producenci i rynek

Volvo wprowadza na rynek kolejny silnik GTDi

Nowe jednostki to czterocylindrowe silniki benzynowe o poj. 1,6 litra, które zostały wyposażone w najnowszą technologię wtrysku bezpośredniego benzyny z turbodoładowaniem – GTDi. Motory mają oferować niskie spalanie połączone z bardzo dobrymi osiągami.

Nowe silniki GTDi są wykonane całkowicie z odlewanego aluminium. Pozwoliło to uzyskać niską masę i dobre zdolności rozpraszania ciepła. Ponadto kolektor dolotowy został wykonany z tworzywa sztucznego, co korzystnie wpływa na wagę jednostki. W przypadku opisywanej jednostki konstruktorzy Volvo zdecydowali się na umieszczenie każdego wtryskiwacza centralnie nad tłokiem, tuż obok świecy zapłonowej. Każdy z nich ma sześć otworów, co jest rozwiązaniem nietypowym w przypadku wtryskiwaczy umieszczonych centralnie. Rozwiązanie to pozwala uzyskać szczególnie jednolite rozprowadzenie paliwa.

Przy zimnym silniku, paliwo jest wtryskiwane do środka komory spalania tuż przed zapłonem. Wysokie ciśnienie wtrysku w wysokości 100 barów przekłada się na idealny czas przygotowania oraz oznacza mniejszą ilość paliwa na ściankach komory spalania. Pozwala to ograniczyć poziom emisji spalin i znacząco redukuje ilość zużytego paliwa. Przy zimnym silniku ta technologia wtrysku pozwala także na szybkie rozgrzanie katalizatora, co z kolei przyspiesza proces oczyszczania spalin.

Silniki GTDi wykorzystują układ zmiennych faz rozrządu dla obu wałków rozrządu. Zarówno czas otwarcia otworu dolotowego, jak i zaworów wydechu można zmieniać w celu optymalizacji efektu przekrycia i zapewnienia właściwego napełnienia cylindra w komorze spalania niezależnie od obrotów silnika. Jednostka wyposażana jest także w turbodoładowanie. Szacujemy ograniczenie zużycia paliwa i emisji spalin w porównaniu z konwencjonalnymi silnikami benzynowymi o większej pojemności skokowej i podobnych osiągach o około 20 proc. – powiedział wiceprezes ds. rozwoju nowych produktów w Volvo Cars, Magnus Jonsson.

Silniki GTDi T3 o mocy 150 KM oraz T4 o mocy 180 KM będą dostępne w nowych modelach Volvo S60 i V60. Mocniejszy motor uzyskuje maksymalny moment obrotowy w wysokości 240 Nm od 1600 obr./min i jest dostępny do 5000 obr./min. Dostępna na zamówienia funkcja overboost pozwala osiągnąć 270 Nm. Z kolei wersja T3 oferuje 150 KM i 240 Nm momentu obrotowego.

Dyskusja

komentarzy