nowości i premiery

Opel Adam – Unikat

Unikatowy jak żaden inny Opel w historii. Tak w skrócie można opisać najnowsze dzieło Opla o swojsko brzmiącej nazwie: Adam. Tym modelem firma pragnie wkroczyć do świata klasy premium, gdzie warunki dyktują serce i emocje, a nie pieniądze. Czy ten eksperyment ma szansę powodzenia?

Od kilku miesięcy Opel zapowiadał premierę wyjątkowego samochodu. Jego kampania promocyjna prowadzona było w nietypowy sposób, poprzez komiks, w którym projektanci ujawniali kolejne informacje na temat pojazdu. Po drugie nazwa auta, Adam, dla wielu może być na początku dziwna, wymagająca przyzwyczajenia. Fanom motoryzacji nie trzeba tłumaczyć, że jest ona nawiązaniem do imienia założyciela firmy.

Adam ma być unikalny, nietypowy, emanujący pozytywną energią, ale przede wszystkim młodzieżowy. To właśnie młodzi, także duchem, są głównym adresatem, do którego kierowany jest opisywany maluch. Na pewno nie można odmówić projektantom odwagi. Mały Opel wyróżnia się mieszaniną stylów, form i świeżością. Dynamiczne przetłoczenia łączą się tutaj z obłościami, a całość doprawiona jest mieszanką wielorakich barw. Czy taki styl znajdzie uznanie klientów? Zobaczymy, ale w historii motoryzacji znamy już przypadki, w których ryzyko prowadziło do spektakularnych sukcesów jak i porażek.

Niemcy bardzo mocno stawiają na indywidualizację Adama. Kupując auto możemy się zdecydować na jedną z trzech opcji wyposażenia o nietypowych nazwach: JAM (o bardzo wyrazistym, nietuzinkowym charakterze), GLAM (dla fanów elegancji) oraz SLAM (tutaj będą usatysfakcjonowani miłośnicy sportu). A to tak naprawdę dopiero początek całej zabawy. Chcąc zaprojektować swój indywidualny wzór, będziemy wybierać spośród szerokiej gamy barw nadwozia, trzech kolorów dachu, kilku rodzajów alufelg w rozmiarach od 15 do 18 cali, nie wspominając o wariacjach kolorystycznych wnętrza, kończąc na możliwości instalacji w podsufitce diod LED, dzięki czemu uzyskujemy efekt gwiazd na niebie.

Projekt wnętrza ma już bardziej konserwatywny charakter, choć w żaden sposób nie można tutaj mówić o nudzie. Nasz bohater to pierwszy Opel wyposażony w rozbudowany system multimedialny wzorowany na smartphonach i współpracujący zarówno z systemem Apple iOS, jak i Android. Obsługa odbywa się za pomocą 7-calowego, dotykowego ekranu, który pozwala również na oglądanie filmów, czy też prezentacji zdjęć, ale tylko w czasie postoju. Poza tym Adam może pochwalić się takimi dodatkami jak m.in. podgrzewana kierownica, automatyczny system parkowania APA II, czy też system informujący o obecności innego pojazdu w martwym polu SBSA (Side Blind Spot Alert), korzystający z czujników ultradźwiękowych.

Mały Opel mierzy 3,7 m na długość, 1,72 m na szerokość, a jego rozstaw osi wynosi 2,31 m. Na pewno dużo miejsca znajdą podróżujący na przednich siedzeniach, a z tyłu na krótkich trasach też będzie mogła przejechać się kolejna dwójka. Na pewno w bagażniku wiele więcej niż małe zakupy nie zmieści się, ale w gruncie rzeczy tego typu auta nie są kupowane dla ich walorów przewozowych. Opel chwali się, że po raz pierwszy w tym segmencie przednie i tylne lampy wyposażono w diody LED.

Na początek Adam oferowany będzie z trzema, benzynowymi jednostkami napędowymi. Najmniejsza, 1,2-litrowa dysponuje mocą 70 KM, a komu mało, może się zdecydować na motor 1,4-litrowy, w dwóch wariantach mocy: 87 KM i 100 KM. Wszystkie silniki współpracować będą z 5-stopniową skrzynią manualną oraz z systemem Start/Stop. W późniejszym czasie pod maską zadebiutują małe, turbodoładowane jednostki wyposażone w bezpośredni wtrysk i współpracujące z 6-stopniową skrzynią manualną. Jak na razie nikt nic nie mówi o dieslach.

Opel Adam swą światową premierę mieć będzie podczas Salonu Samochodowego w Paryżu. Pierwsze modele trafią do salonów sprzedaży w styczniu przyszłego roku. Jak na razie nie wiadomo, jak Niemcy wycenią swoje dzieło, ale aspiracje do klasy premium i bogate wyposażenie dają do zrozumienia, że tanio nie będzie. Pytanie tylko, czy ktoś tak naprawdę oczekuje małego Opla premium?

Dyskusja

komentarzy