nowości i premiery

Audi A3 Sedan – Nowy w klasie

Audi rozpoczyna podbój największego na świecie segmentu rynkowego – klasy kompaktowych limuzyn. Jego broń to A3 Sedan, który po raz pierwszy w tej wersji pojawia się na rynku. Auto ma zadatki na to, by zostać liderem segmentu, ale konkurencja nie śpi. Czym więc kusi nas nowy sedan od Audi?

Od dawna było wiadomo, że nowe A3, po raz pierwszy w swej historii, zyska odmianę sedan. Teraz model ten debiutuje w swym seryjnym wcieleniu. Zresztą segment kompaktowych limuzyn w wydaniu premium przeżywa odrodzenie, bo oto niedawno debiutował Mercedes CLA, a teraz Audi. Na pewno też możemy spodziewać się przedstawiciela BMW.

A3 Sedan nie zaskoczy Was wymyślną, pełną fajerwerków linią. Tutaj postawiono na wyważony, pełen elegancji, ale i dynamizmy design. Najlepiej w pojeździe wypada tył, który może pochwalić się ciekawie zaprojektowanymi światłami, a także klapą bagażnika ze zintegrowanym spojlerem. Niemiecka limuzyna może pochwalić się charakterystyczną dla siebie maską silnika, zderzakami, wlotami powietrza, a także grillem. Na osiach montowane będą alufelgi w rozmiarach od 16 do 19 cali.

Nasz bohater dysponuje wymiarami: 4,46/1,80/1,42 m (dł./szer./wys.), a rozstaw osi wynosi 2,64 m. Auto jest o 11 mm szersze i o 9 mm niższe niż A3 Sportback. Bagażnik ma pojemność 425 l. Wnętrze bez problemu pomieści 4 osoby, a design deski rozdzielczej jest taki sam jak w innych odmianach A3. Ciekawostką jest fakt, że od samego początku sprzedaży w ofercie dostępne będą w pełni diodowe reflektory przednie. W aucie debiutuje także nowa usługa Audi connect, informująca o dostępności miejsc parkingowych i o opłatach.

Na początek sedan oferowany będzie z trzema jednostkami napędowymi. Najsłabsza z nich to 1.4 TFSI o mocy 140 KM i 250 Nm momentu obrotowego. Kto chce więcej, może wybrać motor 1.8 TFSI, który oddaje w ręce kierowcy 180 KM, zaś moment obrotowy nadal wynosi 250 Nm. Fani diesli muszą się na razie zadowolić jednym silnikiem – 2.0 TDI o mocy 150 KM oraz momencie 320 Nm. W zależności od wybranej jednostki do dyspozycji mamy 6-stopniową skrzynię manualną lub automatyczną przekładnię S tronic.

Wraz z debiutem normalnej odmiany, świat poznaje również odmianę S3 Sedan. Z zewnątrz poznamy ją po 18-calowych alufelgach, zmodyfikowanych zderzakach, grillu, nowych obudowach lusterek, progach i czterech, chromowanych końcówkach wydechu. We wnętrzu czekają sportowe siedzenia, wskaźniki instrumentów z szarymi tarczami, a także czarne, trójwymiarowe listwy dekoracyjne.

Za napęd odpowiedzialny jest motor 2.0 TFSI, dysponujący mocą 300 KM i 380 Nm momentu obrotowego. Ze skrzynią S tronic auto osiąga „setkę” po 4,9 s (manualna: 5,3 s), zaś prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 250 km/h. Ponadto obniżono zawieszenie o 25 mm, wyposażenie wzbogacono o system Audi drive select, zaś przednie tarcze hamulcowe mają średnicę 340 mm.

Audi A3 Sedan ma swą światową premierę podczas Salonu Samochodowego w Nowym Yorku (29.03-07.04). Do sprzedaży pojazd ma trafić latem tego roku. Wtedy też powinniśmy poznać jego ceny. Ciekawy będzie pojedynek pomiędzy Audi, a Mercedesem. Jak myślicie, kto wygra?