Toyota Prius po liftingu i z i-AWD debiutuje w Europie. Trafi też do Polski

Toyota właśnie pokazała europejską specyfikację Priusa po zmianach. Są niewielkie zmiany w nadwoziu, we wnętrzu, nowe baterie oraz opcjonalny napęd na obie osie.

Nowy prius zyskał nieco na wyglądzie - linie i detale nieco złagodzono, a samochód stał się trochę bardziej "normalny" z urody. Wewnątrz pojawiły się nowe fotele, wykończenie w czerni fortepianowej i przeniesiono sterowanie ogrzewaniem foteli. Przekonstruowano też konsolę centralną oraz dodano wyposażenia - Prius w bogatszych wersjach będzie miał teraz np. ekran przezierny oraz nowy system inforozrywkowy Toyota Touch 2. Ten ostatni, z siedmiocalowym ekranem ma być szybszy, lepiej rozpoznawać mowę, mieć więcej funkcji sterowanych bezdotykowo i dysponować lepszym dźwiękiem. Do tego wprowadzono ładowanie indukcyjne urządzeń oparte na standardzie Qi.

Pakiet Toyota Safety Sense drugiej generacji będzie zawierał system awaryjnego hamowania z rozpoznawaniem pieszych, inteligentny, aktywny tempomat, ostrzeżenie o opuszczaniu pasa ruchu, automatyczne światła drogowe i system rozpoznawania znaków drogowych. Te zmiany dostaną wszyscy kupujący w Europie.

Ciekawsze jest jednak dodanie napędu na cztery koła, w postaci systemu AWD-i. To wyjątkowo lekki i kompaktowy napęd, opierający się na drugim silniku elektrycznym zamontowanym przy tylnej osi. Do 10 km/h, lub przy uślizgu osi, napęd załącza się automatycznie, a więc ruszamy niemal zawsze na jednym lub dwóch silnikach elektrycznych. Następnie napęd przełącza się w tryb auto i interweniuje do prędkości 70 km/h, jeśli wymaga tego sytuacja na drodze i kierowcy brakuje trakcji. Przy okazji wprowadzenia napędu, zmieniono także pracę pedału gazu tak, aby dało się precyzyjniej nim operować, a także poprawiono wydajność termiczną silnika 1.8 aż o 40%. Klienci na bardziej wymagających temperaturowo rynkach otrzymają Priusa z nowymi bateriami niklowo-metalowymi, które mają być wytrzymalsze na niskie temperatury. Prius AWD-i ma średnio emitować 99 gramów CO2 na kilometr wg norm WLTP. To o 5 więcej niż wersja z przednim napędem.

Nowa wersja Toyoty Prius na początku trafi na niektóre rynki. Pojawi się w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Niemczech, Francji, Belgii, Holandii, Luksemburgu, Włoszech,Hiszpanii, Portugalii, Szwajcarii, Austrii i w krajach skandynawskich. Pod koniec roku jednak prawdopodobnie trafi również do krajów Europy Centralnej i Wschodniej, a więc i do Polski.