producenci i rynek

Volvo: Nowa platforma i nowe silniki

Volvo przedstawiło właśnie swoje plany na najbliższą przyszłość. Skalowalna architektura pojazdu, wyłącznie 4-cylindrowe silniki, 8-stopniowa automatyczna skrzynia biegów oraz układ odzyskiwania energii kinetycznej (KERS), to tylko niektóre z nowości, które ujrzymy w szwedzkich pojazdach w najbliższych latach.

Zaczynamy od architektury skalowanej platformy pojazdów (Scalable Platform Architecture, SPA). Cóż to jest? Otóż w skrócie chodzi o budowę aut, które mają taką samą podstawową strukturę podwozia, konstrukcję siedzeń, układów elektrycznych oraz układu przeniesienia napędu. Taka platforma jest podstawą do produkcji pojazdów, osadzonych na różnych płytach podłogowych z wykorzystaniem jednej linii produkcyjnej.

Dobrze to widać na przykładzie gamy modeli Volvo: S60, V60 i XC60, które posiadają wspólną płytę podłogową. Celem tego działania jest stworzenie gamy modeli, w której samochody produkowane będą przy wykorzystaniu wspólnych modułów, interfejsów, skalowalnych podzespołów i komponentów w elastycznym systemie produkcyjnym. Dzięki większemu udziałowi stopów aluminium w konstrukcji opracowywanych na platformie SPA, ich masa zmniejszy się od 100 do 150 kg.

Nowa gama jednostek napędowych Volvo, oznaczona jako VEA (Volvo Environmental Architecture), obejmować będzie praktycznie tylko 4-cylindrowe silniki. Benzynowe motory wyposażone będą w bezpośredni wtrysk, a diesle w technologię common rail. W silnikach wykorzystywane będą turbosprężarki o kilkunastu poziomach doładowania, a z jednostkami VAE będą mogły współpracować 8-stopniowe skrzynie automatyczne. Konieczność tych zmian jest uzasadniana przez Petera Mertensa, Starszego Wiceprezesa ds. Badań i Rozwoju: Czas przestać liczyć cylindry. Dzięki zastosowaniu czterocylindrowych silników, możemy szybko zredukować emisję CO2 i zużycie paliwa, bez ograniczania oczekiwań klienta w zakresie przyjemności płynącej z jazdy i osiągów pojazdu.

Kolejnym rozwiązaniem wdrażanym przez Volvo w najbliższych latach będzie zastosowanie na drogach publicznych układu odzyskiwania energii kinetycznej (KERS). Układ KERS umiejscowiony będzie na tylnej osi, a silnik na przedniej. Podczas hamowania energia pojazdu wykorzystywana jest do rozpędzenia koła inercyjnego do prędkości 60 000 obr/min. Gdy ruszamy z miejsca, energia jest przekazywana na tylne koła za pomocą specjalnego układu przeniesienia napędu. W rezultacie moc, pochodząca z silnika i KERS, napędza wszystkie cztery koła pojazdu. Energia zgromadzona w kole inercyjnym może być wykorzystana zarówno do rozpędzenia pojazdu, jak i utrzymaniu prędkości podróżnej.

Dyskusja

komentarzy