Paryż 2014

Kia Optima T-Hybrid – Elektryczny diesel

Podczas trwającego Salonu Samochodowego w Paryżu, Kia pokazała swój nowy samochód wyposażony w napęd hybrydowy. Nie jest to jednak tradycyjna hybryda, łącząca moc generowaną przez silnik benzynowy z tą, pochodzącą z jednostki elektrycznej. Tutaj mamy do czynienia z Dieslem.

Kia nie jest pierwszym producentem, który próbuje budowy napędu hybrydowego w oparciu o silnik wysokoprężny. Ma jednak spore pole manewru w tej kwestii, gdyż ciągle niewiele jest takich konstrukcji. Optima T-Hybrid napędzana jest obecnie silnikiem 1.7 CRDi połączonym z silnikiem elektrycznym, karmiącym się 48-woltową baterią akumulatorów.

Projekt ten zakłada umożliwienie jazdy wyłącznie w oparciu o energię elektryczną przy niewielkich prędkościach, a także podczas zachowawczej jazdy szosowej, kiedy to akumulatory doładowywane są w czasie hamowania.

Samochód wyposażony jest w zero-emisyjny system oszczędności paliwa Stop/Start oraz generator prądu, napędzany paskiem wieloklinowym, który zastępuje tradycyjny alternator. Rozwiązanie to pozwala na prawie bezszelestne i bezdrganiowe uruchomienie ponowne silnika. Energia elektryczna natomiast przechowywana jest w akumulatorach ołowiowo-węglowych, które nie wymagają intensywnego chłodzenia podczas pracy, i które względnie łatwo poddawane są recyklingowi.

Zastosowanie układu hybrydowego pozwala na wprowadzenie dodatkowej sprężarki elektrycznej, która wraz z klasyczną turbosprężarką, doładowuje silnik CRDi, dzięki czemu znacząco rośnie moment obrotowy silnika. Kia nie podaje, póki co, żadnych dokładniejszych danych dotyczących mocy czy spalania modelu Optima T-Hybrid, ponieważ jest to ciągle projekt w fazie rozwojowej. Wiadomo tylko, że inżynierowie koreańskiego producenta planują redukcję spalania oraz emisji substancji szkodliwych przy jednoczesnym wzroście mocy użytkowej pojazdu.

„Patrząc w przyszłość – nasz napęd mild-hybrid oferować może lepsze osiągi i niższe koszty bieżące przy zachowaniu zalet oczekiwanych od samochodu marki Kia, a więc dobrego prowadzenia, komfortu jazdy i wysokiej jakości wykonania. Pokazana w Optimie T-Hybrid technologia spowoduje obniżenie ogólnych kosztów eksploatacji przy zachowaniu dostępnej ceny zakupu dla klientów Kia. Nowy system napędu typu mild-hybrid to nasza najważniejsza technologia zwiększenia ekonomiki paliwowej pojazdów Kia z napędem spalinowym i droga do obniżenia ogólnej emisji na obszarze Europy w przyszłości.” – powiedział Michael Cole, dyrektor operacyjny (COO) Kia Motors Europe.

Niestety Kia nie planuje seryjnej produkcji tego modelu. Prawdopodobnie pozostanie on jedynie samochodem wystawowym i eksperymentalnym, na bazie którego, być może, w przyszłości wprowadzany będzie na rynek napęd T-Hybrid.