producenci i rynek

Podsumowanie wydarzeń motoryzacyjnych – październik

Rynek motoryzacyjny to nie tylko samochody. Równie istotne jest to, co dzieje się za kulisami – inwestycje, crash testy, wyróżnienia oraz przeróżne ciekawostki związane z funkcjonowaniem producentów motoryzacyjnych. Przypominamy zatem wybrane wydarzenia z października.

Dzieje się wiele – i to nie tylko na świecie, ale i w kraju naszym ojczystym. Choć trochę w tle i może nieco zbyt cicho mówi się o polskim wkładzie w motoryzację, wkład takowy zdecydowanie istnieje w kategoriach większych i ciut drobniejszych. I właśnie od wieści z polskiego rynku motoryzacyjnego zacznę przegląd wybranych wydarzeń z branży.

Bez wątpienia ważnym ruchem było uruchomienie produkcji nowości Opla – Astry GTC – w gliwickiej fabryce. Ten wyjątkowy – jeżeli chodzi części zewnętrzne, z innymi wersjami niemieckiego kompaktu dzieli zaledwie kilka elementów – model Opla powstawać będzie jedynie w zakładzie zlokalizowanym w Gliwicach, którego przystosowanie kosztowało 325 mln złotych. Powstało 151 dodatkowych miejsc pracy, nie jest to jednak koniec inwestycji planowanych w polskiej fabryce. W Gliwicach w przyszłym roku powstawać ma również Astra IV w wersji sedan, na 2013 rok planowana jest zaś produkcja kompaktowego kabrioletu. Obecnie w zakładzie, oprócz nowej Astry GTC, produkowane są Astry III Sedan oraz Astry IV. Planowana produkcja 3-drzwiowego coupe-kompaktu to 17 tys. sztuk do końca bieżącego roku.

Kolejna niemiecka firma, mająca swój oddział w Polsce to Volkswagen, który spisał się na medal – dosłownie. Poznańska fabryka samochodów użytkowych została nagrodzona certyfikatem „Pracodawca Przyjazny Pracownikom”. Nagrodę w konkursie organizowanym przez NSZZ Solidarność wręczył Prezydent RP Bronisław Komorowski, będący honorowym patronem przedsięwzięcia. Gratulujemy!

Podczas gdy Opel i VW świętują, chorują Peugeoty. A dokładniej 26 egzemplarzy modelu 508, których dotyczy akcja przywoławcza w Polsce. Usterka jest drobna – chodzi o montaż lewej wycieraczki szyby przedniej. Moment dokręcenia śruby mocującej ramię elementu jest nieodpowiedni, przez co wycieraczka może funkcjonować nie tak, jak należy. Właściciele aut zostali zaproszeni listownie na usunięcie defektu.

Z zainteresowaniem śledziliśmy losy Saaba. Szwedzki producent chwyta się ostatnich desek ratunku, stale pogrążając się finansowo. I gdy nie było już nadziei, pojawili się Chińczycy, gotowi kupić markę z tradycją. Tak oto, 27 października, Saab został sprzedany chińskim firmom Youngman i Pang Da za 100 milionów euro, rozłożonych na raty. Chińczycy wykupili 100 proc. udziałów, jednocześnie zobowiązując się do długofalowego finansowania Saaba. Miejmy nadzieję, że kolejny rozdział ratowania szwedzkiej marki zakończy się wznowieniem produkcji i ożywieniem firmy.

Chińczycy wydali 100 milionów na Saaba, a w tym czasie Porsche zainwestowało 5 razy więcej w swoją fabrykę w Lipsku. W nowym zakładzie powstawać będzie SUV Cajun, którego produkcja planowana jest na końcówkę roku 2013. Inwestycja przyniesie ponad tysiąc nowych miejsc pracy. To już druga modernizacja lipskiej fabryki – pierwsza dotyczyła wdrożenia do produkcji modelu Panamera. W Lipsku powstaje również dobrze już znany SUV Porsche Cayenne. Uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod nowy zakład miała miejsce 18 października.

Pozostając przy milionach – powody do świętowania ma Opel, a konkretniej jego fabryka w Saragossie. Wyprodukowano tam bowiem 9-milionowy egzemplarz Corsy. Małe Ople produkowane są w Hiszpanii od 1982 roku. Jubileuszowe auto powędruje do klienta w Niemczech.

140. rocznicę obchodzi Continental – znany wszystkim, przodujący producent ogumienia. Firma zaczynała w 1871 jako producent wyrobów gumowych oraz opon rowerowych. Zatrudnienie wynosiło wtedy 200 pracowników. Obecnie zatrudnionych jest około 160 tys. pracowników na całym świecie – spora różnica, prawda? Warto dodać również ciekawostkę: w roku 1904 Continental jako pierwsza firma zastosował w swoich oponach bieżnik.

Na koniec podsumowania wspomnę krótko o nowych testach Euro NCAP. W październiku przetestowano 13 samochodów, z których tylko jeden nie otrzymał upragnionego kompletu gwiazdek. Na „piątkę” rozbiły się: Audi Q3, BMW serii 1, Chevrolet Captiva, Fiat Freemont, Ford Ranger, Hyundai Veloster, Mercedes ML, Ople: Astra GTC i Zafira Tourer, Lancia Thema oraz Toyota Yaris. Czterema gwiazdkami musiała zadowolić się Lancia Voyager. Jak widać, mało które nowe auto nie osiąga maksymalnego wyniku – choć w tym wypadku nie sądzę, że Lancię Voyager można nazwać nową konstrukcją. Tym bardziej słowa pochwały dla inżynierów – samochody są coraz bezpieczniejsze.

A żeby i na drogach było bezpieczniej w ten długi weekend, uważajmy na siebie i innych – mam nadzieję, że nie będzie potrzeby wspominania o wysokiej liczbie wypadków w listopadowej edycji naszego podsumowania.

Dyskusja

komentarzy