nowości i premiery

Nowy Chrysler 200 – Ambitny średniak

Będący od niedawna w całości pod skrzydłami Fiata Chrysler zaprezentował na targach NAIAS w Detroit nowy model 200. Wygląd samochodu w porównaniu do wersji z 2010 roku zmienił się diametralnie. Od nowa zaprojektowano nadwozie i wnętrze, zmiany zaszły także w mechanice.

Chrysler 200 rok modelowy 2015 będzie pierwszym sedanem klasy średniej z 9-stopniową skrzynią automatyczną w standardzie. Zastosowanie przekładni o tak wielu przełożeniach ma zapewnić niskie zużycie paliwa. Opcjonalnie klienci będą mieli możliwość wybrania napędu 4×4, który automatycznie odłącza zupełnie tylną oś, gdy nie ma konieczności napędzania wszystkich kół. To rozwiązanie również ma przyczynić się do bardziej ekonomicznej eksploatacji.

Zainteresowani najnowszym Chryslerem staną przed wyborem między dwiema jednostkami napędowymi. Bazowy motor w gamie to MultiAir 2 Tigershark o pojemności 2,4 l, generujący 187 KM i 235 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Drugą, mocniejszą jednostką jest 3.6 V6 Pentastar o mocy 299 KM i maks. momencie obrotowym 355 Nm.

Nowy sedan otrzymał agresywny pas przedni, który wygląda teraz znacznie nowocześniej niż w poprzedniej generacji. Można mieć jednak niewielkie zastrzeżenia, czy zaprezentowana stylistyka odpowiednio oddaje charakter marki z amerykańskim rodowodem. Mimo to, trzeba przyznać, że zmiany przyniosły powiew świeżości w wyglądzie Chryslera klasy średniej. Światła do jazdy dziennej, podobnie jak reflektory przeciwmgielne i lampy tylne, wykonano w technologii LED-owej. Dynamiczna sylwetka z wyrazistymi przetłoczeniami wzdłuż nadwozia przypadnie zapewne do gustu młodszej klienteli. Ponadto, wkomponowany w klapę bagażnika tylny spoiler dodaje nieco sportowego sznytu.

Modyfikacje objęły także projekt wnętrza. Jest on kontynuacją stylistyki poprzednika, jednak w atrakcyjniejszej formie. Chrysler określa wnętrze mianem „prostej elegancji”. Największą nowością jest zastosowanie do obsługi automatycznej skrzyni biegów elektronicznego pokrętła. W górnej części deski rozdzielczej znalazł się 8,4-calowy dotykowy wyświetlacz systemu Uconnect. Za jego pomocą można obsługiwać tak oczywiste funkcje jak radio czy wskazania zużycia paliwa, ale dzięki rozbudowanemu systemowi infotainment możemy z wnętrza auta sprawdzić też repertuar kin czy ceny na stacjach benzynowych. Producent zapowiedział poprawę jakości materiałów wykończeniowych.

Zupełnie nowe lakiernie i montownie zdaniem Amerykanów mają pozwolić na zaoszczędzenie ok. 62 proc. energii w porównaniu z procesem produkcyjnym dotychczasowego modelu. Nowy Chrysler 200 będzie konkurował w klasie średniej przede wszystkim na rynku Stanów Zjednoczonych, gdzie sprzedaż samochodów tego segmentu wynosi około 2 mln sztuk rocznie. Szacowana cena podstawowa modelu 200 kształtuje się na poziomie 21 700 dolarów. Auto zamawiać można będzie od połowy tego roku.