Detroit 2009

Nowy Cadillac SRX – O rozmiar mniejszy

W porównaniu do swojego poprzednika, nowy SRX wygląda jak jego europejski młodszy brat. Mniejszy, lżejszy, bardziej sportowy – tak pokrótce można scharakteryzować nowego SUV-a Cadillaca. Czy te zmiany wyszły mu na dobre? Oceńcie sami.

Druga generacja SRX-a zrywa z dotychczasowym wizerunkiem tego modelu i w rozwiązaniach konstrukcyjnych niesie pewien powiew rewolucji technicznej. Auto zbudowano na mniejszej płycie podłogowej, wykorzystującej poprzeczne położenie silnika (a nie jak dotychczas wzdłużne). Także koncepcja napędu uległa zmianie. Obecnie standardowo napędzane są koła przednie a nie tylne, a w opcjonalnym rozwiązaniu 4WD wprowadzono elektronicznie regulowany mechanizm różnicowy tylnej osi.

Wewnątrz nowego Cadillaca znajdzie się miejsce dla 5 osób (poprzednik mieścił do siedmiu), a w palecie zabraknie wersji V8 (ze względu na umieszczenie silnika poprzecznie). A zatem SRX skurczył się nieco i przybrał rozmiary ułatwiające mu podjęcie skutecznej walki z autami pokroju Lexusa RX.

Z zewnątrz nowy model to typowy Cadillac. Jeszcze 10 lat temu o jego stylistyce nikt nie ośmielił by się powiedzieć, że jest znamienna dla tej właśnie marki. Ale przez ten czas sporo się zmieniło i ostre kanty stały się domeną Cadillaca. Nowy SRX bynajmniej nie próbuje tego zmieniać. Dynamicznie „wyciętą” linię podkreślają standardowo dostępne 18-calowe koła (za dopłatą można otrzymać 20-ki). Podwozie w punktach newralgicznych, narażonych na największe naprężenia podczas wypadków, wykonano ze specjalnego rodzaju bardzo wytrzymałej stali. O bezpieczeństwo podróżnych dbają także komplet poduszek powietrznych z kurtynami oraz czujnik ostrzegający o możliwości wywrócenia pojazdu.

Wchodząc do luksusowo wykończonego wnętrza, na progach zauważymy podświetlone logo Cadillaca. W środku konsekwentnie kontynuowano stylistykę zewnętrzną. W wyposażeniu nowego SRX-a znajdziemy oczywiście różne dodatki ułatwiające komfortową jazdę. Nie zabraknie systemu nawigacji, podwójnych monitorów DVD dla pasażerów z tyłu i systemu audio ze zintegrowanym dyskiem twardym do przechowywania plików muzycznych. Typowym „gadżetem” w amerykańskim stylu jest elektrycznie otwierana tylna klapa z możliwością regulacji maksymalnej wysokości uchylenia.

Nowy SUV Cadillaca może być napędzany jednym z dwóch silników V6 produkcji General Motors. Słabszy motor ma pojemność 3,0 l, a mocniejszy wykorzystujący turbodoładowanie ma 2,8 l. Silnik 3.0 jest mniejszą o 0,6 l wersją jednostki znanej z modelu CTS. Ma on zmienne fazy rozrządu i bezpośredni wtrysk paliwa, przy czym wytwarza maksymalnie 260 KM. Wersja 2.8 jest od niego o 40 KM mocniejsza. Oba silniki dostępne są z nową 6-biegową przekładnią automatyczną, zaprojektowaną pod kątem zmniejszenia zużycia paliwa. Skrzynia posiada tryb „eco mode” do oszczędnej jazdy, który obniża maksymalne obroty na poszczególnych biegach. Jest też oczywiście możliwość samodzielnej zmiany przełożeń.

Cadillac SRX standardowo napędzany jest na koła przednie. Opcjonalna wersja 4WD wyposażona jest dodatkowo w system eLSD umożliwiający sterowanie siłą napędu w obrębie dwóch kół tylnej osi. W efekcie, do 100% mocy może być przekazane na jedno koło, które akurat posiada najlepszą przyczepność. System sprawdza się na oblodzonych nawierzchniach i podczas gwałtownych manewrów na zakrętach. O dobre doznania z jazdy dbają także elektromagnetycznie sterowane amortyzatory o zmiennym tłumieniu drgań znane z poprzedniej generacji SRX-a.

Nowy SUV Cadillaca zostanie oficjalnie zaprezentowany na salonie w Detroit. Jego produkcja będzie obywać się w meksykańskiej fabryce GM. Ze względu na bardziej kompaktowe rozmiary można przypuszczać, że SRX będzie teraz lepiej przygotowany do walki o klienta nie tylko na rodzimym amerykańskim rynku, ale także w Europie.

Komentarze w temacie 2010 Cadillac SRX na naszym forum.

Dyskusja

komentarzy