producenci i rynek

2.0 GTDi – Nowy benzynowy silnik w Volvo

‚Gasoline Turbocharged Direct Injection’ – to rozwinięcie skrótu GTDi, pod którym od dziś znamy nowy benzynowy silnik Volvo. 2-litrowa, turbodoładowana jednostka osiąga moc 203 KM i maksymalny moment 300 Nm. Już wkrótce będzie dostępna w modelach S80, V70 i XC60.

W silniku wykorzystano najnowsze rozwiązania technologiczne, które mają zapewnić niskie zużycie paliwa, małą emisję dwutlenku węgla do atmosfery oraz oczywiście ponadprzeciętne osiągi w szerokim zakresie obrotowym. Zastosowano więc bezpośredni wtrysk paliwa, układ zmiennych faz rozrządu (VVT) oraz turbosprężarkę. 2-litrowy (pojemność do 2 litrów – 1999 ccm), 4-cylindrowy motor osiąga moc 203 KM (149 kW) przy 6000 obr./min oraz zapewnia maksymalny moment obrotowy na poziomie 300 Nm (do 320 Nm dzięki funkcji overboost), który jest osiągany w szerokim zakresie obrotowym – 1750-4000 obr./min.

Warto zwrócić uwagę na turbosprężarkę w silniku 2.0 GTDi, która jest wspólnym dziełem firm Volvo Cars, Borg-Warner Turbo (wiodący producent turbosprężarek) oraz Benteler Automotive (producent komponentów stalowych). W wyniku współpracy powstało nowatorskie na skalę światową, najmniejsze urządzenie tego typu (w stosunku do maksymalnej mocy silnika), całkowicie wykonane ze stalowej blachy. Magnus Jonsson, kierownik działu rozwoju produktów firmy Volvo, wyjaśnia – „Ta nowatorska technologia umożliwia ukształtowanie przewodu wydechowego w idealny sposób zapewniający optymalny przepływ gazu i wytworzenie maksymalnego efektu rezonansowego. To pozwala uzyskać najwyższą możliwą wydajność turbiny”.

Nowa jednostka będzie współpracować zarówno z manualną skrzynią, jak i automatyczną Powershift (obydwie o sześciu przełożeniach). Przykładowo, model S80 2.0 GTDi z przekładnią manualną ma przyspieszać 0-100 km/h w czasie 7,9 sekundy, średnio zużywać 7,9 l/100 km i emitować do atmosfery 184 g dwutlenku węgla na każdy przejechany kilometr.

Silnik 2.0 GTDi trafi do trzech modeli Volvo: S80, V70 i XC60. Auta te pojawią się początkowo w wybranych krajach Europy i Azji Południowo-Wschodniej, które promują samochody z silnikami o pojemności poniżej 2 litrów. Jest wśród nich także Polska.

Dyskusja

komentarzy