producenci i rynek

Wzrost sprzedaży Forda w Europie w 2013 roku

Styczeń to dla producentów aut czas podsumowań sprzedaży z zeszłego roku. Z wyników uzyskanych w 2013 roku może być zadowolony Ford, którego sprzedaż detaliczna w porównaniu z rokiem 2012 wzrosła o 14 proc., a udział w rynku poprawił się o punkt procentowy (do 8,2 proc.).

Zdaniem Forda wzrost sprzedaży aut klientom indywidualnym był konsekwencją strategii nastawionej na najbardziej zyskowne kanały sprzedaży.

„Podjęliśmy decyzję o znaczącym ograniczeniu sprzedaży aut wypożyczalniom samochodów oraz ograniczyliśmy możliwość rejestrowania samochodów przez dilerów, co miało na celu zwiększenie sprzedaży naszych nowych modeli klientom indywidualnym. Posunięcie to bardzo się opłaciło. Sprzedaż detaliczna przynosi większe zyski i ma wyższe znaczenie w kwestii wizerunku marki i wartości rezydualnej.” – skomentował Stephen Odell, prezes Ford Europe, Middle East and Africa.

Wszystkie modele w gamie, od najmniejszego Ka do największego Galaxy, w każdym z ostatnich jedenastu miesięcy zwiększały swój udział w rynku w swoim segmencie. Porównując z 2012 rokiem, sprzedaż klientom detalicznym i flotom wzrosła o 7 punktów procentowych do 73 proc., co jest wartością wyższą o 2 punkty proc. od średniej rynkowej. Spadła za to z 34 proc. do 27 proc. sprzedaż wypożyczalniom i dilerom (rejestracje).

„Nasz sukces sprzedaży detalicznej demonstruje duże znaczenie, jakie ma inwestowanie w nowe modele nawet w najtrudniejszej sytuacji ekonomicznej. 43 proc. wszystkich samochodów Forda sprzedanych w Europie w zeszłym roku stanowiły całkowicie nowe lub gruntownie odświeżone modele.” ? powiedział Odell.

2013 rok zakończył się dla Forda łączną sprzedażą 1,1 miliona samochodów na 19 europejskich rynkach, co stawia Forda na drugim miejscu pod względem wysokości sprzedaży (po raz szósty z rzędu). Największym hitem sprzedaży koncernu w Europie była ponownie Fiesta. Ze sprzedażą na poziomie 290 500 egzemplarzy mały hatchback wyprzedził chociażby Focusa czy Transita. Według statystyk zebranych przez firmę JATO Dynamics, Fiesta przez 11 miesięcy roku była najchętniej kupowanym samochodem w segmencie B.

Na najważniejszym dla Forda rynku zbytu, w Wielkiej Brytanii, producent umocnił swoją pozycję. Już po raz 37 firma była liderem w sprzedaży samochodów osobowych i po raz 48 w dziedzinie aut użytkowych. Drugim co do wielkości rynkiem zbytu były po raz kolejny Niemcy, a za nimi znalazły się Turcja, Rosja i Włochy.

Roelant de Waard, wiceprezes ds. marketingu, sprzedaży i serwisu wypowiedział się na temat planów firmy: „Chcemy dalej budować nasz sukces na fundamentach, które położyliśmy w 2013 roku. Obecnie dysponujemy najsilniejszą gamą modelową w branży motoryzacyjnej, którą dodatkowo poszerzymy w 2014 roku.”

W tym roku Ford planuje wprowadzenie na rynek co najmniej siedmiu nowych modeli, takich jak Transit, Transit Courier, Tourneo Courier, Mondeo, Mondeo Hybrid, C-MAX Energi plug-in hybrid i Focus.

Podobne artykuły