nowości i premiery

Hyundai Veloster – Szaleństwo po koreańsku

W 2009 r. Hyundai przedstawił światu prototyp HND-3 Veloster. Wtedy też mało kto się spodziewał, że pojazd w prawie niezmienionej formie trafi do produkcji seryjnej. A jednak Koreańczykom nie zabrakło odwagi, dzięki czemu Veloster w swym ostatecznym wcieleniu właśnie ujrzał światło dzienne.

Powiedzmy sobie szczerze: Hyundai znany jest bardziej ze swojego racjonalnego podejścia do motoryzacji, aniżeli szalonych projektów przyciągających wzrok na ulicy i ujmujących za serce. Oczywiście i Koreańczykom zdarzały się ciekawe projekty, ale generalnie marka kojarzona jest bardziej z racjonalizmem. Ale z tym koniec. A wszystko to dzięki modelowi Veloster, który właśnie został zaprezentowany.

Nazwa auta powstała poprzez połączenie dwóch słów: Velocity (ang. prędkość) i Roadster. Z roadsterem auto raczej nie ma wiele wspólnego, ale prędkość mogą na myśl przywodzić dynamiczne linie. Stylistyka pojazdu niewiele odbiega od konceptu pokazanego 2 lata temu. Design auta ma emanować dynamiką, która podkreślona jest przez liczne przetłoczenia. Wydaje się, że o ile przód i linia boczna nie powinny budzić żadnych zastrzeżeń, o tyle tył pojazdu wydaje się trochę przekombinowany. Ale jak zwykle to kwestia gustu.

Koreańczycy przyznają, że profil szyb bocznych i przedniej oraz pomalowanie na czarno słupków A i B mają budzić skojarzenia z kaskiem motocyklowym. Seryjnie montowane w aucie będą 17-calowe alufelgi, a w opcji będzie można zmówić 18-calowe. Niebanalny wygląd to nie jedyny atut Velostera. Otóż producent, podobnie jak Mini w Clubmanie, zdecydował się na montaż w pojeździe trójki drzwi. Dodatkowe znajdziemy z prawej strony auta, dzięki czemu zajmowanie miejsca w środku powinno być łatwiejsze.

Gdy już znajdziemy się wewnątrz Velostera, nie będziemy mogli narzekać na nudę. Konsola środkowa inspirowana jest bakiem motocykli, a centralne kratki nawiewu rurami wydechowymi jednośladów. Kierownica i gałka dźwigni zmiany biegów mogą być pokryte skórą, a na pedałach znajdziemy aluminiowe nakładki. Seryjnie będzie montowany multimedialny system z 7-calowym, dotykowym ekranem.

Do napędu Velostera, jak na razie posłuży jeden silnik. To zupełnie nowy, 1,6-litrowy motor wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa, który legitymuje się mocą 138 KM i 167 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Napęd na koła seryjnie przekazywany jest poprzez 6-biegową skrzynię manualną, a w opcji istnieje możliwość zakupu nowej, dwusprzęgłowej, 6-stopniowej skrzyni.

Hyundai Veloster swą światową premierę święci podczas Salonu Samochodowego w Detroit. Auto trafi do salonów sprzedaży jeszcze w tym roku. Nie wiadomo, czy planowana jest ekspansja tego modelu na inne rynki niż USA.

Dyskusja

komentarzy