Genewa 2009

Mazda 3 MPS – Sportowiec z przednim napędem

Kilka tygodni temu pisaliśmy o premierze nowej Mazdy 3 MPS w Genewie. Wiele osób narzekało wtedy, że ujawniono tylko odrobinę danych na jej temat. Teraz wiemy już o tym samochodzie wszystko. Oto nowa, najmocniejsza trójka w pełnej krasie.

Z zewnątrz usportowionego hatchbacka od cywilnej wersji odróżniają niższy i bardziej agresywny przedni zderzak z plakietką – MPS oraz duży wlot powietrza na masce. Zainstalowano także halogeny, które są teraz okrągłe. Zmiany dotknęły także linii bocznej pojazdu. Zamontowane zostały bardziej sportowe nakładki progowe, a kierunkowskazy powędrowały z błotników do bocznych lusterek. Z tyłu najmocniejsza wersję wyróżnia większy spoiler oraz dyfuzor.

Wewnątrz samochodu o jego sportowym charakterze informują nas: logo MPS na obrotomierzu, kubełkowe fotele, aluminiowe pedały oraz czarna tapicerka z czerwoną nicią. Całość wygląda klasycznie i ponadczasowo.

Do napędu nowej Mazdy 3 MPS posłuży czterocylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 2,3 litra, w technologii DISI. Wytwarza on 380 Nm maksymalnego momentu obrotowego, który jest osiągany od 3000 obr./min., a jego moc to 260 koni mechanicznych, dostępnych od 5500 obr./min. Takie parametry czynią tego sportowego hatchbacka jednym z najmocniejszych samochodów przednionapędowych. Osiągi są więcej niż dobre. Sprint do setki trwa 6,1 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h.

Pomimo dużej mocy motor jest całkiem ekonomiczny i przyjazny dla środowiska (jednostka spełnia normę emisji spalin Euro5). Średnie spalanie, w porównaniu z poprzednią wersją, zmniejszono o pół litra. Teraz wynosi ono 9,2 l/100 km. Silnik współpracuje z sześciobiegową manualną skrzynią biegów.

Nowa Mazda 3 wyróżnia się spośród konkurencji jednym z najniższych współczynników oporu powietrza. Nie inaczej, a nawet lepiej, jest w przypadku odmiany MPS, która zyskała dodatkowe elementy pozytywnie wpływające na aerodynamikę (inne zderzaki, inny kształt lusterek, duży tylny spoiler). Dzięki temu pojazd zapewnia bardzo dobre prowadzenie, zarówno przy jeździe na wprost, jak i przy nagłej zmianie pasa ruchu, czy wyprzedzaniu innych pojazdów z wysoką prędkością.

Zawieszenie, składające się z kolumny MacPhersona z przodu oraz systemu wielowahaczowego z tyłu, zostało dodatkowo wzmocnione i zmodyfikowane. W połączeniu ze: sztywnym nadwoziem, elektronicznym systemem wspomagania EHPAS, sportowo zestrojoną skrzynią biegów oraz dużą mocą, jazda nową Mazdą 3 MPS staje się prawdziwą przyjemnością.

Opony najmocniejszej trójki są szersze niż u poprzedniczki (225/40), dzięki czemu auto ma lepiej trzymać się drogi. Specjalnie dla tego modelu przygotowano nowy wzór 18-calowych alufelg, które wykorzystują motyw z modelu RX-8.

Komentarze w temacie Mazda 3 MPS na naszym forum.

Dyskusja

komentarzy