Detroit 2008

Kia Borrego – pogromca z Korei

Kia wkracza na terytorium dużych SUV-ów – dotychczas mocno zdominowanego przez samochody amerykańskie i japońskie. Swojsko brzmiąca nazwa Borrego, pierwszy silnik V8 w historii marki oraz atrakcyjna cena to cechy charakterystyczne SUV-a.

Salon samochodowy NAIAS w Detroit (13-27.01) to miejsce wielu premier motoryzacyjnych, zarówno tych mniejszych, jak i tych większych. Debiut Kii Borrego, nowego koreańskiego SUV-a, z pewnością możemy zaliczyć do tej drugiej grupy. Tym bardziej, że producent wiąże z tym autem wiele nadziei – rynek przestronnych samochodów terenowych przynosi coraz większe zyski i trudno o nim nie myśleć. Dostrzegają to także producenci europejscy co i raz przedstawiając nowe modele. Kia Borrego powstała jednak głównie z myślą o rynku amerykańskim (mimo, że od początku roku jest już sprzedawana w Korei) i o Europie jeszcze nikt nie myśli. Powinno nam na razie wystarczyć Sorento.

Co więc na razie tracimy? Oryginalna stylistyka Kii może się podobać. Auto jest solidne, ciekawie zaprojektowane i w zupełności nie przypomina wytworów azjatyckiego rynku, którymi jeszcze kilka lat temu wielu z nas gardziło. Opcjonalne, 18-calowe felgi z lekkich stopów z czarnymi wstawkami wewnątrz są chromowane i dodają uroku. Jednak mierzące 4,8 m długości i prawie 1,9 m szerokości Borrego nie ustrzegło się pewnych podobieństw do innych aut z tego rynku – przód wydaje się przypominać Lexusa RX, linia boczna (zwłaszcza błotniki) mają coś w sobie z Nissana Pathfindera, a tylne lampy – z Forda. Nie zmienia to jednak faktu, że to z pewnością najładniejszy SUV pochodzący z Korei.

Bez wątpienia będzie też jednym z praktyczniejszych i najlepiej wyposażonym. Wnętrze skrywa oczywiście trzy rzędy siedzień i miejsce dla 7 osób. Nie brakuje także elementów poprawiających nasze bezpieczeństwo czy samopoczucie. W standardzie Borrego znajdziemy m.in. komplet poduszek powietrznych, ABS, ESP wraz z kontrolą trakcji, system wspomagający wjazd i zjazd ze wzniesień, a także 600-watowy system audio firmy Infinity (zmieniarka CD, nawigacja z DVD, kamera cofania).

Krokiem milowym dla Kii jest zamontowanie 8-cylindrowej, widlastej jednostki benzynowej pod maską Borrego. Silnik o pojemności 4,6-litra poznaliśmy już jednak wcześniej – najnowsza limuzyna Hyundai’a o nazwie Genesis również jest nim napędzana i osiąga 368 KM. W SUV-ie moc na pewno zostanie ograniczona (producent określa ją jako „ponad 300 KM”) i będzie przenoszona poprzez 6-biegową skrzynię automatyczną na tylną bądź obie osie. Uzupełniem palety będzie 3,8-litrowy motor V6 o mocy 290 KM.

Kia Borrego ma stać się w Stanach najważniejszym modelem koreańskiej marki i ma pełne predyspozycje do tego, żeby namieszać wśród japońskich i amerykańskich SUV-ów. Borrego, obok konkurencyjnego Hyundai’a Veracruz, stanie do sprzedaży w lecie tego roku, kiedy trafi do amerykańskich salonów.

Komentarze w temacie 2008 Kia Borrego na naszym forum.

Dyskusja

komentarzy