nowości i premiery

2018 Porsche 911 GT3 | fot. Maciej Kuchno

Porsche 911 GT3 – Manual w formie

Genewska premiera Porsche 911 GT3 to prawdziwy miód na zbolałe serca zwolenników ręcznej zmiany biegów. Manualna skrzynia będzie oferowana jako opcja obok automatu PDK.

Czy mogło wydarzyć się coś lepszego? Porsche przywiozło ze sobą do Szwajcarii jeszcze szybszy i jeszcze mocniejszy model 911 GT3. Mało? To co powiecie na to, że obok wersji z automatyczną skrzynią PDK, będzie oferowany wariant z 6-biegową skrzynią manualną?

Całkiem niedawno, w odpowiedzi na upowszechnianie się w samochodach sportowych automatycznej przekładni, donosiliśmy Wam o tym, że Aston Martin, chroniąc gatunek manualny przed wyginięciem, będzie „pilnował”, by zawsze choć jeden jego model był dostępny z manualną skrzynią biegów. Wygląda na to, że los ręcznej zmiany przełożeń nie jest też obojętny producentowi ze Stuttgartu! Jeśli jednak na pierwszym miejscu stawiacie osiągi, będziecie musieli wybrać standardową wersję z PDK, która nie daje szans skrzyni manualnej, zostawiając ją 0,6 sekundy za sobą w sprincie do setki.

2018 Porsche 911 GT3 | fot. Maciej Kuchno

Porsche 911 GT3 zaprezentowane podczas trwających właśnie targów w Genewie w pełni zasługuje na miano ulicznej wyścigówki – sercem najnowszej „GT-trójki” uczyniono 4-litrowego boxera pracującego we wszystkich wyścigowych wersjach 911. Mowa oczywiście o 911 RSR i 911 GT3 R. I tutaj niespodzianka – standardowo 500-konny motor jest parowany z ultraszybką, automatyczną przekładnią PDK, ale w opcji za zmianę biegów może odpowiadać kierowca, operując lewarkiem manualnej skrzynki. „Zautomatyzowane” Porsche 911 GT3 rozpędza się do 96 km/h w 3,2 sekundy, a kończy na 315 km/h. Manualny wariant rozpędza się do 96 km/h w 3,8 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi niespełna 317 km/h. Zastąpienie skrzyni automatycznej manualną to także oszczędność… 17 kg masy pojazdu. Standardowo nowe Porsche 911 GT3 waży 1430 kg.

2018 Porsche 911 GT3

Wyścigowy dorobek marki, gromadzony przez lata, był bardzo istotnym czynnikiem przy projektowaniu podwozia i nadwozia samochodu. Mamy tutaj do czynienia z niemieckim majstersztykiem mechanicznym. Porsche twierdzi, że 911 GT3 czuje się na torze, jak w domu. I jeśli wypowiada takie słowa, to ma coś na ich poparcie. Najlepszym dowodem potwierdzającym tę tezę jest… sam produkt w postaci 911 GT3. Podwozie wraz z aktywną tylną osią oferuje niebywałe właściwości jezdne. By nie wdawać się w szczegóły, zasadniczo znamy ten system w nieco prostszej formie dzięki marce Renault i jej genialnemu rozwiązaniu czterech skrętnych kół 4Control. Do tego wszystkiego Porsche standardowo montuje z tyłu blokadę dyferencjału i dynamiczne poduszki silnika.

Stylistyka nadwozia została całkowicie podyktowana aerodynamice. Lekki przedni zderzak i zamontowany w nim splitter zapewniają optymalny opływ powietrza. To, że samochód jest „napędzany przez aerodynamikę” widać wyraźnie w tylnej części nadwozia, zdominowanej przez cudacznie rozbudowany spojler. Jeśli sam spojler Was nie przekonuje, to tylko spójrzcie na ogromne wyloty powietrza umieszczone za kołami, po bokach tylnego zderzaka. Całości dopełnia częściowo ukryty dyfuzor i poprowadzony centralnie wydech z dwoma okrągłymi końcówkami.

2018 Porsche 911 GT3

Wnętrze to w zasadzie nienaruszona klasyka Porsche 911. W nowym GT3 pojawiła się kierownica GT Sport z modelu 918 Spyder i zmodyfikowane sportowe fotele z 18-odcinkową regulacją elektryczną. Pełne fotele kubełkowe ze szkieletem wykonanym z włókna węglowego są dostępne w opcji. Jak można się domyślić, tylna kanapa została poświęcona w szczytnym celu redukcji masy i nie ma jej na pokładzie GT3. Standardowy system infotainment Porsche Communication Management uzupełniono aplikacją Porsche Track Precision, która pozwala przesyłać na smartfona zgromadzone podczas przejazdów szczegółowe dane, analizować je i zapisywać.

Pierwsze egzemplarze zmodernizowanej ulicznej wyścigówki trafią na europejskie rynki już w połowie maja. Aby stać się właścicielem nowego Porsche 911 GT3 trzeba dysponować przynajmniej 152 416 euro, czyli ok. 657 000 zł.

Podobne artykuły