nowości i premiery

Skoda Fabia i Roomster Greenline – Bez żartów

Ponad rok temu obiektem moich wstrętnych żartów stał się nowy Volkswagen Polo BlueMotion z 3-cylindrowym dieslem 1.2 TDI. Dobrze, że był to tylko objaw humoru autora. Dziś jednak jestem całkowicie poważny. Motor ten trafia pod maskę poliftingowej Fabii i Roomstera Greenline.

Skody Fabia i Roomster, które przeszły w marcu kurację odświeżającą, zbierają wszystkie „dobroci” technologiczne koncernu Volkswagena. A zatem nowością stał się nowy, turbodoładowany silnik benzynowy 1.2 TSI o mocach 85 i 105 KM, siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa skrzynia DSG czy 1,6-litrowy turbodiesel z wtryskiem bezpośrednim Common Rail o mocach 90 i 105 KM. Teraz czas przyszedł na kolejną premierę – pod maskę ekologicznych modeli Greenline trafia motor 1.2 TDI CR.

Z czym mamy więc do czynienia? Z turbodieslem, rzecz jasna. Posiada filtr cząstek stałych DPF, wtrysk bezpośredni Common Rail i legitymuje się mocą 75 KM. Ma jedną, przynajmniej teoretyczną wadę – 3 cylindry. Doświadczenia z motorem 1.4 TDI sugerują, że nowy 1.2 TDI CR nie będzie się szczycić wysoką kulturą pracy, ale miejmy nadzieję, że w praktyce będzie inaczej.

Ma za to wiele zalet. Bez wątpienia jedną z nich jest niskie zużycie paliwa. Dzięki zastosowaniu technologii Start-Stop oraz funkcji sugerującej kierowcy moment zmiany biegów (odpowiednie wskazania na wyświetlaczu komputera pokładowego) będzie możliwe osiągnięcie spalania na poziomie 3,4 l/100 km (Fabia) oraz 4,2 l/100 km (Roomster). Dzięki temu udało się również obniżyć emisję dwutlenku węgla – Fabia Greenline emituje 89 g/km, a Roomster Greenline 109 g/km. Silnik 1.2 TDI CR spełnia normę emisji spalin EU 5.

Dyskusja

komentarzy