eAuto

Porsche Taycan uchyla rąbka swoich technologii

Już w przyszłym roku poznamy pierwsze całkowicie elektryczne Porsche, które przechodzi właśnie ostatnie testy. Dlatego też, na konferencji prasowej, ogłoszono już część informacji o specyfikacji tego przełomowego dla marki modelu.

Premiera dopiero w przyszłym roku, ale Porsche, które wiąże z tym modelem bardzo duże nadzieje sprzedażowe (mówi się nawet o 20 000 sztuk rocznie!) podgrzewa atmosferę, publikują częściową specyfikację. Trzeba przyznać – imponującą.

Taycan będzie zasilany dwoma działającymi synchronicznie silnikami elektrycznymi, po jednym na każdej osi. Zapewniając w ten sposób napęd na cztery koła oraz ok. 600 KM mocy. Będzie ona dostarczana z systemu wysokowydajnych baterii litowo-jonowych. Mają one zapewniać zasięg na poziomie 500 km, aczkolwiek Porsche nie ujawnia, czy wg normy NEDC, czy WLTP. Teoretycznie, skoro samochód pojawi się za rok, to dane powinny być dla WLTP, które wchodzi w życie od września. Ale nigdy nic nie wiadomo.

Taycan ma też szybko (a nawet bardzo) odzyskiwać siły. 80% baterii, czyli 400 km zasięgu ma być osiągalne już po 15 minutach ładowania – choć będzie to wymagało zaprojektowanych przez Porsche ładowarek 800V. Oprócz tego samochód ma być zoptymalizowany w Europie i USA pod CCS, a w Japonii i Chinach pod tamtejsze standardy ładowarek.

Osiągi? Tutaj Niemcy są najbardziej tajemniczy, aczkolwiek podawana jest wstępna informacja o osiągach. 100 km/h ma pojawiać się po „sporo poniżej” 3 sekundach, a przyspieszenie do 200 km/h ma zajmować mniej niż 12 sekund.

Porsche poinformaowało także o przebiegu testów. W tym momencie jeździ po różnych miejscach globu ponad setka prototypów – właśnie 21 z nich trafiło do RPA, gdzie ok. 60 kierowców testowych i inżynierów ma wykonać zamaskowanymi Taycanami ok. 40 000 km jazd próbnych. Przy sprzedaży, jaką planuje dyrekcja w Zuffenhausen, te testy będą miały kolosalne znaczenie.

Podobnie zresztą, jak przebudowa fabryki. Samochody mają wyjeżdżać z rodzinnego miasta firmy, więc zakłady pod Stuttgartem, aby pomieścić mnogość różnorakich modeli oraz ilość samochodów, będą musiały być całkowicie przebudowane.