nowości i premiery

Totalnie odmieniona Kia Sportage

Na trwającym salonie w Paryżu Kia zaprezentowała nowy model Sportage. Oprócz nazwy z poprzednikiem nie łączy go prawie nic – trudno, żeby po 11 latach produkcji auta typu SUV zostawić coś bez zmian.

Sportage jest najważniejszym modelem dla firmy – to właśnie tego auta koreańczycy sprzedają najwięcej, więc odkąd zaprezentowano model wprowadzano tylko niewielkie zmiany, zapewne z obawy przed utratą popularności. Teraz mamy do czynienia z zupełnie odmiennym samochodem – o wiele większym, także w środku, o sportowej i eleganckiej sylwetce.

Sportage bazuje na Hyundaiu Tucsonie i to widać – duże przednie światła, masywne zderzaki, amerykański styl. Nie widać natomiast żadnego nawiązania do poprzedniej generacji. Zamiast rekreacyjnej terenówki widzimy dużego, luksusowego SUV-a.

Wymiarami model nadal pozostaje w klasie kompaktowej – 4350 mm długości, 1800 mm szerokości, 1695 mm wysokości – jest większy od Toyoty RAV4, ale mniejszy od Hondy CR-V. Ma dokładnie takim sam rozstaw osi co Honda (2630mm) i więcej od Toyoty, co wskazuje na dość dużą ilość miejsca w środku.

A jeśli chodzi o wnętrze, jest ono naturalnie lepsze od tego w poprzednim modelu. Zastosowano jasne materiały oraz tradycyjne dla Kii wkładki drewnopodobne. Jednak z myślą o tych, którzy chcieliby trochę więcej luksusu przygotowano wersję „Premium”: skórzana pomarańczowo-brązowa tapicerka, wykończenia z aluminium. Jako plus trzeba zaliczyć system „Flat fold” – tylne siedzenia składamy bez konieczności wyjmowania zagłówków. W kwestii bezpieczeństwa SUV wypada co najwyżej średnio – 4 gwiazdki nie są dzisiaj już świetnym wynikiem.

Kia stara się sprostać zapotrzebowaniu klientów – do wyboru mamy trzy jednostki. Zapewne największym wzięciem cieszyć się będzie nowoczesny, dwulitrowy, turbodoładowany diesel. Osiąga moc 112 KM, maksymalny moment obrotowy to 245Nm – prawie jak w małej ciężarówce. Dla tych, którzy wolą benzynę przeznaczona jest jednostka o pojemności 2 litrów (142 KM). Najmocniejszy silnik w nowym Sportage to V6 o pojemności 2,7 litra. Setkę osiąga w granicach 10 sekund. Ciekawostką jest nieczęsto stosowane u nas rozwiązanie, silnik diesla oferowny jest z automatyczną skrzynię biegów.

Niezależne zawieszenie wszystkich kół to ukłon w stronę off-road’u, podobnie jak możliwość zakupu napędu na wszystkie cztery koła. Jednak nie ma się co oszukiwać – tym autem mało kto będzie zjeżdzał z równej, asfaltowej drogi. Szkoda zabłocić 16-calowych kół, które mamy w standardzie.

Nowy model na pewno nie będzie mniej popularny od poprzednika – w Korei zamówienie złozyło już 15 000 osób, na rynkach europejskich w sprzedaży od przyszłego miesiąca. W Polsce cena jeszcze nie znana.

Dyskusja

komentarzy