nowości i premiery

Ford Focus ECOnetic – Alternatywa dla hybryd

Nie każdy chce jeździć hybrydą. Technologia ta, pomimo ciągłego postępu, jest jeszcze droga, a i spodziewane oszczędności nie tak duże, jakby się mogło wydawać. Alternatywą jest np. Ford Focus ECOnetic wyposażony w mały silnik diesla z ekologicznymi systemami i zmienioną aerodynamiką.

Trudno się było spodziewać, że najnowszy Focus nie pojawi się w wersji ECOnetic. Dzisiaj rynek pojazdów ekologicznych to jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się segmentów i po prostu trzeba mieć taki model w swojej ofercie. Wprawdzie Ford ujawnił niedawno elektrycznego Focusa, ale szczerze mówią jest to na razie bardziej manifest i moda niż sensowna alternatywa.

Opisywany pojazd przeszedł szereg zmian, które pozwalają na znaczące obniżenie spalania. Jeśli chodzi o nadwozie, to konstruktorzy skupili się na zmniejszeniu oporów aerodynamicznych, a większość zmian nastąpiła pod autem. Konkretniej między przednią, a tylną osią, jak i na samej tylnej osi. Większość tych miejsc przykryta jest odpowiednio ukształtowanymi osłonami.

Stalowe felgi obuto w opony o niskich oporach toczenia, a całość przykryto specjalnymi kołpakami, których kształt również wpływa na aerodynamikę. Najbardziej zaawansowany jest system noszący nazwę Active Grille Shutter. W skrócie jego działanie polega na tym, że w zależności od sytuacji klapki umieszczone w przedniej atrapie otwierają się, bądź zamykają. Automatycznie kontrolowane żaluzje mogą być ustawione w 16 różnych pozycjach. We wnętrzu pojawił się specjalny wskaźnik podpowiadający kiedy najlepiej zmienić bieg.

Do napędu Focusa ECOnetic wybrano 1,6-litrowy silnik diesla o mocy 105 KM. Jednostka także poddana została szeregowi zmian. Silnik zyskał m.in. nowy układ wtryskowy, intercooler chłodzony wodą oraz nową konstrukcję turbosprężarki o zmiennej geometrii. Napęd przekazywany jest na koła poprzez standardową, 6-stopniową manualną skrzynię biegów, która zyskała zmienione przełożenia. Oczywiście na pokładzie nie zabrakło takich systemów jak: Auto-Start-Stop, Smart Regenerative Charging (alternator podczas hamowania zamienia się w generator produkujący energię elektryczną) oraz Ford Eco Mode (system opracowany przez specjalistów, badający nasze zachowania i podpowiadający jak uzyskać najniższe spalanie).

Ford Focus ECOnetic zadebiutuje oficjalnie podczas Amsterdam Motor Show (12-23.04). Auto dostępne będzie jako 5-drzwiowy hatchback oraz kombi. Producent obiecuje spalanie na poziomie mniejszym niż 3,5 l/100 km, a emisję CO2 wynoszącą tylko 95 g/km. Do salonów sprzedaży pojazd ma wejść na początku przyszłego roku.

Dyskusja

komentarzy