Detroit 2013

Audi SQ5 debiutuje z silnikiem benzynowym

Kontrowersyjna decyzja Audi o zamontowaniu w pierwszym Audi SQ5 silnika 3.0 TDI, pomimo niezwykłych osiągów najwyraźniej nie wszystkim klientom przypadła do gustu. Teraz marka wychodzi naprzeciw oczekiwaniom tych, którzy ‚sport’ łączą tylko z wysokooktanową benzyną.

Audi SQ5 wyposażono więc w silnik 3-litrowe V6 – czyli podobnie, jak w wersji TDI – lecz tutaj paliwem jest benzyna, a za doładowanie odpowiada kompresor z dwoma intercoolerami, zdolny sprężyć powietrze do 0,8 bara. Moc jednostki 3.0 TFSI jest wyższa niż 3.0 TDI – generuje aż 354 KM. Jednak pomimo przewagi mocy, zwolennicy silników benzynowych muszą uznać wyższość diesli w kwestii momentu obrotowego – TFSI dysponuje 470 Nm momentu obrotowego, podczas gdy wersja z TDI pod maską odpycha się z siłą aż 650 Nm.

Właśnie dlatego nowa wersja silnikowa Audi SQ5 będzie wolniejsza w sprincie 0-100 km/h o 0,2 sekundy od zaprezentowanego wcześniej SQ5 TDI, które potrafi osiągnąć „setkę” w zaledwie 5,1 s. Do tego diesel zdecydowanie mniej spali. I tu warto wspomnieć (cytując za komunikatem prasowym Audi), że Nowy, topowy model serii Q, stworzony specjalnie na potrzeby klientów w USA, Kanadzie i Chinach (…) wcale nie musi oszczędzać paliwa. Zostanie zaprezentowany już 13 stycznia br. podczas Salonu Samochodowego w Detroit. Tam diesel byłby po prostu nie na miejscu…

Wygląd SUV-a z literką S pozostanie bez zmian – jedyną różnicą będzie oznaczenie na klapie bagażnika. Pod karoserią podobnie – zawieszenie niższe o 30 mm niż w standardowym Q5, napęd quattro, oraz – elektro-mechaniczne wspomaganie kierownicy, które zapewnia doskonały kontakt z nawierzchnią drogi – czyli po prostu układ elektryczny o regulowanej sile wspomagania. Auto stoi na 20-calowych felgach, które – jeżeli komuś będzie mało – można zastąpić 21-calowymi. Wewnątrz panuje czerń, a fotele pokryto połączeniem skóry Perlnappa oraz Alcantary, lecz oczywiście wszystko można skonfigurować wedle własnych upodobań. Nie brakuje również dodatków ze szczotkowanego aluminium, które można zastąpić efektownym kompozytem węglowym, czernią fortepianową lub połączeniem aluminium z czarnym drewnem dębowym Beaufort.

SQ5 3.0 TFSI będzie dostępne na rynku USA – gdzie w salonach pojawi się już w III. kwartale 2013 roku – oraz w Kanadzie, Rosji, Chinach, Japonii, Singapurze, Korei Południowej, RPA, Meksyku, Brazylii, Argentynie, Chile i Ukrainie. Europa zachodnia najwyraźniej nie miała problemów z zaakceptowaniem pierwszego modelu S z silnikiem diesla. Ale czy przewaga liczb jest najważniejsza?