe nie wpłynęło to na praktyczność tego auta – Kia ProCeed ma bagażnik o pojemności 594 litrów.

Tak samo, ale lepiej

Wnętrze Kii ProCeed wizualnie nie różni się od tego znanego ze standardowego Ceeda. Dopracowano natomiast jakość materiałów wykończeniowych – w ProCeedzie zastosowano wiele ciekawych i lepszych jakościowo elementów. Zrezygnowano także ze standardowej szarej podsufitki na rzecz czarnej. Każda wersja ma wyszyty emblemat GT na fotelach, zaś topowa odmiana GT posiada dodatkowo sportowe fotele o lepszym trzymaniu bocznym. Standardowe wyposażenie Kii ProCeed będzie bogatsze niż Ceeda. Model ten oferowany będzie wyłącznie w dwóch wersjach – GT-Line i GT. Każda z nich wyróżnia się bardzo bogatym wyposażeniem. Standardowo otrzymujemy tutaj 7-calowy wyświetlacz systemu inforozrywki, zaś w wersji z nawigacją zastępuje go 8-calowa wersja. W obydwu przypadkach nie zabrakło łączności Apple CarPlay i Android Auto, ułatwiającej sparowanie smartfonów. W każdej wersji wyposażeniowej znajdziemy też w zasadzie komplet systemów bezpieczeństwa – począwszy od aktywnego tempomatu, przez czujniki monitorujące martwą strefę aż po asystenta długich świateł. W przypadku obecności 7-stopniowej przekładni dwusprzęgłowej pojawia się dodatkowo przełącznik trybów jazdy z funkcją SPORT, która zaostrza pracę skrzyni biegów i silnika oraz zwiększa czułość pedału gazu.

Kia ProCeed – cztery silniki

Pod maską Kii ProCeed znajdą się cztery jednostki napędowe. Ofertę otworzy 3-cylindrowa konstrukcja 1.0 T-GDI oferująca 120 KM i 172 Nm momentu obrotowego. Półkę wyżej stanie znana wersja 1.4 T-GDI generująca 140 KM i 242 Nm momentu obrotowego. Na szczycie oferty znajdzie się z kolei jednostka 1.6 T-GDI produkująca 204 KM i 265 Nm momentu obrotowego. Dla fanów diesli przygotowano jednostkę 1.6 CRDi z rodziny U3 Smartstream, która oddaje w ręce kierowcy 136 KM i 320 Nm momentu obrotowego. Moc w każdej wersji przekazywana jest na przednią oś za pośrednictwem 6-biegowej manualnej skrzyni biegów lub 7-biegowego dwusprzęgłowego automatu. Wszystkie jednostki spełniają wymagania najnowszej normy emisji spalin oraz są homologowane według zasad WLTP.

Kia ProCeed zyskała także inaczej zestrojony układ jezdny. Samochód od podstaw projektowano w Europie pod gusta mieszkańców Starego Kontynentu. Konstrukcja zawieszenia jest prosta i sprawdzona – z przodu znajdziemy kolumny MacPhersona, zaś z tyłu zastosowano zawieszenie niezależne wielowahaczowe z podwójnymi wahaczami. ProCeed standardowo wyjeżdżać będzie na 17-calowych alufelgach, zaś 18-calowe koła będą wyróżnikiem odmiany GT.

Pierwsze egzemplarze Kii ProCeed pojawią się na rynku na początku 2019 roku. Ceny mają wystartować z poziomu 90 000 zł.