Tydzień w skrócie | 05-11.06

Przygotujcie kawę, herbatę lub inny ulubiony napój. Oto kolejny tydzień w naszym lekko subiektywnym telegraficznym skrócie.

Niedziela

Co prawda tradycyjnym dniem na świętowanie czyichś urodzin jest sobota. Ale my poświętujmy przy niedzieli. Na motoryzacyjnym torcie 24 świeczki (albo raczej świece ?) zapalamy chyba najbardziej ikonicznemu samochodowi w historii. Sto lat, McLarenie F1! Pod tym linkiem możecie przeczytać oryginalny materiał prasowy wydany z okazji premiery. Samochód oczywiście nietuzinkowy, ale rozmiar materiału - imponujący w dzisiejszych czasach, gdzie takie teksty zazwyczaj kreuje dział marketingu. Współczesny McLaren za to kombinuje z "elektrykiem" plasowanym w okolicach modelu P1. Czekamy!

Poniedziałek

Poniedziałek zaczynamy rozwiązaniem "renówkowego" teasera z ostatniego piątku. Oczywiście wszystko się zgadza. Powstanie Twingo GT, które będzie miało silnik z Brabusa Forfour 0,9 TCE o mocy 110 KM.

Renault Twingo GT

Mimo poniedziałku, pracuje też Toyota. Ustawili się grzecznie w urzędzie patentowym i na Europę zastrzegli sobie nazwę modelu. podobnie zrobili wcześniej w USA. O jaki model chodzi - o Suprę. I choć chodzą słuchy, że ma być nastawiona bardziej na frajdę z jazdy niż na osiągi i super mocny silnik, jesteśmy bardzo ciekawi efektu finalnego. Inne plotki tylko podsycają tą ciekawość - ponoć Supra ma być zbudowana wspólnie z BMW i dzielić podwozie (a także i silniki) z nowym BMW Z5.

A jak mówimy o BMW, to w poniedziałek premierę miał oczywiście... Mercedes. Tym razem zadebiutowała wersja kombi klasy E. Nowy model skurczył się nieco wewnątrz w stosunku do poprzednika. Ale to zmniejszenie nie oznacza, że nowa E kombi jest mała - wciąż pomieści półtora Smarta - 1820 litrów bagaży przy złożonych siedzeniach i olbrzymie 670 przy pięciu osobach w środku. Będzie też można doposażyć ją w trzeci rząd siedzeń. Pod maską te same siedem jednostek benzynowych co w sedanie. Od 150-konnego E 200d, po E 43 AMG 4Matic osiągające 401 KM. A na jesieni pojawi się jeszcze mocarne E 63, również w wersji S.

Mercedes klasy E kombi

Ofensywa Volvo trwa. Kolejny tydzień, kolejne nowości i plotki. Tym razem chodzi o modele S/V90. Ma być wersja Polestar. Ma mieć 600 KM. I wciąż ma mieć silnik 2.0. Oczywiście na bazie istniejącego, hybrydowego T8. Silnik benzynowy ma osiągać 225 KM z litra!!! i generować 450 KM, a elektryczna jednostka ma dostarczać kolejnych 150. Ten pomysł jest szalony, ale i niezmiernie interesujący.

Padają głosy, na naszym forum również, że w pewnych samochodach elektroniczne gadżety mniej przystoją. I że np. panele zegarów, zamiast być tabletem LCD, powinien być zestawem elegancko wystylizowanych, analogowych wskaźników. Brzmi smacznie. Tymczasem... złapano zamaskowanego Rolls Royce'a Phantoma drugiej generacji. I wypatrzono, że prawdopodobnie nie będzie miał klasycznych zegarów, tylko w pełni cyfrowy panel instrumentów. O tempora! O mores! (premiera Phantoma II za dwa lata).

Wtorek

Nuda. Subaru pobiło rekord trasy na wyspie Man. Swój własny. Również z Markiem Higginsem za kierownicą. Zieew. Poprawili się o prawie 2 minuty, osiągając 17 minut 35 sekund i średnią prędkość 207,17 km/h. Do pobicia rekordów posłużyło specjalnie przygotowane do takich prób Subaru WRX STI.

Subaru Impreza

Odwaga, czy szaleństwo? Nad tym pytaniem zastanawia się brodaty mężczyzna w nowym filmiku od Porsche. Zostały cztery miesiące do targów w Paryżu, kiedy poznamy odpowiedź na to pytanie. To właśnie tam zostanie zaprezentowana nowa Panamera. Lżejsza, szybsza, ekonomiczniejsza... i dostępna ponoć również jako kombi.

https://www.youtube.com/watch?v=n7FaAUrBwVo

Uważacie, że Ferrari 488 GTB to wolny, cichy i dyskretny samochód? Ok. A co powiecie na właśnie zaprezentowaną wersję sygnowaną przez słynnego niemieckiego tunera - Novitec Rosso? Z zewnątrz samochód poznacie oczywiście po czarnych tylnych lampach, specjalnie zaprojektowanych 21-calowych felgach oraz włóknie węglowym. Dużej ilości włókna węglowego. Splitter, dyfuzor, spoiler, progi i parę innych detali wykonano z tego lekkiego i wytrzymałego tworzywa. A jest po co. Niemcy wrzucają do V-ósemki biturbo jeden z trzech pakietów podnoszących moc. Najsłabszy z nich generuje 756 KM, pozwala "zrobić setkę" w 2,8 sekundy i rozpędzić się do ok. 340 km/h. Najmocniejszy z nich, o nieujawnionych osiągach, dostarcza w sumie 772 KM i 892 Nm. Jest czym pojechać.

Przyuważono też nowego Forda Fiestę. Zamaskowany samochód zwiastuje nową generację, która zadebiutuje w połowie przyszłego roku. Ma ona być pozycjonowana nieco wyżej w segmencie (to znaczy chyba, że będzie bardziej premium, jak wszystko), a dolna część tabeli ma należeć do Forda Ka+.

Środa

A propos Forda Ka+. Właśnie debiutuje na europejskich rynkach. Krótszy, ale wyższy od Fiesty, z pięcioma drzwiami i podstawowym silnikiem 1.2, ma być prostą alternatywą dla np. Dacii Sandero. Ceny zaczynają się od 9 990 Euro w Niemczech. W standardzie sześć poduszek powietrznych i ESP. Za klimę trzeba dopłacić.

Czwartek

Nieubłaganie zbliża się przełom września i października, czyli Paris Motor Show. SsangYong pokaże tam nowego Rextona. Samochód, który wejdzie do sprzedaży na początku 2017 roku, wciąż będzie miał coś wspólnego z Mercedesem. Pod maskę trafi dwulitrowe turbo z bezpośrednim wtryskiem, albo diesel 2.2 o mocy 180 KM - oba z siedmiobiegową przekładnią DCT wziętą wprost ze Stuttgartu.

SsangYong Rexton

Kolejny kamyczek z ogródka Tesli. Firma Elona Muska wprowadza bazową wersję modelu S. Wersja 60 kWh ma mieć zasięg około 200 mil i przyspieszać do 100 km/h poniżej 6 sekund, ale co najważniejsze, ma kosztować 66 000 $ bez ulg podatkowych. Oczywiście kilka rzeczy będzie do dokupienia, takich jak Autopilot, 21-calowe felgi, czy... lakier (w standardzie biały lub czarny).

Koniec najbardziej zaprzepaszczonej szansy na fajny samochód. Po 6 latach od rozpoczęcia produkcji Honda zaprzestaje produkcji modelu CRZ. W Japonii wjeżdża limitowana seria Alpha Final Label, z dodatkowymi naklejkami, ze specjalnym lakierem i felgami. W sumie wyprodukowano aż 4 miliony "ceerzetów", ale nie planuje się następcy, przynajmniej w takiej formie. Może i dobrze - wolałbym, żeby kolejna generacja była konkurencją dla Toyoty GT86, niż ułomną wersją Priusa.

Piątek

Odkrywamy karty z poprzedniego odcinka drugi raz w tym tygodniu. Volvo V90 Cross Country postanowiło "wyciec" przed premierą. Zgodnie z przewidywaniami, zawieszenie jest podniesione, a samochód kilka akcentów stylistycznych. Tylny zderzak ma metalową wstawkę ze zintegrowanymi końcówkami wydechu, a na progach, błotnikach i zderzakach pojawiły się plastikowe nakładki.

Pamiętacie Mondeo ST200 i ST220? My też - i żałujemy, że takiego samochodu Ford nie ma obecnie w swojej ofercie. Mieszkańcy USA mają lepiej. Ich Mondeo, tj Fusion, właśnie otrzymało wersję Sport. Z zewnątrz rozpoznamy ją po poczwórnej końcówce wydechu, specjalnych felgach i spoilerku na tylnej klapie. Ale najważniejsze jest pod spodem. Wszystkie cztery koła napędzane są przez znany chociażby z modelu Edge silnik 2.7 V6, generujący 330 KM i 515 Nm. Przy dobrej passie sportowego oddziału Forda w Europie (świetna Fiesta ST, udany Focus ST, genialny Focus RS, Mustang), takie Mondeo ST mogłoby być naprawdę fajnym uzupełnieniem oferty.

Na koniec filmik z nowym Fordem GT w roli głównej. Torowa wersja nowego bolidu Forda pokonuje okrążenie na torze Spa Francorchamps. I to do obejrzenia w HD i w technologii 360 stopni. Komórki w dłoń i oglądamy.

https://www.youtube.com/watch?v=tJ4x-RAkHRQ

Sobota

Daimler bierze się za elektryki - i to na poważnie. Podczas październikowych targów paryskich Mercedes zaprezentuje rywala Tesli Model X. Nowy SUV z gwiazdą ma zapewniać zasięg do 500 km na jednym ładowaniu. Brat z koncernu, mały Smart, również otrzyma wersje EV - zarówno dla modelu Fortwo jak i Forfour. Toyota Mirai też powinna się bać - w drodze jest Mercedes GLC zasilany wodorem. Przewidywana premiera? Najwcześniej w przyszłym roku. Ponoć koszty projektu są tak wysokie, że trzeba go było opóźnić. No cóż, taka jest cena ekologicznej jazdy.

Skrótowy kącik urodzinowy

W tym tygodniu, poza McLarenem F1 urodziny obchodziły:

We wtorek 25 lat skończyło Volvo 850

W czwartek 40 lat skończył Ford Fiesta

Niech żyją nam!