nowości i premiery

Kompakty drżyjcie, Focus II nadchodzi

Jest większy, dojrzalszy, bezpieczniejszy i oszczędniejszy. Ale czy okaże się równie wielkim sukcesem co jego poprzednik, którego 4 miliony egzemplarzy jeżdżą po drogach Europy?

Dojrzalszy znaczy ładniejszy?

Focus II, jak prawie każda nowość, zyskał kilka centymetrów tu i ówdzie. Większy jest również bagażnik, którego 385 litrów (kombi 475) wprawia co poniektórych konkurentów w lekkie zakłopotanie – na przykład Toyotę Corolle i jej 290 litrów. Design nadwozia wydaje się dojrzalszy, bardziej dopracowany i spokojniejszy. Brakuje mu jednak wyrazistego stylu, tego przysłowiowego „błysku w oku”, który uczynił Focusa I autem więcej niż ładnym.

Wnętrze Focusa II ma ten sam problem co nadwozie. Owszem, jest nowoczesne, ale zbyt banalne. Za bardzo upodobniło się do konkurencji (szczególnie niemieckiej). Słowa pochwały należą się jednak materiałom, które są nie tylko wysokiej jakości, ale także spełniają wyśrubowane normy oparte na standardach toksykologicznych. Znaczy to po prostu, że nie wywołują alergii. Brawo! Na początku dostępne będą 3- i 5-drzwiowe hatchbacki oraz kombi. Sedan i coupe-cabrio pojawią się dopiero w przyszłym roku.

Dobry początek…

…w kwestii napędu. W momencie prezentacji producent oferuje klientom cztery jednostki benzynowe i dwa Diesle common-rail. Najsłabszy motor 1.4 dysponuje mocą 80 KM i spala średnio 6,6 litra na 100 km. Mocniejsza jednostka o pojemności 1.6 litra występuje w dwóch wariantach. Pierwszy, tradycyjny, oferuje 100 KM i cechuje się niewielkim pragnieniem – 6,7 litra na 100 km. Drugi wariant jest mocniejszy (115 KM), a mimo to oszczędniejszy (6,4 litra na 100 km). Takie parametry osiągnięto dzięki zmiennym fazom rozrządu Ti-VCT.

Klienci o sportowym zacięciu zdecydują się prawdopodobnie na dwulitrową jednostkę o mocy 145 KM. Paletę Diesli otwiera, znany m.in. z Mazdy 3, silnik 1.6 o mocy 109 KM. Może być on na życzenie sprzężony z bezstopniową skrzynią automatyczną CVT. Drugi „klekot” to 2.0 TDCi (znany z Mondeo), który rozwija moc 136 KM. Jako opcję, Ford oferuje do Diesli filtr cząstek stałych DPF, który pomaga silnikom spełnić normy czystości spalin Euro 4. Szerszy rozstaw kół (plus 40 mm), dłuższy rozstaw osi (plus 25 mm) oraz dopracowane zawieszenie prawdopodobnie nie przyniosą Focusowi wstydu w kategorii „właściwości jezdne”.

Na miarę XXI wieku

Focus I był autem nowoczesnym, trudno się więc dziwić, że i w tej materii „dwójka” musi być lepsza. Najnowszy kompakt Forda może być wyposażony m.in. adaptacyjne reflektory, system Bluetooth czy swego rodzaju strefę rozrywki (obejmującą 2 monitory oraz odtwarzacze plików MP3, DVD i gier) dla pasażerów tylnego rzędu (dotyczy wersji kombi). Coraz popularniejszy system otwierania i uruchamiania samochodu bez pomocy tradycyjnego kluczyka trafił również do Focusa II.

Potencjalni zainteresowani Focusem II muszą uzbroić się w cierpliwość. W Polsce pojawi się pod koniec roku. Jeśli natomiast nie możesz dłużej czekać, najlepiej będzie wybrać się do Niemiec – tam najtańsza wersja Focusa II kosztuje 14.375 euro.

Dyskusja

komentarzy