producenci i rynek

Ups! Fiat Panda zdobywa zero gwiazdek w testach EuroNCAP, Wrangler jedną

EuroNCAP porozbijało trochę nowości i… wyniki zaskakują.

Wiadomo – system przyznawania gwiazdek przez organizację EuroNCAP jest bardzo specyficzny. Liczą się tutaj także systemy bezpieczeństwa (w tym te autonomiczne), gdyż stanowią one dużą część finalnej noty dla auta. Jak widać więc starsze konstrukcje, które są obecne na rynku od wielu lat, tracą swój pierwotny wynik. Martwi jednak fakt, że i nowości potrafią negatywnie zaskoczyć.

Tegorocznym antybohaterem testów EuroNCAP został Fiat Panda i Jeep Wrangler. Maluch z Włoch nie otrzymał ani jednej gwiazdki. Powód? Przestarzała konstrukcja i brak wielu systemów zwiększających bezpieczeństwo. Poza tym auto zostało dość mocno uszkodzone podczas wszystkich uderzeń. Pierwotnie Fiat Panda uzyskał trzy gwiazdki.

Najbardziej zaskakuje wynik Jeepa Wranglera. Samochód ten zdobył tylko jedną gwiazdkę. EuroNCAP zwróciło uwagę nie tylko na poważne uszkodzenia przedniej części nadwozia, ale także na brak systemu autonomicznego hamowania w sytuacji awaryjnej czy układu Lane Assist. Myślimy, że jednak większości nabywców zupełnie to nie ruszy.

Poza tym EuroNCAP rozbiło takie nowości jak BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-Pace, Peugeot 508, Volvo V60 czy Audi Q3. Pierwsze dwa z wymienionych aut zyskały 5 gwiazdek, aczkolwiek z pewnymi zastrzeżeniami, dotyczącymi głównie nieprawidłowego działania niektórych poduszek powietrznych. Jaguar, Peugeot i Volvo zostały za to uznane za firmy, które wprowadzają nowy standard bezpieczeństwa. Ciekawy jest zwłaszcza wynik I-Pace’a, gdzie uszkodzeniu ulega jedynie front oraz fragment maski.