nowości i premiery

Dostawczy Beep Beep! wspiera Peugeota 908 HDi

Na Bologna Motor Show firma Peugeot zaprezentowała dość interesującą wersję swojego małego ‚dostawczaka’ o nazwie Bipper. W pewnym sensie jego DNA zawiera cząstki kodu genetycznego wyścigowego modelu 908 HDi FAP.

Dwa miesiące temu swój debiut miały „trojaczki” o nazwie Fiorino, Nemo i Bipper, będące owocem współpracy dwóch koncernów samochodowych, Fiat i PSA. A zaledwie parę dni temu pisaliśmy o prezentacji barwnej wersji Citroena Nemo, nawiązującej do znanego filmu animowanego wytwórni Walta Disney’a pt. „Gdzie jest Nemo?”. Teraz przyszedł czas na Peugeot i jego Bippera „Beep Beep!”. Jednak tutaj sprawa ma się inaczej. Tej francuskiej firmie nie w głowie jakieś bajki dla dzieci czy śmieszne wzory tapicerki. Inżynierom i stylistom działu Peugeot Sport, myśli zaprzątają wyłącznie sport i rywalizacja na najwyższym poziomie.

W tym roku wyścigowe Peugeot 908 HDi FAP wywalczyło drugie miejsce w legendarnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans we Francji i zadebiutowało w serialu wyścigowym Le Mans Series wygrywając wszystkie sześć imprez, zdobywając tym samym tytuł mistrzowski. Chcąc to jakoś uczcić, specjaliści z Peugeot Sport wpadli na dość ciekawy pomysł. Zamiast wypuszczać limitowaną serię Peugeot 407 Coupe z emblematami, zwycięskimi laurami czy specjalnym wyposażeniem, postanowili przeprowadzić podobny zabieg, ale Bipperowi. Jednak to nie byle jaki samochód. To wyjątkowe auto, mające służyć m.in. fabrycznemu zespołowi Peugeot Sport, jako van wspierający serwis (Service Support Van) i towarzyszące zespołowi w jego pracach. Co to znaczy? Ma między innymi pełnić rolę auta transportowego między siedzibą Peugeot Sport w Vélizy-Villacoublay, a lokalnymi dostawcami lub jako szybki środek transportu na terenie toru wyścigowego podczas zawodów.

Ale czym byłby ten samochód ku czci swojego dalekiego kuzyna, gdyby do niego nie nawiązywał. Dlatego bazą napędową jest fabryczny silnik o pojemności 1.4 litra, a jakżeby mogło być inaczej – z dopiskiem HDi, wyposażony w filtr cząstek stałych (FAP). Niestety jednostka ta tylko w ok. 10% nawiązuje swoją mocą do poziomu znanego z 908 HDi FAP, 70 KM kontra moc powyżej 700 KM. Maksymalny moment obrotowy też jest taki jak fabryka chciała, czyli 160 Nm osiągane przy 1750 obr./min. Podobnie średnie zużycie paliwa kształtujące się na poziomie 4,5 l/100 km i emisja CO2 wynosząca średnio 119 g/km. Ponadto samochód wyposażono w elektronicznie sterowaną, 5-stopniową ręczną skrzynię biegów (BMP5). Zmianie uległy za to przednie tarcze hamulcowe o średnicy zwiększonej do 313 mm. Modyfikacjom poddano również samo zawieszenie.

Nie ma najmniejszych szans na to, żeby „Beep Beep!” umknął naszej uwadze w ruchu ulicznym. W oczy rzucają się czarne 18-calowe felgi podkreślone na obwodzie delikatnym czerwonym rantem, których stylistyka nawiązuje do tych znanych już ze sportowego concept-caru 20Cup. Na te felgi założono opony Michelin Pilot Sport w rozmiarze 225/45 R18, co jest ekstremalnie dużą wartością jak na osiągi tego auta. Ale to nic, gdyż największe wrażenie robi nadwozie, które pokryto czarnym, matowym lakierem. W czerwieni jest natomiast maska i dach, a od połowy maski po sam koniec tylnego zderzaka, przez środek nadwozia, ciągnie się szeroki biały pas. Tego samego koloru użyto do ozdobienia dolnej części przedniego zderzaka i progów. Z jednej jak i z drugiej strony auta znajduje się biała stylizowana głowa lwa, napis „Beep Beep!” oraz numer startowy jednego z dwóch mistrzowskich modeli 908 HDi FAP, 7-mka z lewej i 8-mka z prawej. Przyciemnione na złoty kolor szyby mają nawiązywać do barwy przyłbic kasków kierowców obydwu wyścigowych Peugeot. W ten sposób mały van, to niemal „kopia” 908-ki HDi FAP… przynajmniej wizualnie.

Wybór Włoch jako miejsca prezentacji, to nie przypadek. To właśnie tu swój chrzest torowy przeszła wyścigowa broń Peugeot. Już teraz wiadomo, że po debiucie na Bologna Motor Show, Bipper „Beep, Beep!” będzie sprawował funkcję obserwatora i nadzorcy dalszych prac rozwojowych nad 908 HDi FAP m.in. w nowym sezonie Le Mans Series w roku 2008.

Komentarze w temacie 2008 Fiat Fiorino, Citroen Nemo i Peugeot Bipper na naszym forum.

Dyskusja

komentarzy